پایان فصل برداشت آبزی ارزآور و اشتغال آفرین/ برداشت ۲ برابری میگو در گلستان

فصل برداشت از مزارع مجتمع پرورش ميگو گميشان، با برداشت بيش از سه هزار تن ميگو و رشد بيش از دوبرابري نسبت به سال گذشته به كار خود پايان داد.

خبرگزاری شبستان- استان گلستان،

پرورش میگو در اراضی شوره‌زار گمیشان راه دسترسی آسان گلستان به کشورهای اوراسیا و فرصتی برای شتاب بخشیدن سرمایه گذاری توسط دولت و بخش خصوصی در ایجاد و توسعه زیرساخت های مورد نیاز پرورش و چرخه تولید و صنایع غذایی و تبدیلی آن و رونق صادرات غیرنفتی کشور است.

 

پرورش این آبزی در گلستان از دهه ۷۰ آغاز شد و ثمربخش بودن پرورش میگو در گمیشان برای نخستین سال، ترغیب دستگاه های مرتبط استانی را برای جذب سرمایه گذاری در این حوزه کشاورزی طبق سند آمایش دوچندان کرد.

 

به مرور طی یک دهه با جذب اعتبارات دولتی برای ایجاد زیرساخت ها در حوزه های مختلف از جمله خط انتقال آب از دریا، مزارع، صنایع فرآوری و بسته بندی در شهرک ها از جمله گمیشان، ظرفیت پوشش اجرای این طرح در حال آماده سازی و افزایش است.

 

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

 

توسعه صنعت میگو در شهرستان گمیشان استان گلستان طبق سند آمایش امکان گسترش تا ۴۰ هزار هکتار مزرعه با تولید ۷۵ هزار تن میگو را دارد، دستیابی به این مهم نیازمند برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری است که تحقق این راهبرد اقتصادی در دولت سیزدهم مورد انتظار است.

 

کارشناسان حوزه شیلات معتقدند گمیشان به لحاظ وجود اقلیم مناسب، شوری خاک و قرار گرفتن در بخشی از سواحل غریی دریای خزر، ظرفیت پرورش میگو در سطح گسترده را دارد که سرمایه گذاری در حوزه های زیرساختی مورد نیاز و فراهم آوردن مقدمات لازم تکمیل چرخه تکثیر و تولید نهاده ها، ضروری است.

 

براساس آمار اداره کل شیلات گلستان میزان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت میگو گلستان از ۵۲ میلیارد ریال درسال ۹۲، در میانه اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به افزون بر ۸۰۰ میلیارد ریال رسید و تعداد مزارع پرورش این آبزی از ۱۱ به ۸۰ مزرعه و سطح مفید مزارع نیز از ۱۶۶ هکتار به یک هزار و ۲۳۶ هکتار افزایش یافت.

 

به گفته کارشناسان شیلات گلستان، میگوی تکثیری در مجتمع گمیشان از نوع وانامی است که این گونه به علت شوری کم آب و اقلیم و خاک مناسب طی ۱۲۰ روز پرورش یافته و به وزن ۱۵ گرم می‌رسد.

 

گلستان در سال‌های اخیر با روی آوردن به توسعه آبزی پروری، به یکی از استان‌های برتر پرورش میگو در کشور تبدیل شده که فراهم آوردن مقدمات لازم برای تکمیل چرخه تولید، علاوه بر خودکفایی در این حوزه، میزان برداشت این آبزی را افزایش خواهد داد.

 

مديركل شيلات گلستان گفت: فصل برداشت از مزارع مجتمع پرورش ميگو گميشان، با برداشت بيش از سه هزار تن ميگو و رشد بيش از دوبرابري نسبت به سال گذشته به كار خود پايان داد.

 

«اسماعيل جباري» بيان داشت: امسال سه هزار و 80 تن ميگو در سطح یک هزار و 542 هكتار از مزارع مجتمع پرورش ميگو گميشان توليد شد كه اين ميزان نسبت به توليد یک هزار و 565 تن سال گذشته، رشد قابل توجهي داشته است.

 

وي با اشاره به ميزان تراكم مزارع كشت ميگو افزود: سال جاري در 100 مزرعه بچه ميگو با ميانگين تراكم 170 هزار قطعه در هكتار ذخيره سازي شده بود كه خوشبختانه فصل برداشت پربركتي را در صنعت ميگو استان شاهد بوديم.

 

جباري تصريح كرد: در حال حاضر استان گلستان در رتبه سوم توليد ميگو در كشور قرار دارد و خوشبختانه امسال با توليد سه هزار و 80 تن ميگو، بيشترين ميزان توليد در طول دوره فعاليت اين مجتمع را شاهد بوديم.

 

وي افزود: پيش بيني کرد سال آينده با افزايش سطح زيركشت در مجتمع پرورش ميگو گميشان به توليدي بیش از پنج هزار و 500 تن برسيم.

 

مديركل شيلات گلستان با بيان اينكه وجود بيماري امري بديهي در توليد آبزيان است، خاطر نشان كرد: پرورش آبزيان به عنوان موجود زنده در تمام دنيا با بيماري همراه است كه البته مديريت بيماري در كنار توليد بسیار مهم است.

 

وی ادامه داد: مجتمع پرورش ميگو گميشان هم از اين امر مستثني نيست و به دليل ورود بچه ميگو از استان هاي جنوبي، امكان ورود بيماري به آن وجود دارد. امسال هم به صورت محدود در چند مزرعه بيماري روئيت شد كه خوشبختانه گستردگي آن زياد نبود و ضرر و زياني قابل توجهي شامل حال صنعت پرورش ميگو استان نشد.

 

جباري در پايان گفت: صنعت ميگوی گلستان همواره نقش مهم در ارزآوري كشور داشته است و امسال هم طبق سنوات توليدي گذشته بيش از 80 درصد محصول ميگو استان به خارج از كشور صادر خواهد شد.

 

تاكنون براي 2 هزار و 700 نفر به صورت مستقيم و غير مستقيم در صنعت پرورش ميگو استان اشتغالزايي شده است.

 

 

 

کد خبر 1226006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha