۱۱ هزار نفر از فرزندان شاهد و ایثارگر خوزستان بیکار هستند

نورانی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ هزار نفر از فرزندان شهدا و ایثارگران بیکار هستند گفت: طبق قانون باید ۳۰ درصد ظرفیت اشتغال دستگاه‌های دولتی به ایثارگران اختصاص یابد ولی برخی دستگاه‌ها به وظایف خود در این خصوص عمل نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان خوزستان، حسن نورانی امروز پنجشنبه (28 مهر) در نشست خبری با اصحاب رسانه، بحث ترویج فرهنگ ایثارگری و شهادت را وظیفه عمومی کلیه آحاد جامعه دانست و اظهار کرد: در همه جوامع بشری بهترین و والاترین فرهنگ، فرهنگ ایثار است و در جامعه ما که سرشار از خانواده‌های شهیدپرور و ایثارگرپرور است این موضوع جایگاه ویژه‌ای دارد.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان آرامش و امنیت امروز را مدیون مردانگی، جانفشانی، استقامت و پایمردی شهدا و ایثارگران دانست و افزود: وظیفه داریم از این دستاورد عظیم پاسداری و حراست کنیم.

 

وی اضافه کرد: بر اساس بند ل تبصره 9 قانون بودجه سال 1401، کلیه دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها موظف هستند که یک درصد از بودجه خود را در راستای ترویج فرهنگ ایثارگری و شهادت اختصاص دهند.

 

نورانی با بیان اینکه این اقدام می‌تواند در قالب انجام کارهای فرهنگی و هنری، برگزاری مراسمات و یادواره‌ها، چاپ کتاب، ساخت فیلم و تئاتر و هر چیزی که با استفاده از ابزار هنری باشد تصریح کرد: همچنین تجلیل و دیدار با خانواده شهدا و ایثارگر را وظیفه همگانی است و باید در دستور کار دستگاه‌ها قرار گیرد.

 

وی با اشاره به وضعیت اشتغال جامعه ایثارگر و خانواده شهدا عنوان کرد: از وظایف دستگاه‌ها که در قانون آمده، 30 درصد حق ایثارگری است که متاسفانه برخی از دستگاه‌ها و ادارات دولتی حق ایثارگران را نمی‌دهند و باعث شده امروز 11 هزار بیکار ایثارگر داشته باشیم که یک هزار و 250 نفر از آنها فرزندان شهدا و جانبازان بالای 70 درصد است.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان ابراز کرد: 80 تا 90 درصد مراجعات ما با موضوع اشتغال است و ایثارگرانی داریم که با مدارک کارشناسی تا دکترا بیکار هستند و این نشان می‌دهد که برخی دستگاه‌ها به وظایف خود در این خصوص عمل نمی‌کنند.

 

وی بیان کرد: در جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استان که دیروز با حضور استاندار خوزستان برگزار شد، مصوب شد دستگاه‌هایی که به وظایف خود در خصوص حق ایثارگری عمل نمی‌کنند در صورت عدم توجه از طریق قانون به دستگاه‌های نظارتی معرفی شوند.

 

نورانی به بند ج تبصره 87 قانون اشاره کرد و یاد آور شد: طبق قانون باید فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد جهت اشتغال در دستگاه‌های دولتی در آزمون شرکت کنند و این یک تکلیف قانونی است که باید انجام شود.

 

وی با بیان اینکه همچنین تا آخر امسال ایثارگران شاغل در ادارات باید تبدیل وضعیت شوند که استاندار خوزستان طی دستوری ویژه به دستگاه‌ها تا 22 بهمن مهلت داده است ابراز کرد: تنها ۲۰ درصد ایثارگران خوزستانی در سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی تغییر وضعیت شغلی شدند و از این نظر خیلی عقب هستیم.

 

وی در خصوص تسهیلات مسکن ایثارگران اذعان کرد: طی توافق‌نامه‌ای که 2 سال و نیم گذشته بین استانداری و معاون رئیس‌جمهور در امور ایثارگران منعقد شده قرار بود سالیانه 2 هزار و 500 زمین به ایثارگران اختصاص داده شود که طبق این تفاهم‌نامه باید تا الان به حدود 6 هزار نفر از ایثارگران واگذار می‌شد ولی متاسفانه تاکنون 700 نفر بیشتر این خدمات دریافت نکردند و از برنامه خیلی عقب هستیم.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان با اشاره به اینکه در حوزه مسکن بیش از ۱۰ هزار ایثارگر داریم که تاکنون تسهیلات مسکن دریافت نکرده‌اند افزود: امسال دستور افزایش وام مسکن ایثارگران به 400 میلیون تومان داده شده ولی هنوز به استان ابلاغ نشده است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اردوهای 2 و سه روزه درمانی ایثارگران تصریح کرد: این اردوها طی هفته گذشته در دزفول برای ایثارگران شهرهای دزفول، اندیمشک و شوش برگزار شد و در چند روز آینده نیز در شهرهای آبادان و اهواز و دیگر شهرها اجرا می‌شود.

 

نورانی با بیان اینکه این اردوها در قالب پایش سلامت انجام می‌شود و ایثارگران مورد معاینات پزشکان متخصص و آزمایشات مربوطه قرار می‌گیرند اضافه کرد: برگزاری اردوهای یک روزه ویژه یک هزار و 200 نفر از ایثارگران و سفر زیارتی به مشهد مقدس از دیگر برنامه‌های ما برای جامعه ایثارگر است.

 

وی با اشاره به برگزاری کمیسیون پزشکی جامعه ایثارگر تاکید کرد: سال گذشته 6 کمیسیون و در 6 ماهه نخست امسال نیز هفت کمیسیون انجام شده و حداقل 50 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشتیم و توانستیم تراکم و تقاضایی که در این بخش بود را پاسخ دهیم و رضایتمندی بیشتری از سوی جامعه ایثارگر داشته باشیم.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان به برگزاری جلسه‌ هیئت اندیشه‌ورز با نخبگان شاهد و ایثارگر استان اشاره کرد و ادامه داد: در این جلسه قرار شد گروه‌های تخصصی برای همفکری و رفع مشکلات ایثارگران ایجاد و از پتانسیل نخبگان در بخش‌‌های مختلف استفاده شود.

 

وی با اشاره به برنامه‌های هنری و فرهنگی این اداره کل در جهت ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اذعان کرد: یکی از این برنامه‌ها، برنامه‌ریزی برای تهیه 10 مستند از شهدای مدافع حرم استان است تا بتوانیم این شهدا را به جامعه معرفی کنیم.

 

نورانی از تهیه یک هزار و 480 مصاحبه با والدین و همسران و جانبازان 50 تا 70 درصد خبر داد و ابراز کرد: ایثارگران گنجینه‌هایی هستند که خاطرات فراوانی در سینه دارند و ما باید این خاطرات را ثبت و ضبط کنیم و مقام معظم رهبری هم همواره بر این موضوع تاکید داشتند.

 

وی بیان کرد: امسال در بحث تاریخ شفاهی شتاب خوبی پیدا کردیم و با همکاری صدا و سیمای استان به صورت روزانه در قالب برنامه‌ای تحت عنوان «روایت قهرمانان» خاطرات شهدا و ایثارگران در مدت زمان پنج تا 20 دقیقه پخش می‌شود.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان با اشاره به فعالیت بنیاد شهید در ایام اربعین حسینی عنوان کرد: در این ایام به همت خانواده شاهد و ایثارگر، 40 موکب با رویکرد فرهنگی در مرزهای استان برپا شد و بیش از 120 هزار قطعه محصولات فرهنگی بین زائران اربعین توزیع شد.

 

وی با بیان اینکه البته در کنار آن بحث اسکان و تغذیه زائران را هم داشتیم تصریح کرد: همچنین طرحی با نام «نائب الشهید» اجرا شد که هر زائر به نیابت از یکی از شهدا در مراسم اربعین شرکت می‌کرد که بیش از 200 هزار نفر در این طرح شرکت کرد.

 

نورانی خاطر نشان کرد: این موکب‌ها در مرزهای استان همچون ماهشهر، بهبهان، اندیمشک، اهواز، ایذه، آبادان، خرمشهر، شادگان و مرزهای شلمچه و چذابه مستقر شده بودند و استقبال خوبی از این موکب‌ها صورت گرفت.

 

وی از برگزاری برنامه یادواره شهدای مدافع حرم در بهمن سال جاری با همکاری سپاه استان و شهرداری اهواز خبر داد و اظهار کرد: در جریان آزادسازی شهرهای نبل و الزهرا 13 نفر از مدافعان حرم استان به شهادت رسیدند که این یادواره جهت بزرگداشت و گرامیداشت یاد و خاطره این شهدا است.

 

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان با اشاره به اینکه با اشاره به اینکه روز 22 اسفند که روز شهید نامگذاری شده نیز برنامه‌های ویژه‌ای با همکاری همه دستگاه‌ها خواهیم داشت یاد آور شد: امیدواریم بتوانیم هر چه بهتر در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گام برداریم.

 

کد خبر 1225228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha