خرید ۱۰۸ هزار تن برگ سبز چای به ارزش ۸۸۹ میلیارد تومان از چایکاران شمال

جهانساز ضمن اشاره به خرید ۱۰۸ هزار تن برگ سبز چای به ارزش ۸۸۹ میلیارد تومان از چایکاران شمال کشور گفت: تاکنون معادل ۲۴ هزار تن چای خشک توسط کارخانجات چایسازی شمال کشور تولید شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، «حبیب جهانساز» شامگاه (دوشنبه، ۲ آبان) در برنامه گفت‌و‌گوی خبری با بیان اینکه زمان خرید برگ سبز چای از چایکاران شمال کشور تمدید شده است اظهار داشت: چایکاران گیلان و مازندران ۱۰ روز دیگر برای فروش برگ سبز چای خود فرصت دارند.

 

رئیس سازمان چای کشور از خرید ۱۰۸ هزار تن برگ سبز چای تا این لحظه خبر داد و عنوان کرد: از این میان برگ سبز چای خرید شده در چین بهاره و تابستانه ۵۸ درصد آن درجه یک و حدود ۴۱ درصد آن درجه دو بوده است.

 

جهانساز ارزش اقتصادی برگ سبز چای خریداری شده را در مجموع ۸۸۹ میلیارد تومان ذکر کرد و یادآور شد: تاکنون ۷۴۶ میلیارد تومان معادل ۸۴ درصد از مطالبات چایکاران گیلان و مازندران به حساب آنان واریز شده است و مابقی مطالبات هم به تدریج پرداخت می‌شود. 

 

وی با بیان اینکه ۲۴ هزار تن چای خشک توسط کارخانجات چایسازی شمال کشور تولید شده است اذعان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و خشکسالی و کمبود بارش باران که امسال پیشامد کرد، همچنین با بارندگی‌های خوبی که در روزهای اخیر اتفاق افتاد، تصمیم گرفتیم، مهلت خرید برگ سبز چای را افزایش دهیم.

 

رئیس سازمان چای کشور با تاکید بر اینکه پس از اتمام مهلت خرید برگ سبز چای این سازمان برنامه بهزراعی و بهسازی باغات چای را در دستور کار خود دارد تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که شرایط به گونه‌ای فراهم شود و شاهد افزایش عملکرد در سطح باغات چای و تولید بیشتر برگ سبز توسط چایکاران باشیم.

 

جهانساز اصلاح اراضی شیبدار و بازگرداندن باغات مخروبه و رها شده به چرخه تولید را برنامه دیگر سازمان چای کشور دانست و ابراز داشت: سازمان چای در سال‌های اخیر در حوزه توسعه مکانیزاسیون و ارائه آموزش‌های کاربردی به چایکاران قدم‌های بسیار خوبی برداشته است.

 

وی عدم استفاده از سموم شیمیایی و ارگانیک بودن را از جمله مزیت‌های مهم و قابل توجه چای ایرانی نسبت به محصول مشابه خارجی خواند و خاطرنشان کرد: سهم قابل توجهی از باغات چای کشور در استان گیلان واقع شده و کشاورزان چایکار استان برگ‌های سبز چای را در سه مرحله چین بهاره، چین تابستانه و چین پائیزه برداشت می‌کنند. 

 

کد خبر 1226188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha