عدم اجرای سیاست الگوی کشت در ۵۰ سال گذشته/ ۱۰۰۰ میلیارد تومان در بخش سموم کشاورزی سرمایه گذاری شد

نوروزی گفت: الگوی کشت باید از روش سنتی به سمت روش صنعتی هدایت شود که متاسفانه در ۵۰ سال گذشته سیاست الگوی کشت اجرا نشده است.

«رحمت الله نوروزی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان گلستان گفت: الگوی کشت باید از روش سنتی به سمت روش صنعتی هدایت شود که متاسفانه در ۵۰ سال گذشته سیاست الگوی کشت اجرا نشده است.

 

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی یکی از نیازهای اساسی کشاورزان در حوزه مکانیزاسیون را خرید تراکتور بیان کرد و افزود: بر این اساس هفته گذشته جلسه ای با اعضای کمیسیون کشاورزی، مدیران عامل بانک کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی و معاونان برگزار و قرار شد در اعتبارات سال ۱۴۰۱ در تبصره های ۱۶ و ۱۸ دیده شود.

 

وی ادامه داد: در دو سال انتخاب و فعالیتم به عنوان دبیر کمیسیون تلفیق ‌تلاش شد تا مطالبات کشاورزان با همکاری سایر مدیران و مجموعه پرداخت شود.

 

نوروزی خاطرنشان کرد: در سال گذشته تخصیص این حوزه هفت درصد بود و امسال توانستیم مجموعا در دو نوبت ۱۰۱ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مطالبات کشاورزان در حوزه گندم فراهم کنیم.

 

وی با بیان اینکه امسال کلزا نیز توسط بخش دولتی و بخش خصوصی خریداری شد و بخش دولتی مطالبات کشاورزان را پرداخت کرد، گفت: سه مجموعه خصوصی در گلستان مسئول خرید کلزا بودند که با رایزنی های انجام شده این بخش ها نیز مطالبات را پرداخت کردند.

 

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: جنگ اوکراین و روسیه اهمیت امنیت غذایی را برای همه کشورها روشن کرد و ضمن اینکه تاکید امامین انقلاب نیز بر الگوی کشت بوده نیاز است سیاست الگوی کشت که در ۵۰ سال گذشته اجرا نشده اجرایی شود.

 

وی گفت: با جلسات و بررسی های انجام شده لوازم، ابزار و خود کمیسیون پای کار بوده و باید در این حوزه تمامی دستگاه های اجرایی وارد میدان شوند.

 

نوروزی اظهارداشت: بر اساس سند آمایش، سیاست الگوی کشت لازم الاجرا بوده و در استان باید براساس نیازها تبیین شود که با اجرایی شدن آن، بهره وری و راندمان افزایش پیدا می‌کند.

 

وی، یکی از اقدامات خوب مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم را، شورای قیمت گذاری بیان کرد و گفت: قبل از مجلس یازدهم دولت تعیین کننده قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی بود که با تشکیل شورای قیمت گذاری، قیمت خرید تضمینی گندم با توجه به نرخ تورم افزایش پیدا کرد.

 

نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: هفت و نیم میلیون تن گندم کشاورزان با تعیین این قیمت به دولت فروخته شد که اگر همین مقدار گندم را دولت وارد می کرد می بایست ۲۰ هزار میلیارد تومان ارز پرداخت کند.

 

وی ادامه داد: امسال نیز جلساتی برای افزایش خرید تضمینی گندم در حال برگزاری است تا بتوان با توجه به نرخ تورم، قیمت مناسبی را برای کشاورزان تعیین کرد.

 

نوروزی با اشاره به اینکه مراکز تحقیقاتی باید در حوزه سموم کشاورزی کارهای اساسی کرده تا سمومی با کیفیت بالا را به کشاورزان تحویل دهند، گفت: در راستای حمایت از کشاورزان در بخش سموم کشاورزی مبلغ یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

 

کد خبر 1225990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha