تشریح بخشی از نارسایی ها و مشکلات فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد از زبان استاندار

احمدزاده گفت: نیروهای فرهنگی با سطح علمی بالایی داریم، ولی در حوزه فرهنگ با نارسایی هایی مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «سید علی احمدزاده» عصر امروز (۴ آبان ماه) در آئین رونمایی از سند مهندسی فرهنگی، برش استانی در کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد صد در صد شیعه و تقریباً بافت اجتماعی استان و عمده جمعیت آن لر زبان و بخشی ترک زبان هستند که با وجود طوایف، قبایل و ایلات در کنار هم زندگی می کنند.

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد مردم این استان را دارای یک فرهنگ همگون و آمیخته با دین و مذهب دانست و گفت: تعداد روحانیون این استان به نسبت جمعیت در سطح بالایی بوده و فرصتی برای آشنایی مردم با دین ایجاد کرده است.

 

وی به وجود حدود ۳۵۰ امامزاده و بقعه متبرکه در استان کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و ادامه داد: بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه سلام الله علیها در شهرستان گچساران یکی از امامزاده هایی است که زائرین بسیاری از نقاط مختلف کشورمان و همچنین کشورهای حوزه خلیج فارس برای زیارت به این حرم مطهر مشرف می‌شوند.

 

وی امامزاده شاه قاسم (ع)، امامزاده علی (ع) و امامزاده مختار (ع) را از دیگر بقاع شاخص این استان در مناطق سردسیری دانست و افزود: بقاء شاخص دیگری نیز در شهرستان های گرمسیری پذیرای زائرین از سراسر کشور هستند.

 

احمدزاده خاطرنشان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای بنیه فوق العاده قوی در زمینه پایبندی مردم به ارزش های دینی و شریعت اسلامی است، به گونه‌ای که بسیاری از روستائیان، پیرزن ها و پیر مردها با شریعت اسلامی آشنا بوده و این استان در زمینه باورهای دینی قوی است.

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه مردم این استان در دوران دفاع مقدس رتبه نخست کشور به لحاظ جمعیت در زمینه حضور در جنگ را داشتند، ابراز داشت: بیش از هزار و ۸۸۰ شهید دوران دفاع مقدس از مردم این استان هستند.

 

وی شهامت و شجاعت مردم این استان را برگرفته از آموزه های دینی دانست و خاطرنشان کرد: مردم استان ما در دوران ستم شاهی نیز زیر بار ظلم و ستم نرفتند و در این استان به رهبری آیت الله ملک حسینی با طاغوت مبارزه کردند.

 

احمدزاده با اشاره به اینکه این استان با دین و شریعت عجیب بوده و احساس می‌شود که بسیاری از حقوق ما داده نشده، اظهار کرد: با وجود بنیه قوی فرهنگی در استان، روحانیت این منطقه در کشور حرفی برای گفتن دارند.

 

نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه افراد شاخص بسیاری از این استان در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه فعالیت دارند، گفت: به نسبت جمعیت تعداد رسانه های استان ما در سطح مطلوبی قرار دارد.

 

وی افزود: نیروهای فرهنگی با سطح علمی بالایی داریم، ولی در حوزه فرهنگ با نارسایی هایی مواجه هستیم.

 

احمدزاده یکی از مشکلات زیرساختی این استان در حوزه فرهنگی را تالار مرکزی یاسوج دانست که سالها عملیات ساخت آن متوقف شده بود و گفت: علیرغم مشکلات در زمینه ساخت مراکز فرهنگی در استان، مشکلاتی نیز مساجد روستاهای استان دارند و در این زمینه نیازمند بازسازی هستند.

 

احمدزاده اظهار امیدواری کرد که کار و فعالیت فرهنگی و هنری در استان پر رنگ دیده شود و خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگی دچار کمبود از نظر میزان اعتبارات هستیم.

 

استاندار کهگیلویه و بویراحمد توجه به وضعیت فرهنگی مناطق را یک ضرورت دانست و اظهار کرد: به مسئولان تاکید شد که همه پروژه ها باید پیوست فرهنگی داشته باشند.

 

وی با اشاره به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه جنگل، آبزیان و دیگر شاخص ها حرف برای گفتن دارد ولی در صنعت پیشرفت زیادی نداریم، تصریح کرد: این موضوع باعث شده که سرمایه گذار در این استان حضور پیدا نمی کند و تأسیس یک دانشگاه صنعتی به عنوان یک ضرورت برای استان احساس می شود.

 

احمدزاده گفت: دانشگاه صنعتی حق مسلم استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و سهم ما از وزارت علوم و وزارت بهداشت ناقص است.

کد خبر 1226669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha