حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها در اوج شکوه و عظمت قرار دارد

آیت الله شیخ بهایی گفت: عظمتی را که قرار بود قبر مطهر حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان دختر پیامبر داشته باشد اما بنا به مصلحتی مخفی است؛ به حضرت معصومه منتقل شد و امروز این حرم در اوج شکوه و عظمت قرار دارد و زعامت شیعه در قم قرار گرفت.

آیت الله احمد شیخ بهایی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان به مناسبت ۲۳ ربیع الاول، سالروز ورود برکت آفرین حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به شهر مقدس قم، ابتدا با این توضیح که اساساً حضور امام رضا علیه السلام در ایران نقطه عطف تاریخ شیعه محسوب می شود؛ افزود: تا قبل از آن شیعیان در گوشه و کنار پراکنده بوده و تحت اختناق شدید حکومت ها قرار داشتند.

 

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان گفت: حضور امام رضاعلیه السلام در ایران فضایی باز ایجاد کرد و حوزه های علمی که از زمان صادقین علیهماالسلام با تربیت شاگردان و رفتن به شهرها ایجاد شده بود و نیز حوزه های علمی در جاهای دیگر سر و سامان یافتند لذا امام رضا علیه السلام در شکوفایی علم نقش فراوانی داشتند.

 

وی سپس با اشاره به اینکه شهر مقدس قم از ابتدا مرکز تشیع و جایگاه راویان و علما بود؛ اظهار کرد: برای همین مردم از حضور حضرت معصومه سلام الله علیها استقبال کردند و با اینکه حضرت ۱۷ روز بیشتر در قم نبودند و بعد از آن رحلت کردند، اما حضورشان بسیار بابرکت و شاخص است.

 

آیت الله شیخ بهایی به روایات چندین نفر از ائمه علیهم السلام در خصوص فضیلت زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها و پاداش بهشت برای زائران آن حضرت اشاره و تصریح کرد: این مسئله باعث تجمع شیعیان و رفت و آمدهای زیاد به قم شد و این شهر مرکزیت یافت.

 

وی با بیان اینکه این مرکزیت بعدها تحت تأثیر حوادثی قرار گرفت اما با آمدن آیت الله شیخ عبدالکریم حائری و تأسیس حوزه علمیه قم، این شهر دوباره دوره درخشان خود را آغاز کرد اما همزمان با دوره اختناق پهلوی بود؛ به نقش آیت الله بروجردی در احیای حوزه علمیه قم هم اشاره و بیان کرد: قم پایگاه انقلاب اسلامی شد و حضرت امام(ره) اولین مرجعی است که برای تحصیلات عالی به حوزه نجف نرفت.

 

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان اظهار کرد: امروز نیز قم برای جهان اسلام مرکزیت دارد و فقه شیعه و سایر علوم در جهان تدریس می شود و این اثر معنوی حضور حضرت معصومه سلام الله علیها در قم است.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: عظمتی را که قرار بود قبر مطهر حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان دختر پیامبر داشته باشد اما بنا به مصلحتی مخفی است؛ به حضرت معصومه سلام الله علیها منتقل شد و امروز این حرم در اوج شکوه و عظمت قرار دارد و زعامت شیعه در قم قرار گرفت.

 

آیت الله شیخ بهایی برقاراری درس مراجع در اطراف حرم مطهر، مراکز علمی بزرگ، امامزادگان مختلفی که در پرتو نور حضرت معصومه به قم آمدند، پژوهشگاه های فراوان، انتشارات زیاد و...را تنها گوشه ای از برکات حضور حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در قم دانست و افزود: حوزه علمیه قم با سایر حوزه های علمیه جهان ارتباط دارد و نسبت به گذشته در بالاترین سطح است و برنامه ریزی برای پیشرفت بیشتر در حال انجام است.

 

وی در پایان بر تأکید بر استفاده از هر فرصتی جهت زیارت معصومین علیهم السلام و نیز زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها؛ اظهار کرد: زیارت نوعی تجدید عهد و پیمان با خدا و رسول و ائمه و این طریق و مسیر است و این زیارت حتماً بازگشتی دارد و آن بعد از مرگ است که انسان متوجه می شود جقدر این زیارت مفید بوده است.

کد خبر 1225153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha