توسعه کشت زعفران در لرستان/  زعفران مرغوب در لرستان تولید می شود

توسعه کشت زعفران در راستای اصلاح مدیریت کشاورزی در لرستان مورد توجه قرار می گیرد.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد، بخش کشاورزی به عنوان منبع تأمین غذا در سبد مصرف جهانی دارای جایگاه ویژه ‌ای است و مسئله امنیت غذایی و محصولات کشاورزی مزیت‌دار بر اهمیت آن افزوده است و صنایع غذایی از مهم‌ترین حوزه‌های فناوری هستند که رشد و توسعه کشور، بدون توجه به آن، ناممکن به نظر می‌رسد.

 

روی آوردن به روش‌های جدید تولید و فرآوری محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین الزامات برای افزایش بهره وری به عنوان محوراساسی توسعه و پیشرفت بخش کشاورزی است، اهمیت اقتصادی و اجتماعی زعفران به عنوان گرانترین محصول کشاورزی جایگاه منحصر به‌فردی در میان محصولات کشاورزی که از قابلیت صادراتی برخوردار است.

 

در میان محصولات مختلف تولیدی در بخـش کشـاورزی ایـران زعفران جزء محصولات خاص و سنتی کشور به شمار مـی‌رود و بـا توجه به قیمت بالای آن در صادرات غیر نفتی جایگـاه ویـژه ای را بـه خود اختصاص می‌دهد، زعفران از مزیت نسبی و اهمیت بالایی از نظر تولید، سطح زیر کشت، اشتغالزایـی و نیـز قابلیـت توسـعه برخوردار است.

 

زعفران به دلیل موقعیت ویژه از لحاظ اشتغالزایی در کشاورزی و ایجاد درآمد ارزی قابل توجه برای کشور، به عنوان محصول ارز آور و مهم در اقتصاد ملی تلقی می ‌شود،.

 

با توجه به تولید زعفران مرغوب در استان لرستان، توسعه کشت زعفران می تواند در تقویت تولید در این استان موثرباشد.

 

توجه به اصلاح کشت با توجه با کاهش منابع آبی، در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی ضروری است.

 

توسعه کشت زعفران می تواند از برنامه های راهبردی در راستای اصلاح الگوی کشاورزی در استان لرستان باشد، توجه به توسعه کشت زعفران همچنین در بهبود وضعیت اشتغال و اقتصاد در جامعه موثر است.

 

زعفران تولیدی لرستان، ممتازترین نوع زعفران

 

«کریم خادمی»، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خرم آباد، گفت: استان لرستان سرزمینی مناسب برای کشت زعفران است.


وی با اشاره به اینکه طبق منابع تاریخی طی 400 الی 500 سال قبل شهرستان بروجرد محل کشت زعفران بوده است، افزود: در حال حاضر سراسر مناطق استان لرستان برای کشت محصول زعفران مناسب است.


خادمی با اشاره به استقبال قابل توجه کشاورزان لرستانی از کشت زعفران، عنوان کرد: دربرداشت های اولیه و طی آزمایش های به عمل تاکنون ثابت شده است زعفران تولیدی لرستان ممتازترین نوع زعفران است،همچنین ثابت شده است، زعفران کشت شده در استان لرستان از لحاظ کیفیت نیز بسیار عالی است.


این کارشنان بیان کرد: متوسط تولید کشوری به ازای هر هکتار پنج کیلو است که میزان متوسط استان لرستان 25 کیلو درهکتار است.

 

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی لرستان با اذعان به اینکه هزینه کشت زعفران برای افراد بیکار بالاست، گفت: باید کشت زعفران به عنوان یک شغل قلمداد شده و تسهیلات بانکی در این حوزه پرداخت شود.

 

وی افزود: همچنین در راستای توسعه کشت زعفران و حمایت از کشاورزان این عرصه باید محصول زعفران نیز مثل سایر محصولات تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

 

کشت زعفران نقش بسزایی درافزایش جمعیت زنبور عسل دارد

 

کشت زعفران در استان لرستان که طی سالیان اخیر به دنبال خشکسالی و عواملی همچون ریزدگردها با کاهش جمعیت زنبورداری مواجه شده است، می تواند تحولی دربخش زنبور داری این استان نیز ایجاد کند.
 

زعفران گیاهی است که برخلاف اکثر نباتات، که فصل گل دهی آنها در بهار است، در پاییز به گل می رود.
 

با توجه به اینکه استان لرستان از قدیم الایام یکی از مراکز پرورش زنبور عسل بود است، و درپاییز زنبور داران این استان با مشکل جدی در تأمین غذای زنبور ها خصوصاً در مناطق سرد سیر مواجه می شوند.


همچنین با توجه به اینکه گل دهی زعفران تابع حرارت محیط و اولین دور آبیاری است، می توان با تغییر زمان آبیاری، گل دهی زعفران را نیز تغییر داد و از این طریق می توان حداقل به مدت 40-30 روز مزارع پر از گل جهت استفاده زنبور های عسل فراهم نمود.

 

 
کشت زعفران به صورت دیم هم در لرستان امکان پذیر است

 

خادمی همچنین با اشاره به شرایط آبیاری زعفران عنوان کرد: بسته به وضعیت آب و هوایی منطقه از اواسط شهریور تا اواسط مهر ماه آبیاری زعفران شروع می شود.


وی عنوان کرد: نتایج تحقیقات در استان نشان داده است که کشت زعفران به صورت دیم هم امکان پذیر است.

 

خادمی همچنین با بیان اینکه گل زعفران معمولاً در اواسط پاییز برداشت می شود، بیان کرد: عملیات برداشت گل در یک مزرعه حدود 20 روز به طول می انجامد.


این کارشناس در ادامه با اشاره به ارزش غذایی علوفه زعفران در مقایسه با کاه گیاه گندم و جو، گفت: از مزارع گندم و جو در سطح استان لرستان نمونه های مختلفی جمع آوری شده و در آزمایشگاه مورد تجزیه و آنالیز قرار گرفتته وهمچنین از مزارع زیر کشت زعفران نمونه های تصادفی انتخاب و مشابه گندم و جو مورد تجزیه قرار گرفتند و در نهایت نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که متوسط میزان پروتیین خام علوفه زعفران 37/7 درصد و کاه گندم 68/2 و جو 25/3 درصد است.

 
با توجه به اینکه هر هزار متر کشت زعفران برای یک خانواده ایجاد اشتغال خواهد کرد و با توجه به معضل بیکاری استان لرستان ضروری است که عموم مسئولان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و حتی مسئولان کشوری در حوزه کشاورزی توجه ویژه ای به توسعه کشت زعفران در استان لرستان داشته باشند.

 

پیاز زعفران را از موقع خزان بوته زعفران (اوایل خرداد) تا اواسط مهر می توان کشت نمود،اما بهتر هست در اواسط تابستان که هوا و زمین بسیار گرم و درصد رطوبت نسبی هوا فوق العاده کم است و ممکن است پیازها آسیب ببینند، کشت نشود.

کد خبر 1226436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha