مسجد؛ مرکز شتاب‌دهنده در حوزه کارآفرینی/ زنانی که اشتغال را از مسجد آغاز کردند

با توجه به وضعیت اقتصادی و شرایط کمبود کار در جامعه، مساجد می توانند با ورود در این زمینه حداقل با برگزاری کلاس‌های آموزشی، مهارتی، انگیزشی و یا بالا بردن انگیزه‌ افراد، گامی بردارند که کانون فرهنگی هنری انصارالزینب(ع) آغازگر این حرکت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از گیلان - نوشین کریمی

کارآفرینی صرفاً یک امر اجتماعی‌ نیست؛ بلکه یک کار دینی و عبادت است و با توجه به وضعیت اقتصادی خانواده و شرایط کمبود کار در جامعه، مساجد نباید در حل این مشکل بزرگ، منفعل باشند. از این رو اگر مساجد در این زمینه ورود کنند و حداقل با برگزاری کلاس‌های آموزشی، مهارتی و انگیزشی بتوانند در امر مهارت آموزی و یا بالا بردن انگیزه‌ افراد قدمی بردارند، بسیار موثر عمل کرده اند. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «لَیْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى؛‏ براى انسان جز حاصل تلاش او نیست». این آیه نشان می‌دهد هر کس باید تلاش کند شغلی برای خود ایجاد کند.

 

باید بپذیریم که چرخ‌های توسعه اقتصادی با توسعه کار آفرینی حرکت می‌کند و با توجه به اینکه شرایط اقتصادی در کشور به گونه‌ای است که نیاز به ایجاد و توسعه کسب و کارها روز به روز بیشتر احساس می‌شود، از این رو می‌توان از هر فرصتی با تربیت کارآفرینان، روند ایجاد درآمد و اشتغال زایی را بهبود داد. همانطور که در عرصه جهانی می‌بینیم، افراد خلاق و نوآور به‌عنوان کارآفرین، چگونه منشأ تحولات بزرگی در عرصه تولید و خدمات شده‌اند.

 

 

پر واضح است که کسب و کار خانگی بسیار مقرون به صرفه است و می‌توان با حذف هزینه‌های اضافه، یک کسب و کار با سرمایه کم راه انداخت. از طرفی بسیاری از خانم‌ها به دلیل دردسرها و سختی کار خارج از منزل و گاهی به دلیل مخالفت خانواده، به کل، کسب درآمد را کنار می‌گذارند، اما از طرف دیگر، به دلیل آرامش حضور در خانه، ساعت کاری منعطف، نظارت بیشتر روی امور منزل و بچه‌ها، امکان درآمدزایی و رسیدگی به امور خانه به طور همزمان، کسب و کار خانگی می تواند برای زنان بسیار مناسب باشد.

 

«مژگان پیرخندان» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه با برگزاری کلاس‌های تابستانی با شعار «مسجد شور بندگی، نشاط و زندگی»، قسمتی از فعالیت‌های خود را در حوزه کارآفرینی و بیشتر در حوزه آموزش بچه‌های مسجد متمرکز کردیم، افزود: طبق دستورالعمل‌ها؛ رویکرد ما این است که مسجد، مرکز شتاب دهنده در حوزه کارآفرینی باشد.

 

مدير کانون فرهنگی هنری انصارالزينب(س) مسجد صاحب الزمان(عج) لب دريا از توابع شهرستان آستانه اشرفیه گفت: ایمان، عمل صالح را شتاب می‌دهد و طبیعتاً آموزش‌های متعدد در دل مسجد که با تقوا و ایمان همراه باشد، می‌تواند به کارآفرینی در جامعه شتاب دهد.

 

وی خروجی این کار را تحقق جهش تولید دانست و تصریح کرد: امسال در مسجد صاحب الزمان(عج) روستای لب دریا توانستیم بسیاری از خواهران را در کلاس‌های صنایع دستی و رشته تسمه بافی جذب کنیم و خوشبختانه این هنرمندان بعد از یادگیری این هنر، توانستند بازار کار خود را آغاز کنند.

 

پیرخندان تصریح کرد: بانوان در این دوره آموزشی، بافت انواع ساک، زنبیل، جاقاشقی، سفره، کلاه و.. را فرا گرفتند و درآمدشان تاکنون از فروش این محصولات چه در بازار و چه در فضای مجازی، نسبتا رضایتمند بوده است.

 

 

وی با اشاره به اینکه به دلیل استقبال خوب هنرجویان، دوره‌های این کلاس‌ها تعدد پیدا کرد و بعد از دوره تابستان در ماه مهر نیز سری بعدی این کلاس‌ها آغاز شد، ادامه داد: هدف از برگزاری این نوع کلاس‌ها جذب حداکثری مردم به مسجد و کانون، آموزش و ایجاد کسب و کار برای زنان با انگیزه و زحمتکش است.

 

پیرخندان با بیان اینکه ما در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ثابت کرده‌ایم که در همه شرایط  حامی مردم هستیم و خواهیم بود، گفت: طی این مدت، ۲۵ نفر با شرایط سنی ۲۵ تا ۴۵ سال، دو روز در هفته از آموزش‌ها بهره مند شده‌اند و بعضی از هنرجویان نیز بعد از فراگیری توانسته‌اند خود نیز کلاس‌های آموزشی بافت تسمه را در مکان‌های دیگر راه بیندازند.

 

وی بازار کار محصولات خانگی را فروش به دوستان و آشنایان و بعضی را نیز از طریق فضای مجازی عنوان کرد و افزود: خلاقیت در تولید آثار جدید و کارآمد و نیز فراهم کردن بازار مناسب برای فروش موفق این نوع محصولات و... از جمله راه‌هایی هستند که می‌تواند در روند پیشرفت و یا پسرفت مشاغل خانگی و کارآفرینی مورد توجه باشد.

 

 

پیرخندان همچنین اضافه کرد: کانون فرهنگی ما نیز هر چند ماه در میان به صورت مناسبتی با ایجاد بازارچه‌هایی، غرفه صنایع دستی را راه انداخته و این هنرجویان، بافته‌های دست خود را برای فروش عرضه می‌کنند.

 

وی اذعان کرد: البته بازارچه‌ای را با ایجاد کانالی در فضای مجازی که تحت نظر کانون اداره می‌شود، دایر کرده‌ایم که هنرهای دستی هنرمندان مسجدی را به فروش می‌رساند.

 

«نسیم محمودی» یکی از هنرجویان این کانون که حالا توانسته به مرحله تولید و درآمد برسد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارکرد: فراگیری هنر باعث آرامش و تسکین اعصاب می‌شود و چه بهتر که در کنار آن بتوانیم به درآمد هم برسیم.

 

 

وی افزود: از این که می‌توانم رنگ‌ها را با هم ترکیب کنم و چیزی ببافم و خلق کنم، حس خوبی می‌گیرم.

 

محمودی گفت: اغلب زمان فراغتم را با این فعالیت پر می‌کنم و خوشحالم از اینکه می‌توانم به عنوان یک زن خانه‌دار، علاوه بر انجام امور کارهای منزل و بچه‌ها، اشتغال به یک کار که با روحیه‌ام هماهنگ است را انجام دهم.

 

وی تصریح کرد: این حس خوب که همراه با استقلال برای من و بانوان دیگر مهیا شده از دیگر مزایایش، کمک خرج خانواده بودن است که خیلی لذت دارد.

 

کد خبر 1225558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha