نیاز ۴۰۰ میلیارد تومانی حوزه فرهنگ و هنر خراسان جنوبی برای تکمیل زیرساخت ها

فرخنده با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت های حوزه فرهنگ و هنر خراسان جنوبی نیاز است، گفت: ۱۷ پروژه فرهنگی و هنری در استان داریم که نیازمند توجه ویژه در دور دوم سفر ریاست جمهوی به استان هستند.

علی فرخنده در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی اظهار داشت: در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۲ مصوبه در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسیده بود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به مصوبه کمک به ساخت مصلی های نماز جمعه استان اشاره کرد و افزود: در این راستا ۲۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده بود.

 

وی در ادامه بیان کرد: دومین مصوبه سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی بحث کمک به زیرساخت مجتمع های فرهنگی استان با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان بوده است.

 

*لزوم توجه به زیرساخت های فرهنگی خراسان جنوبی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به پروژه تالار شهر بیرجند اشاره کرد و گفت: این پروژه با 10 هزار مترمربع زیربنا در بلوار شهیدناصری قرار دارد و از سال ۹۰ عملیات اجرایی آن آغاز شده و تاکنون ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برای تکمیل شدن نیازمند ۲۲۰ میلیارد تومان است.

 

وی در ادامه عنوان داشت: در شهرستان بشرویه تنها یک پروژه فرهنگی داریم که سالن آمفی تئاتر آن است که از سال ۹۷ آغاز شده و جهت تکمیل شدن به اعتباری بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان نیازمند است.

 

فرخنده درخصوص سالن تئاتر مرکز خراسان جنوبی بیان کرد: سالن علامه فرزان از سال ۹۶ به خاطر سوختگی، تعطیل شده و تاکنون ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است برای افتتاح به ۲۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به خانه فرهنگ استان گفت: این پروژه از سال ۹۰ آغاز شده و تاکنون ۸۸ درصد رشد داشته است و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول همکاری داده اند تا این پروژه به مرحله افتتاح برسد؛ با بهره برداری از آن، تمام انجمن های هنری استان دارای مکان خواهند شد.

 

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بحث عقب ماندگی در حوزه زیرساخت ها است، تاکید داشت: متاسفانه تاکنون پروژه های فرهنگی استان در شهرستان های خوسف، طبس، سرایان، قاین و سربیشه روی زمین مانده است.

 

فرخنده درخصوص مجتمع فرهنگی و هنری سرایان عنوان کرد: سال ۸۸ عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده و تاکنون ۶۷ درصد پیشرفت داشته است و برای تکمیل آن نیازمند ۱۱ میلیارد تومان هستیم؛ در سه قلعه نیز یک مجتمع داریم که ۵۷ درصد رشد داشته و نیازمند ۶ میلیارد تومان اعتبار است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: در شهرستان نهبندان یک پروژه فرهنگی داریم که عملیات آن از سال ۹۱ شروع شده و تاکنون ۶۵ درصد پیرفت داشته است و برای به بهره برداری رسیدن آن نیازمند اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان هستیم.

 

وی به مجتمع فرهنگی شهرستان سربیشه اشاره کرد و گفت: عملیات اجرایی این پروژه از سال ۹۰ شروع شده و ۷۰ درصد تاکنون رشد داشته است و برای تکمیل شدن نیازمند اعتباری بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان است.

 

فرخنده در خصوص آمفی تئاتر شهرستان خوسف عنوان داشت: احداث این پروژه از سال ۹۳ شروع شده و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای تکمیل شدن به ۱۲ میلیارد تومان نیاز دارد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به مجتمع فرهنگی و هنری بشرویه اشاره کرد و افزود: این پروژه برای تجهیز و تکمیل شدن نیازمند ۳۵۰ میلیون تومان و تکمیل فضای فرهنگی نیازمند۴۵۰ میلیون تومان اعتبار است.

 

وی بیان کرد: فاز یک مجتمع فرهنگی طبس از سال ۹۶ آغاز شده و تاکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای به بهره برداری رسیدن آن نیازمند چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار هستیم.

 

فرخنده با اشاره به مجتمع فرهنگی شهرستان قائن گفت: عملیات اجرایی این مجتمع از سال ۹۲ شروع و ۵۹ درصد پیشرفت داشته است و برای تکمیل شدن به ۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به نگارخانه شهرستان درمیان اشاره کرد و افزود: این پروژه جهت تکمیل شدن و به بهره برداری رسیدن به اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیون تومان نیازمند است و نگارخانه و پلاتو شهرستان زیرکوه نیز به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیاز دارد.

 

وی درخصوص هنرستان هنرهای زیبا عنوان کرد: این پروژه یک مجتمع ۱۰ کلاسه است که یکی از درخواست ها و نیازهای جدید استان محسوب می شود و برای اجرایی شدن به اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد ساختار انسانی فرهنگ و ارشاد استان فاقد نیرو است، افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد پیگیر این موضوع هستند تا جذب نیرو صورت گیرد.

 

* اراده دولت سیزدهم بر تکمیل پروژه های نیمه تمام فرهنگی هنری استان 

فرخنده با تاکید بر اینکه حدود ۴۰۰ میلیارد تومان عقب ماندگی زیرساخت فرهنگی در استان وجود دارد، گفت: متاسفانه هنوز اعتبارات مصوب شده در سفر اول رئیس جمهور تخصیص نیافته است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی ادامه داد: در بخش متمم سفر اول رئیس جمهور به استان نیز ۳۵ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد که هنوز تخصیص داده نشده است.

 

وی با اشاره به اینکه دور دوم سفرها بر روی سه محور اقتصادی، اشتغال و فرهنگی تمرکز دارد، تاکید کرد: انتظار داریم در دور دوم سفر رئیس جمهور به استان بحث زیرساخت های فرهنگی خراسان جنوبی توجه ویژه ای شود.

 

فرخنده با بیان اینکه بودجه محرومیت زدایی فرهنگی یکی از ابتکارات دولت است، افزود: پیگیر هستیم تا در سال ۱۴۰۲ به حوزه محرومیت زدایی فرهنگی توجه بیشتری داشته باشند.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی به کانون های فرهنگی هنری مساجد اشاره کرد و گفت: در زمینه تجهیز کانون ها نیازمند اعتباراتی هستیم.

 

وی بیان کرد: کتابخانه مرکزی و موزه دفاع مقدس استان از مهم ترین پروژه های فرهنگی استان محسوب می شوند که نیازمند نگاه دولت جهت تکمیل شدن هستند.

 

فرخنده با بیان اینکه ۱۷ پروژه فرهنگی و هنری در استان داریم، ادامه داد: این پروژه ها نیازمند دیده شدن در دور دوم سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی هستند.

 

وی با اشاره به اینکه برای احیای مساجد باید یک طرح تحولی اندیشیده شود، گفت: باید پای جوانان به مساجد باز شود و این مراکز پاسخگوی نیازهای روز جوانان باشند.

 

فرخنده در پایان بیان کرد: اگر در شهرستان ها طعم مجموعه های فعال در مساجد را به جوانان و مردم بچشانیم قطعا جذب خواهند شد و مشکل اصلی ما تعداد بالای کانون ها است و باید یک ردیف بودجه ای برای کانون ها دیده شود.

 

 

کد خبر 1225390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha