پنجمین نشست کرسی مطهری خوانی با عنوان " آسیب شناسی انقلاب اسلامی " در رشت برگزار شد

پنجمین نشست کرسی مطهری خوانی با عنوان آسیب شناسی انقلاب اسلامی از دیدگاه استاد مطهری(جمهوری اسلامی، فاصله بین بایدها و واقعیت ها) در مسجد الهادی(ع) رشت برگزارشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، در ادامه سلسله جلسات مطهری خوانی هیات راهیان گام دوم انقلاب اسلامی که امروز(سه‌شنبه، ۳ آبان) در مسجد الهادی(ع) رشت برگزار شد، اساتید به مباحث آسیب شناسی انقلاب اسلامی از دیدگاه استاد مطهری پرداختند.

 

«مظفر نامدار» در این نشست با بیان اینکه یکی از عوامل شکست هر انقلابی بی توجهی به آسیب های وارده بر پیکره نظام سیاسی موجود است، اظهار کرد: ناکامی و ضربه پذیری انقلاب ها معلول خدشه در اهداف و آرمان های آن و پدید آمدن آفات درونی و تهدیدات بیرونی است.

 

*بیانیه گام دوم، بیانیه ای برای یک گام در عمل و اقدام است
نایب رئیس راهیان گام دوم انقلاب اسلامی گیلان، بحث آسیب شناسی انقلاب را یکی از راه های اصلی و اساسی در پیگیری اهداف و آرمان های نظام و جلوگیری از افول آن دانست و با اشاره به اینکه از ۲۳ بهمن سال ۵۷ در جامعه ما به برکت امام، یک همدلی و روحیه اخوت و انسجام شکل گرفت افزود: این همدلی علی رغم همه فراز و نشیب ها استقرار پیدا کرد و ملت ایران از یک هدف و فلسفه ریشه دار برخوردار شد.

 

وی تصریح کرد: بیانیه گام دوم نیز به عنوان یک سند بالادستی تلقی می شود و حقیقتا یک غبار روبی از اندیشه انقلاب اسلامی در این بیانیه صورت گرفته است.

 

نامدار اذعان کرد: بیانیه گام دوم بیانیه ای برای برداشتن یک گام بوده، یعنی عمل و اقدام در عرصه های مختلف در این بیانیه مطرح شده است.

 

 

*برخورد با نسل جوان باید براساس واقع بینی، منطقی و ظریف باشد
«محسن شمس» نیز در این نشست ضمن اشاره به ماهیت ایدئولوژیک انقلاب اسلامی از دیدگاه شهید استاد مطهری بیان کرد: شهید مطهری درباره ماهیت ایدئولوژیک انقلاب اسلامی نکات ارزشمندی را ارائه کرده است چرا که می دانیم، نگاه‌‌های متعددی در آغاز انقلاب اسلامی مطرح می‌‌شد.

 

این استاد دانشگاه به گفتاری از رهبری دینی نسل جوان از نگاه استاد مطهری اشاره کرد و افزود: نباید درباره نقش جوانان در پویایی و تداوم حیات اجتماعی یک ملت به خود تردید راه داد.

 

وی اذعان کرد: تلاش و تکاپوی فکری و عملی نسل جوان می تواند معجزه آفرین باشد و چنانچه در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس ملت ایران شاهد آن بودیم و برعکس، رخوت و انحراف نسل جوان می تواند پایه های یک تمدن کهن و جامعه دیرپای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و دینی را فرو بریزد.

 

شمس تصریح کرد: پس بر متفکران دینی و حکومت لازم است که به گونه ای شایسته و بایسته برای هدایت و رهبری نسل جوان برنامه ریزی کنند و علل انحراف و دین گریزی و موانع رشد او را مرتفع کنند.

 

وی، از مسائل مهم رهبری دینی نسل جوان را نحوه برخورد با این نسل عنوان کرد و خاطر نشان کرد: برخورد با نسل جوان باید براساس واقع بینی، منطقی و ظریف باشد و باید از هرگونه افراط و تفریط در این راه خودداری شود، زیرا افراط و تفریط و عدم واقع بینی و غیرمنطقی بودن در رابطه با نیازها، سؤالات و احساسات این نسل یا موجب غرور و خودفریبی و یا موجب طغیان و سرخوردگی او می شود که هردو مضر است.

 

شمس اضافه کرد: باید اوّلا نقاط قوت جوان را به رسمیت شناخت و بدان ها احترام گذاشت و نقاط ضعف را به نحو درست به او تذکر داد و درصدد رفع آن برآمد و ثانیاً به سؤالات و نیازهای معقول او پاسخ های معقول داد.

 

وی، یکی از موارد ضروری را شناخت دردها و دغدغه های فکری جوان دانست، و گفت: دردهایی که رخ او را زرد و تن او را رنجور می کند باید شناخت، باید دانست که این دردها همیشه نشانه بیماری نیست، بلکه نشانه بیداری نیز است.

 

شمس اذعان کرد: آیت اللّه مطهری بر این باور است که دینداران و عالمان دینی دوگونه مسئولیت دارند، اولین، مسئولیت شکل، یعنی شارع مقدس بعضی از تکالیف دینی را با شکل، اجزا و شرایط مشخص از دینداران خواسته است و دینداران موظف هستند که بدون تصرف به همان شکلی که دین از آن ها خواسته است، تکلیف را بجا بیاورند، مانند نماز، روزه و حج و اینگونه تکالیف را تعبّدی می گویند.

 

وی تصریح کرد: دومین، مسئولیت نتیجه است که شارع مقدس از دین دار و عالم دینی فقط نتیجه را خواسته است، به عبارت دیگر فرد دین دار و عالم دینی مسئولیت به دست آوردن نتیجه را دارد و دین برای رسیدن به نتیجه، روش ثابت و معینی را تعیین نکرده است.

کد خبر 1226373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha