دولت جا ماند، گُل زعفران روئید

شهرستان فاروج با بیشترین سطح کشت زعفران، قطب تولید این محصول در خراسان شمالی است اما زیر ساخت ها برای هر چه اقتصادی تر شدن تولید این محصول در شهرستان فراهم نیست.

 خبرگزاری شبستان استان خراسان شمالی؛ فاروج: این روزها سلطنت طلای سرخ بر روی زمین های کشاورزی فاروج آغاز شده است اما زعفران کاران شهرستان مردد در فروش گل یا خشک کردن نگین هستند.

 

یکی از زعفران کاران گفت: نرخ تضمینی خرید نگین زعفران هنوز از سوی دولت اعلام نشده است و کشاورزان نمی دانند که برای آنها فروش گل مقرون به صرفه تر است یا خشک کردن نگین.

 

علی جوادی افزود:  در حمایت از کشاورزان بهتر است که نرخ خرید تضمینی پیش از برداشت گل اعلام شود اما هر ساله دولت در این مسیر جا می ماند.

 

زعفران کار دیگری گفت: برداشت محصول زعفران در شهرستان گران است و امید کشاورزان به پویایی دولت در چرخه تولید و عرضه و صادارت این محصول است.

 

قربان نادری افزود: هرساله هزینه های برداشت این محصول از  کارگری، آبیاری، کود و ... بالا می رود و لازمه  تامین این هزینه‌ها سود کشاورز از عرضه محصولش است.

 

وی گفت: اما با روندی که دولت برای اعلام نرخ تضمینی پیش گرفته است بیم کشاورزان در عرضه محصول خود بیشتر می شود.

 

زعفران کار دیگری گفت: ضعف پیگیری نمایندگان استان در مجلس در این حوزه احساس می شود.

 

صابر محمودی افزود: با گذشت بیش از دو دهه از کشت این محصول در شهرستان و تسری آن به شهرستان های دیگر استان، خانوارهای زیادی به جمع بهره برداران این محصول اضافه شده است.

 

وی گفت: این به این معناست که اقتصاد شمار زیادی از اهالی استان به این محصول وابسته است.

 

وی افزود: در شرایط نامناسب اقتصادی فعلی باید داشته ها را حفظ کنیم  و تولید این محصول یکی از داشته های مهم ماست.

 

زعفران کار دیگری گفت: بارندگی های چند روز اخیر خسارت زیادی به زعفران کاران وارد کرد و اگر دولت به داد کشاورزان نرسد، معیشت خانواده های بسیاری در شهرستان با این روند آسیب می بینند.

 

 

افزون بر چهار هزار خانوار در فاروج بهره بردار زعفران هستند

 

مدیر جهاد کشاورزی فاروج گفت: شهرستان فاروج با سطح کشت سه هزار هکتاری  قطب تولید زعفران استان است.

 

عباس حیدری به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج اظهارکرد: در حدود چهار هزار و 500 خانوار شهرستان بهره بردار  این محصول هستند.

 

مدیر جهاد کشاورزی فاروج با اشاره به اعلام نشدن نرخ تضمینی خرید زعفران از سوی دولت افزود: کشاورزان برای عرضه  نوع محصولشان سرگردان هستند.

 

حیدری پیش بینی برداشت زعفران از سطح مزارع شهرستان را یک هزار و 890 تُن گُل و 21 تُن سرگل عنوان کرد و گفت: 80 درصد زعفران استان در فاروج کشت می شود.

 

 

منتظر اعلام نرخ تضمینی دولت هستیم

 

مدیر تعاون روستایی شهرستان فاروج گفت: برای اعلام نرخ تضمینی مکاتبه ها انجام شده  اما هنوزاز سوی دولت نرخی ابلاغ نشده است.

 

بهزاد خالق پناه به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج اظهارکرد: اگر خرید تضمینی قبل از زمان برداشت گل اعلام شود به نفع کشاورز است.

 

مدیر تعاون روستایی فاروج افزود: زعفران کاران برای فروش گل یا تبدیل آن به نگین  بر سر دوراهی قرار گفته اند.

 

وی گفت: امیدواریم دولت اگر برای خرید تضمینی برنامه ای دارد تا پیش از اتمام برداشت گل اعلام کند تا کشاورزان کمتر متضرر  شوند.

 

 

کد خبر 1226489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha