اقدام ضد اسلامی یونان/ تبدیل بنای قدیمی اسلامی در جزیره رودس به دانشکده موسیقی

دولت یونان یک بنای قدیمی اسلامی متعلق به دوره عثمانی در جزیره رودس را به دانشکده موسیقی تبدیل کرد. مسلمانان یونان این اقدام را تخریب بزرگ فرهنگی و اهانت به دین اسلام دانستند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، موقوفات اسلامی باقی مانده در جزیره رودس یونان به دلیل عوامل متعدد از فرسایش دایمی رنج می برند که مهم‌ترین آنها سیاسی است و مربوط به روابط یونان – ترکیه است.

مسلمانان در جزایر یونان از پیشینیان شان املاک و دارایی های وقفی بسیاری را به ارث برده اند که هزینه های موسسه های خیریه، آموزشی و تبلیغی شان را کفایت می کند.

 

یونان این مجتمع قدیمی اسلامی را تبدیل به دانشکده موسیقی کرده است.

نوال قونوق، استاد دانشکده معماری دانشگاه مرمره ترکیه در مصاحبه با TRT گفت: مجتمع تاریخی «مراد رئیس» شامل مسجد مراد رئیس و مقبره شهدا در جزیره رودس است که در اساس مقبره ای برای شهدا بود که در آن سربازان عثمانی پس از فتح این جزیره در سال 1522 در آن به خاک سپرده شدند.

 

قوناق افزود: این مجتمع شامل دو خان در کریمه و بقایای افراد مهم در تاریخ عثمانی است. به طوری که در آن ده‌ها پاشا و فرماندار و فرمانده نظامی عثمانی و خارجی دفن شده اند. همچنین در این مکان، قبر مراد پاشا که قبرس را فتح کرد، قرار دارد. این مجتمع همچنین مرکزی برای برگزاری جشن های ترکان مسلمان در این جزیره مانند عروسی ها و اعیاد است.

کوناک اشاره کرد که این مجموعه شامل دو خان ​​کریمه و بقایای افراد مهم در تاریخ عثمانی است، به طوری که ده ها پاشا، فرماندار، رهبران نظامی عثمانی و خارجی در آن دفن شده اند و یکی از مقبره های آن شامل بقایای پدر عثمانی است. شاه ایران پهلوی علاوه بر مقبره مراد پاشا که قبرس را فتح کرد، گفت: این مجموعه مرکز برگزاری جشن‌های ترکان مسلمان در جزیره مانند عروسی‌ها، اعیاد و مراسم ختنه است

.

قونوق، تبدیل این مجتمع به دانشکده موسیقی را تخریب بزرگ فرهنگی و اهانت دین توصیف کرد و گفت: یونان نسبت به همه آثار باستانی عثمانی داخل مرزهایش بی توجه است.

وی با اعلام بی توجهی مقامات یونانی به ثبت نکردن آثار باستانی عثمانی، افزود: تعداد آثار باستانی ثبت شده در سراسر یونان از جمله تراکیه غربی و جزایر اطراف آن، صفر است.

 

قونوق  گفت: این آثار به عنوان آثار مسلمانان ثبت شده است. انها به عنوان کتابخانه مسلمان و آبنمای مسلمانان ثبت می شود. اما اگر بپرسیم که این مسلمانان چه کسانی هستند؟ پاسخی ندارند.

وی گفت: آثار عثمانی که در دوره اعلام استقلال یونان تا اشغال رودس توسط ایتالیایی ها در سال 1912 برپا شد، نادیده گرفته شده است. آنها مراکز تاریخی مانند بیمارستان حمیدیه در شهر سالونیک را نمی پذیرند. این بیمارستان بی نهایت مشهور است و همچنان قابل استفاده است.از زمانی که فرانسوی ها در طول جنگ جهانی اول از آن استفاده کردند، به عنوان بیمارستان فرانسوی در همه سوابق و پایان نامه ها و راهنماهای گردشگری ثبت شد.

 

این استاد دانشگاه ترکیه می گوید: از سال 1912 میلادی تاکنون هیچ تدفین اسلامی در این قبرستان تاریخی صورت نگرفته است. قبرستان های تاریخی به طور برنامه ریزی شده ای تخریب شدند. سنگ های تاریخی قبرها سرقت شدند. یونانی‌هایی که در این جزیره زندگی می کنند، به طور مداوم غذا برای گربه ها و سگ در این قبرستان‌ها می ریزند. به این قبرها به جز ترمیم های مختصر توسط ترک‌ها توجهی نشده است.

 

 تعدادی از مساجد یونان با سرمایه سازمان آموزش و فرهنگ و علوم سازمان ملل متحد یونسکو تعمیر و مبالغ هنگفتی برای آن هزینه شد. اما هنوز به مسلمانان برای اقامه نماز تحویل داده نشده است.

 

کد خبر 1226279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha