۳۷۰ روستای استان قزوین خالی از سکنه است

غریب گفت: استان قزوین یک هزار و ۲۴۰ روستا دارد که از این تعداد ۳۷۰ روستا خالی از سکنه است.

«لیلا غریب» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قزوین گفت: استان قزوین یک هزار و240 روستا دارد که از این تعداد 370 روستا خالی از سکنه بوده و 870 روستای دارای سکنه است و از بین 870 روستای دارای سکنه 680 روستا دارای دهیاری بوده و مابقی فاقد دهیاری است.

 

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین ادامه داد: روستاهایی که کمتر از 20 خانوار دارند روستا محسوب شده ولی دهیاری نداشته و دارای شورا بوده که سه عضو شورا با آرا مردم انتخاب می شوند.

 

وی عنوان کرد: جمعیت روستاهای استان قزوین حدود 330 هزار نفر است البته این عدد متغیر است چراکه به طور دائم روستاهایی که جمعیت شان به حد نصاب لازم رسیده و از یک شرایط و استانداردهای خاصی برخوردار می شوند تبدیل به شهر شده مانند تعدادی از روستاها که به تازگی تبدیل به شهر شدند و تعدادی از روستاها هم در حال طی کردن این مسیر هستند.

 

غریب اعلام کرد: روستاهایی که دارای دهیاری هستند یکسری کمک هایی را دولت برای توسعه روستا اعطا کرده و سرانه ای را به حساب دهیاری ها واریز می کند که میانگین این سرانه در سال 1401 به ازای هر نفر روستایی که در آخرین سرشماری روستا ثبت شده است، ماهانه 110 هزار تومان است که این رقم گاهی کاهش یا افزایش دارد.

 

وی خاطر نشان کرد: دهیاری این مبلغی که واریز می شود را با کمک شورا و ناظران مالی و فنی که در بخشداری ها هستند برای پیشبرد مسائل عمرانی، فرهنگی و تفریحی ورزشی روستا هزینه می کند.

 

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین یادآور شد: روند مهاجرت در روستاهای استان وجود دارد البته این بیشتر فصلی بوده به طوری که مردم بیشتر در شهرها زندگی کرده و به صورت آخر هفته یا فصلی به روستا آمده و در آنجا برای مدتی ساکن می شوند.

کد خبر 1225703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha