پارس جنوبی ۷۵ درصد گاز کشور را تامین می‌کند/سهم مصرف گاز ایران ۶ درصد از سهم جهانی است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: پارس جنوبی ۷۵ درصد گاز کشور را تامین می‌کند. لازم است برای تأمین امنیت پایدار پارس جنوبی نسبت به تأسیس فازهای جدید پارس جنوبی با هدف صادرات اقدامات لازم صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان،‌ موسی احمدی در ادامه  جلسه علنی امروز  سه شنبه(۲۶مهر) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون انرژی درباره ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور گفت: گزارش‌های مراکز آماری، علمی و پژوهشی از گاز طبیعی به عنوان برترین منبع تأمین انرژی جهان حاکی از کمبود منابع طبیعی است علاوه بر این تحولاتی همچون جنگ روسیه و اوکراین جایگاه سوخت هزاره سوم را بیش از پیش نمایان می‌کند.

 

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:  طبق آخرین گزارش سالانه شرکت BP ، ایران حضور قابل توجهی در تولید و مصرف گاز دارد که این سهم بدون شک با شتاب در بهره‌برداری از فازهای ۲۴گانه پارس جنوبی محقق شده است. سهم مصرف گاز ایران ۶ درصد از سهم جهانی است که با میزان مصرف کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه و هلند برابری می‌کند.

 

وی خاطر نشان کرد:  در سال ۱۴۰۰، ۲۳ میلیارد مترمکعب گاز از پارس جنوبی برداشت شده است. پارس جنوبی ۷۵ درصد گاز کشور را تامین می‌کند. لازم است برای تأمین امنیت پایدار پارس جنوبی نسبت به تأسیس فازهای جدید پارس جنوبی با هدف صادرات اقدامات لازم صورت گیرد که تسریع در پروژه‌های جدید و نوین این میدان می‌تواند در این راستا باشد.

 

همچنین مهرداد ویس کرمی در  این زمینه گفت: حرکت کشور باید به سمت استفاده از منابع پاک انرژی باشد از جمله انرژی هسته‌ای باید مورد توجه قرار گیرد. ما باید نسبت به ذخایر فعلی خود توجه داشته و از آنها مراقبت کنیم. باید آینده نگری لازم در این حوزه صورت گیرد.

 

نماینده مردم خرم آباد در مجلس اظهار کرد:  امروز دنیا به سمت استفاده از سایر منابع انرژی غیر از نفت و گاز در حال حرکت است و ما نیز نباید به نفت و گاز اکتفا کرده، چرا که در آینده نیاز به گاز و نفت ما در کشورهای دیگر کاهش می‌یابد. نباید همه تخم مرغ‌های خود را در سبد نفت و گاز بگذاریم بلکه باید به سمت استقلال از منابع نفت و گاز گام برداریم.

 

وی خاطر نشان کرد: مدیریت مصرف سوخت از جمله گاز از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده شود.

کد خبر 1224491

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha