در واقعه ۵ آبان کبودرآهنگ چه گذشت+تصاویر

جشن سالروز تولد شاه را برهم زده و در برابر طاغوت ایستادند؛ پاسخ مأموران شهربانی به فریاد اعتراض مردم، گلوله بود و واقعه تلخ، اما پر افتخار ۵ آبان ۱۳۵۷ در کبودرآهنگ رقم خورد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، مبارزات انقلابی مردم بر ضد رژیم پهلوی که با روشنگری علمای برجسته و رهبری امام خمینی(ره) از سال 1342 آغاز شده بود از سال 1357 رنگ علنی به خود گرفت و فریاد اعتراض نسبت به شرایط نامناسب، دوری از فرهنگ اسلامی و گسترش فساد از گوشه گوشه کشور به گوش می‌رسید.

با اوج گیری مبارزات انقلابی در بهمن، مردم در شهرهای مختلف ایران به پاخاسته و حرکت‌های اعتراضی چون حمله به مراکز گسترش فساد یا پایین آوردن مجسمه شاه از میدان‌ها را آغاز کردند.

اولین شهر در کشور که مجسمه شاه را پایین کشید؛ نهاوند بود و مردم انقلابی این شهر 15 آبان 1357 مجسمه را پایین آوردند و در همین روز، پرچم رژیم پهلوی در پایگاه سوم شاهرخی کبودرآهنگ که حالا «شهید نوژه» نام دارد به آتش کشیده شد.

تظاهرات همافران و کارکنان پایگاه شاهرخی متأثر از قیام مردمی 5 آبان در کبودرآهنگ بود. چهارم آبان تعدادی از دانش‌آموزان در جشن سالروز تولد شاه، شعار «مرگ بر شاه» سر دادند و فردای آن روز، مردم با تجمع در میدان اصلی شهر به تظاهرات پرداختند.

پاسخ مأموران شهربانی به فریاد اعتراض مردم، گلوله بود که بر اثر آن 5 نفر به نام "علی‌قلی عاشوری"، "محمد شعاعی"، "عمران کردی"، "محمود دلاکی" و "علی مسلم‌خانی" مظلومانه به شهادت رسید و تعدادی زخمی شدند.

 

رضا معصومی، خبرنگار کبودرآهنگی که کمتر از 18 سال داشت؛ خبر و عکس این ماجرا را برای مطبوعات و صداوسیما مخابره کرد؛ خبری که به گوش امام(ره) در روستای «نوفل لوشاتو» پاریس رسید و نسبت به آن واکنش نشان دادند.

در چند سال اخیر به منظور بزرگداشت واقعه 5 آبان کبودراهنگ و گرامیداشت یاد 5 شهید آن 5 آبان به نام روز کبودراهنگ نامگذاری شده استبه گزارش شبستان، بیش از 5 هزار نفر از مردم کبودراهنگ در عملیات‌های مختلف دفاع مقدس حضور داشته و 650 شهید والامقام را تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند.

 

 

 

 

کد خبر 1226701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha