۲ هزار و ۱۱۷ روستا در گیلان گازدار شدند

جمال نیکویی با بیان اینکه تا هفته دولت امسال ۲ هزار و ۱۱۷ روستا در گیلان گازدار شدند گفت: گیلان در سطح کشور جزو استان‌های کم مصرف گاز با مصرف بهینه محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «عیسی جمال نیکویی» شامگاه یک‌شنبه(۱ آبان) در برنامه گفت‌و‌گوی خبری اظهار داشت: تمام شهرهای استان گیلان دارای گاز هستند و درصد گازدار بودن روستاهای استان هم به ۹۶.۷ دهم درصد رسیده است. 

 

مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت گاز استان گیلان با بیان اینکه تا هفته دولت امسال ۲ هزار و ۱۱۷ روستا گازدار شدند عنوان کرد: گازدار کردن ۳۴ روستا هم اینک در دست انجام است از طرفی طرح‌های توسعه شرکت گاز در تمام شهرهای استان نیز فعالیت دارد.

 

جمال نیکویی گازرسانی به بخش تولید و صنعت را از جمله محرک‌های مهم اقتصادی دانست و تصریح کرد: سال گذشته هفت و نیم میلیارد متر مکعب گاز در گیلان مصرف شد در حالیکه مصرف گاز کل کشور حدود ۲۲۹ میلیارد متر مکعب بود بنابراین گیلان سه و دو دهم درصد از مصرف گاز کل کشور را به خود اختصاص داده است.

 

وی با تاکید بر اینکه سال گذشته بیش از هفت و نیم میلیارد متر مکعب یعنی حدود سه و نیم میلیارد مکر مکعب گاز به سمت نیروگاه‌ها هدایت شد اذعان کرد: ۳۴ درصد از گاز مصرفی در گیلان به بخش خانگی و پنج درصد در بخش حمل و نقل اختصاص دارد.

 

مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت گاز استان گیلان مقاوم‌سازی و پایدارسازی شبکه‌های گاز را از برنامه‌های اصلی این دستگاه ذکر کرد و افزود: گیلان ۳.۸ دهم درصد از مشترکان گاز کشور را دارد اما میزان مصرف گاز آن ۳.۲ دهم درصد است و این عدد نشان می‌دهد گیلان جزو استان‌های کم مصرف با مصرف بهینه محسوب می‌شود.

 

جمال نیکویی استفاده ناصحیح از گاز را بیشترین دلیل هدر رفت این انرژی دانست و اضافه کرد: در بسیاری از ساختمان‌های مبحث ۱۹ و جلوگیری از هدر رفت انرژی رعایت نمی‌شود، اما برنامه سازمان نظام مهندسی اینطور در حال پیشرفت است که رعایت مبحث ۱۹ الزامی شود .تحقق این امر کمک بزرگی به شرکت گاز استان گیلان خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه متولی اکتشاف و تولید گاز شرکت نفت است، یادآور شد: در حال حاضر مقدار تولید گاز کشور با میزان مصرف آن هماهنگ نیست و برای برطرف کردن آن شرکت گاز در نظر دارد، استفاده از بخاری‌های جدید کم‌مصرف و کنتورهای هوشمند را ترویج کند.

 

مدیرعامل و نایب رئیس هیئت مدیره شرکت گاز استان گیلان اظهار داشت: اصلاح و بهینه‌سازی رایگان موتورخانه‌ها برنامه دیگر شرکت ملی گاز برای بهینه‌سازی مصرف گاز است که در همین راستا در گیلان حدود سه هزار مشترک شناسایی شده است.

 

جمال نیکویی از بهینه‌سازی ۱۰۰ موتورخانه در گیلان با هزینه شرکت گاز استان در سال ۱۴۰۱ خبر داد و اذعان کرد: از همه مشترکان تجاری، مسکونی و آموزشی گاز که دارای موتورخانه هستند، تقاضا می‌کنیم، برای بهینه سازی و اصلاح سیستم موتورخانه خود حتما در سایت شرکت گاز استان گیلان ثبت نام کنند.

 

وی با بیان اینکه شرکت گاز استان گیلان طبق تاکیدات استاندار و رئیس کل دادگستری پیش از صدور انشعاب گاز برای ساختمان‌های فاقد پروانه استعلامات لازم را انجام می‌دهد، خاطرنشان کرد: امیدواریم با تلاش نمایندگان مجلس و سایر مسئولان ذیربط معضل سکونتگاه‌های غیر رسمی و ساختمان‌های فاقد پروانه حل شود.


 

کد خبر 1225889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha