مهمترین پیام غزوه احزاب، تبدیل تهدید به فرصت بود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به برخی آیات سوره احزاب، مهمترین پیام جنگ خندق را تبدیل تهدید به فرصت دانست و این سوره را از سوره های بسیار مهم و پربارقرآن توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت که در محفل انس و معارف قرآن در جمع کارکنان مجموعه حج و زیارت سخن می گفت از سوره احزاب بعنوان یکی از سوره های بسیار مهم و پربارقرآن یاد کرد که به نام یکی ازغزوه های پیامبر(ص) نامگذاری شده است.  

 

نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت مطالب این سوره را به هفت بخشِ اطاعت پیامبراز خداوند و ترک تبعیت از کافران، از بین رفتن برخی خرافات دوران جاهلیت با ظهور اسلام،غزوه احزاب بعنوان نقطه عطف تاریخ اسلام، اسوه بودن همسران پیامبر، داستان زینب بنت جَحش دخترعمه پیامبر، معاد و راه نجات در عرصه قیامت و لزوم حجاب تقسیم کرد و گفت: درآیات قرآن به حجاب که دستورخداوند برای انسانهاست اشاره شده، خداوندی که خالق هستی است و همه چیز را از او داریم  دستورالعمل زندگی و سعادتمندی را به ما داده است.

 

وی با بیان اینکه در طول تاریخ درگیری حق و باطل وجود داشته و به زمان خاصی اختصاص ندارد، گفت: همیشه حق و باطل در مقابل هم قرار داشته اند ولی زمان، شیوه ها و برنامه ها متفاوت بوده ، مهم آن است که انسان درجبهه حق باقی بماند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نواب ویژگی ایثارگری را در غزوات پیامبر اسلام بسیار چشمگیر عنوان کرد و افزود: در غزوه خندق مشرکین از تمام توان خود استفاده کرده و جنگ ائتلافی به راه انداختند که نمونه های آن را امروز نیز در لشکرکشی های آمریکا و برخی از کشورهای مشابه مشاهده می کنیم.

 

نماینده ولی فقیه  در امور حج و زیارت ازجنگ نظامی، روانی، اقتصادی، تحریمی، شیمیایی، اطلاعاتی،هسته ای و سایبری بعنوان شیوه های مختلف جنگ نام برد و گفت: هدف همه جنگ های متعارف و نامتعارف تضعیف و بزانو درآوردن رقیب است. جنگ احزاب نیز یک جنگ ترکیبی بود که همه کفرعلیه پیامبرجمع شدند ولی خداوند نمی خواست آنها پیروز شوند.

 

وی همراهی مشرکین"احزاب"، یهود، شایعه سازان، ترسوها و منافقین را در جنگ احزاب یادآور شد و با اشاره به آیه 12 سوره احزاب” وَ إِذْ یَقُولُ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ ما وَعَدَنَا اللّهُ وَ رَسُولُهُ إِلاّ غُرُوراً- و (نیز به خاطر آورید) زمانى را که منافقان و بیماردلان مى گفتند: خدا و پیامبرش جز وعده هاى دروغین به ما نداده اند"  افزود: منافقان دین اسلام را که دین افتخار آمیز، مایه سربلندی و چارچوب زندگی بود غرور و فریب نامیدند.

 

حجت الاسلام والمسلمین نواب اثر شایعه را تضعیف توصیف کرد و اظهار داشت: قرآن از شایعه سازان به نام مرجف یاد می کند، افرادی که با ایجاد اضطراب، تلاش دارند قلب ها را به لرزه  بیاندازند، انسانها را به تردید بکشند و با افزودن به توان دشمن، توان نیروی خودی را کاهش می دهند.

 

وی گفت: قبل از جنگ احزاب هیچکدام از جنگ ها یک ماه طول نکشیده بود و با لطف خداوند درجنگ ترکیبی احزاب هم پیروزی نصیب مسلمانان شد.

 

نماینده ولی فقیه  در امور حج و زیارت در ادامه با اشار به آیه 9 سوره احزاب" یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اذْکُرُوا نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ جَاءَتْکُمْ جُنُودٌ فَأَرْسَلْنَا عَلَیْهِمْ رِیحًا وَجُنُودًا لَمْ تَرَوْهَا ۚ وَکَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرًا - ای اهل ایمان، به یاد آرید نعمتی را که خدا به شما عطا کرد وقتی که لشکر بسیاری (از کافران) بر شما حمله‌ور شدند، پس ما بادی تند و سپاهی بسیار (از فرشتگان) که به چشم نمی‌دیدید فرستادیم، و خدا خود به اعمال شما بینا بود" افزود: باد تندی که در جنگ احزاب وزیدن گرفت وحشت و رعب به دل شمن انداخت و موجب شد که بعد از یک ماه انتظار و از دست دادن آبرو،  شبانه فرار کند، دراین جنگ باد لشکر خدا بود و در منطقه طبس نیز طوفان غرور استکبار را درهم شکست .

 

وی با اشاره به حضور قبایل مختلف درجنگ احزاب برای از بین بردن اسلام و پیامبر،  نمونه هایی از یاری خداوند دراین جنگ و دیگر جنگ های پیامبر را یادآور شد و مهمترین پیام غزوه احزاب را تبدیل تهدید به فرصت دانست .

 

حجت الاسلام والمسلمین نواب با بیان اینکه شخصیت وعیارانسان ها در بحران ها شناخته می شود، ناکامی تلاش های مشرکین، برملاشدن دست منافقین، جبران خاطره دردناک شکست ابتدایی درجنگ احد، ورزیدگی مسلمانان و افزایش هیبت آنان در قلوب دشمنان، بالارفتن سطح معنوی و روحیه مسلمانان بخاطر معجزات خداوند، تثبیت موقعیت برتر پیامبر با بکارگیری ابتکاراتی نظیر حفر خندق، فراهم شدن زمینه برای تصفیه مدینه از شر یهود بنی قریظه و ایثارگری حضرت علی(ع) را دیگر پیام های مهم جنگ خندق عنوان کرد و گفت: در جنگ 33 روزه نیز آنچه اتفاق افتاد ذلت و بدبختی برای صهیونیست ها و آزادگی و سربلندی برای حزب الله و یارانش بود.

 

بر پایه این گزارش، درابتدای این مراسم معنوی قاری ممتاز بین المللی  آقای مجتبی پرویزی آیاتی از سوره مبارکه احزاب را تلاوت کرد.

کد خبر 1226529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha