طلبگی مسیر الی الله است

حجت الاسلام فلاح گفت: از آنجایی که انسان فطرتا منفعت طلب بوده و طالب بهترین‌ها می باشد، باید از تمام مسیرهای الی الله بهترین مسیر را، انتخاب کند، که برای یک طلبه سربازی و نوکری امام زمان عج بهترین مسیر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی، حجت الاسلام «محمد فلاح» امروز دوشنبه (۲ آبان) در مراسم افتتاحیه طلاب جدید الورود مدرسه علمیه امام سجاد علیه السلام با استناد به روایتی از حضرت علی علیه السلام که می‌فرمایند:" کسی که مقصودش غیر خدا باشد به بیراهه می‌رود" به تبیین مسیر طلبگی پرداخت، و گفت: طلبگی مسیر الی الله است و آنچه که در این دنیا مهم و ضروری می‌باشد این است که هر مسیری را، که برای آینده در نظر گرفته‌ایم، باید به سوی خدا باشد.

 

مدیر مدرسه علمیه امام سجاد علیه السلام ابراز کرد: از آنجایی که انسان فطرتا منفعت طلب بوده و طالب بهترین‌ها می باشد، باید از تمام مسیرهای الی الله بهترین مسیر را، انتخاب کند، که برای یک طلبه سربازی و نوکری امام زمان عج بهترین مسیر خواهد بود. 

 

 وی با بیان اینکه مادیات در مسیر طلبگی باید به شکل سایه باشند و به عنوان هدف خاص به سمت آنها حرکت نشود گفت: در این مسیر اگر بخواهیم واقعاً کار کنیم برای تمام شبانه روز کار هست، اما اگر با تنبلی این مسیر را ادامه دهیم باعث مایوس شدن و دلزدگی از این راه خواهیم شد.


 حجت الاسلام فلاح ادامه داد: در درگاه اهل بیت علیه‌السلام هیچ کاری بدون اجر و مزد نمی ماند، از کنیزی که گل از باغچه خود امام به حضرت تقدیم کرد و در راه خدا آزاد شد، تا شاعرانی که در مدح ائمه اطهار علیه‌السلام شعر سرودند، اما اهل علم در نزد معصومین جایگاه ویژه‌ای دارند.


 وی یکی از راه‌های موفقیت در مسیر طلبگی را ارتباط با حضرت ولیعصر عج خواند و گفت: طلاب علوم دینی با انتخاب طلبگی باید افق دید خود را به گونه‌ای تغییر دهند که تعابیر معصومین علیه السلام در مورد آنها صدق کند، و سعی بر قوی کردن ارتباط قلبی خود با حضرت صاحب ردا داشته باشند.


حجت الاسلام فلاح در ادامه به بررسی اثبات برتری اهل علم در مسیر الی الله از منظر قرآن کریم پرداخت و افزود: اهل علم با توجه به آیه ۱۸ سوره آل عمران قرین ملائک مقرب هستند و به فرموده امام سجاد علیه‌السلام صاحبان علم در صف ملائکه قرار می‌گیرند.


وی با اشاره به آیه "إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ" گفت: کلمه"إِنَّمَا" در این آیه دلالت بر حصر دارد، یعنی فقط علما به مرتبه خشوع که یکی از مقامات بالای بندگی است می‌رسند.

 

مدیر مدرسه علمیه امام سجاد علیه السلام تصریح کرد: اگر بندگی و خشوع در اثر علومی که یاد می‌گیریم، بالا نرود به قول علامه طباطبایی این علم نیست بلکه یادگیری یک‌سری الفاظ و محفوظات است، مانند افرادی که در ظاهر لباس عالم دینی را بر تن دارند اما با دشمنان هم زبان هستند و در میدان دشمن بازی می‌کنند، لذا هر کسی که وارد حوزه شد، اهل علم نمی‌شود.


وی در ادامه با استناد به آیه"يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ" گفت: خداوند در این آیه اهل علم را نسبت به دیگران رفعت و برتری داده است که با بقیه تفاوت دارند.

 

حجت الاسلام فلاح در پایان خاطرنشان کرد: مسیر طلبگی و علم آموزی با اینکه بهترین مسیر الی الله است اما خطرات خاص خود را دارد تا جایی که در قرآن، افرادی را که سراغ علم رفته‌اند اما در مسیر خدا نبودند، از حیوانات کمتر می‌داند.

کد خبر 1226023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha