برگزاری دوره های زیست محیطی ازسوی اتحادیه دانشگاه های اسلامی

اتحادیه دانشگاه های اسلامی دوره های محیط زیستی را در محوطه های مؤسسات عضو خود پس از نشست «اقدام اقلیمی»که در اوایل این هفته در هند برگزار شد، راه اندازی خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « arabnews»، اتحادیه دانشگاه های اسلامی دوره های محیط زیستی را در محوطه های مؤسسات عضو خود پس از نشست «اقدام اقلیمی»که در اوایل این هفته در هند برگزار شد، راه اندازی خواهد کرد.

اتحادیه دانشگاه های اسلامی مستقر در «قاهره» مصر انجمنی است که نماینده دانشگاه های اسلامی در سراسر جهان است.

اعضای این اتحادیه که شامل 200 دانشگاه از 60 کشور است در دانشگاه اسلامی «کوژیکود» واقع در کرالا برای اجلاس بین المللی «اقدام اقلیمی» در روزهای 17 تا اکتبر گرد هم آمدند.

این دوره ها توسط دکتر «اسامه العابد»،دبیر کل اتحادیه راه اندازی شد و او از سهامداران جهانی خواست تا استراتژی های جدیدی را برای رسیدگی به مشکلات آب و هوایی به کار گیرند، زیرا جهان با چالش هایی مواجه است که از نظر ساختاری با گذشته متفاوت است.

العابد در این باره گفت: حتی یک تغییر جزئی در اکوسیستم در یک روستای دورافتاده می تواند تأثیرات جهانی عظیمی داشته باشد.

وی همچنین از سیاست‌گذاران و دولت‌ها خواست که به رویکردهای بین‌المللی بیشتری در قبال مسائلی مانند تغییرات آب‌وهوایی متوسل شوند و حتی برای مسائل داخلی راه‌حل‌های جهانی ارائه دهند.

این اجلاس با بیانیه مشترکی برای اقدام اقلیمی به پایان رسید که اعضای لیگ را ملزم می کند علوم محیطی را در برنامه های درسی خود بگنجانند و منابعی را برای تحقیق در مقابله با مشکلات مربوط به تغییرات آب و هوایی اختصاص دهند.

دکتر عبدالحکیم الکندی، رئیس اتحادیه دانشگاه های اسلامی در این باره گفت: اگر دانشگاه ها  دوره های اقلیمی را در برنامه های درسی بگنجانند ، نسل آینده روی تغییرات اقلیمی کار خواهد کرد.

وی افزود: دانشجویان که رهبران آینده هستند، هنگامی که از تغییرات آب و هوایی آگاه شوند بر کل جهان تاثیر خواهند گذاشت.

الکندی افزود که یک مرکز مختص مطالعات زیست محیطی توسط اتحادیه در کالیکوت هند ایجاد خواهد شد و این بخشی از اتحادیه دانشگاه‌های اسلامی خواهد بود.

دکتر سی عبدالصمد، کارشناس محیط زیست و مدیر دانشکده حقوق مرکز که هماهنگ کننده این اجلاس بود، گفت: ایده اقدام اتحادیه دانشگاهی ،بسیج اعضای جامعه در جوامع مختلف و تبدیل آنها به ذینفعان در حفاظت از محیط زیست است.

او گفت: معرفی دوره‌های علوم زیست محیطی در دانشگاه‌ها مهم است زیرا جوانان باید آموزش ببینند تا در مورد طبیعت و تغییرات آب و هوایی و تأثیر آن فکر کنند.

عبدالصمد تاکید کرد: این نسل جدید است که می تواند تنوع طبیعت را حفظ کند و به محیط زیست احترام بگذارد. کل ایده این است که سیاره زمین را برای آینده نجات دهیم.

احمد سابان، کارشناس محیط زیست که در این اجلاس شرکت کرده بود همچنین بر ضرورت اقدام اقلیمی اختصاص داده شده به نسل جوان تاکید کرد.

وی به عرب نیوز گفت: بیایید آموزش دروس علوم زیست محیطی را برای دانشجویان جوان شروع کنیم، زیرا دانشگاه ها مکان هایی هستند که در آنها تحقیق و توسعه انجام می شود و اساتید و دانشجویان سریعتر از سایر سازمان ها راه حل ارائه می دهند.

 

.

کد خبر 1225527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha