ارتقای زیرساخت های فرهنگی در لرستان ضروری است

احمدی با اشاره به اهمیت تقویت زیرساخت های فرهنگی و هنری در استان لرستان، گفت: طی ۶ ماهه نخست امسال بالغ بر ۳۷۰ برنامه فرهنگی وهنری در استان لرستان برگزار شده است.

« منصوراحمدی» در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خرم آباد،  با اشاره به ضرورت توجه به مصوبات فرهنگی در سفر رئیسجمهور به  استان لرستان، اظهار کرد: دور اول سفرهای استانی رئیسجمهور از استان به خوبی انجام شد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان طبق بررسی مصوبات سفر، تعهداتی که استان و مرکز در سال۱۴۰۰ داشته تقریباً انجام شده است، افزود: اجرای 370 عنوان برنامه فرهنگی وهنری از برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری بوده است.

 

وی افزود: این تعداد برنامه فرهنگی وهنری در قالب همایش، جشنواره، کارگاه آموزشی طی 6 ماهه نخست امسال در قالب برنامه های محتوا محور و جامع در سطح استان لرستان برگزار شده است.

 

احمدی بیان کرد: همچنین طی نیمه نخست سال جاری بالغ بر230 عنوان کتاب در استان لرستان به چاپ رسیده است.

 

وی با اشاره به تدوین برنامه های فرهنگی و هنری مختلف در نیمه دوم سال جاری، اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب به صورت الکترونیک و فیزیکی از جمله برنامه های فرهنگی وهنری تدوین شده در استان لرستان است.

 

احمدی با اشاره به توطئه های فرهنگی دشمنان، خاطرنشان کرد: برای مقابله با توطئه های دشمنان تقویت زیرساخت های فرهنگی از این رو توجه به حوزه‌های فرهنگ و هنر در مصوبات دور دوم سفر رئیس‌جمهور مورد انتظار است.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان  با ارائه پیشنهاداتی در حوزه فرهنگی، هنری و دینی برای دور دوم سفر افزود: در استان لرستان با توجه به گستردگی و جمعیت آن، لازم است ظرفیتهای فرهنگی و هنری استان متناسب با جمعیت ارتقا پیدا کند.

 

احمدی بیان کرد: با توجه به علاقه نسل جوان و نوجوان در حوزه های هنری، فراهم شدن شرایطی که در تمام شهرهای استان هنرستان دایر شود، هم به بحث تربیت نسل جوان در حوزه فرهنگ و هنر کمک میکند و هم زیرساختهای فرهنگی و هنری شهرهای استان را ارتقاء و به میزان قابل توجهی تامین وعقب ماندگی ها را جبران میشود.

 

وی با اشاره به اهمیت ارتقای فضاهای فرهنگی در استان لرستان، افزود: استان لرستان در حوزه فضاهای فرهنگی به شدت فقیر است و لازم است در این حوزه به خوبی کمبودها جبران شود.

 

احمدی ادامه داد: اگر بتوان در تمام شهرهای استان شرایط بهرهمندی از سینما و سالنهای چندمنظوره و پردیسهای سینمایی چه با ظرفیتهای دولتی و چه بخش خصوصی فراهم شود، به ارتقای فضاهای فرهنگی استان کمک بسیار خوبی میشود.

 

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان خاطر نشان کرد: از دیگر  موارد دارای اهمیت، عدم وجود تئاتر شهر در استان لرستان است که برای ارتقای حوزه فرهنگی راه اندازی این مهم ضروری است و راه اندازی تئاتر شهرمستلزم فراهم شدن یک سری زیرساختها، خدمات و امکانات است که در حال حاضر در استان شرایط آن فراهم نیست و اگر بتوان مجوز تئاتر شهر صادر و موافقتنامهها مهیا شود، میتواند کمک شایانی به این حوزه داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه هنرستان هنرهای زیبا دختران امسال در خرم آباد افتتاح شد، افزود: گسترش هنرستانهای هنرهای زیبا در استان با توجه به جمعیت استان و اینکه در استان لرستان تنها سه مورد هنرستان هنرهای زیبا وجود دارد باید مورد توجه قرار گیرد.

احمدی، همچنین با اشاره به اهمیت توانمند سازی  در بخش نیروی انسانی اذعان داشت: توانمند سازی نیروی فرهنگی بستر ارتقای فرهنگی است.

 

وی افزود:  رسیدگی به وضعیت حقوق و مزایای پرسنل فرهنگی به لحاظ معیشتی ضروری است.

 

احمدی  با اشاره به نقش مساجد در ارتقای فرهنگی جامعه، افزود: رونق فعالیت های کانون های فرهنگی مساجد می تواند بستر تحقق اهداف فرهنگی در جامعه باشد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان  بر ضرورت حمایت گسترده از فعالیتهای کانونهای مساجد تاکید کرد و ادامه داد: در حال حاضر توجه خاصی به کانونهای مساجد چه به لحاظ زیرساختی و چه نیروی انسانی و چه فعالیتهای فرهنگی و هنری انجام نمیشود و این امر مستلزم این است که با توجه به فعالیت محله محور کانون های فرهنگی هنری مساجد و نقش کانون ها در تربیت نسل جوان مومن انقلابی متعهد و شناسایی و پرورش استعدادها، در سفر دوم دولتمردان به استان لرستان مصوبات خوبی در حوزه حمایت، تاسیس، تجهیز و ارتقای کانونهای مساجد در استان دیده شود.

 

احمدی همچنین با اشاره به نقش خبرگزاری شبستان به عنوان رسانه فعال در حوزه، دین، فرهنگ اندیشه، خاطرنشان کرد: لازم است در زمینه ارتقای زیرساخت های خبرگزاری شبستان، تجهیر دفاتر استانی، ارتقای امکانات و حمایت از نیروی انسانی این خبرگزاری تلاش شود.

 

وی با بیان اینکه خبرگزاری شبستان رسانه ای انقلابی است، یاد آور شد: امیدواریم در مصوبات رئیسجمهور به این خبرگزاری به شکل جدیتری توجه شود تا بتواند بیشازپیش فعالیت موثری در عرصه دین، فرهنگ و اندیشه داشته باشد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به اهمیت رفع مشکلات اصحاب رسانه استان، اظهار کرد: با توجه به اینکه اصحاب رسانه با تلاش و آگاهی‌بخشی، زمینه را برای توسعه و ترقی فراهم می‌کنند، رفع مشکلات حوزه رسانه می تواند در راتقای وضعیت رسانه موثر باشد و باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

 

احمدی افزود: اصحاب رسانه چهارمین رکن دموکراسی هستند و خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسوولان، مطالبه گر واقعی حق شهروندان و در خط مقدم جبهه تنویر افکار عمومی قرار دارند.

 

سفر هیئت دولت سیزدهم به لرستان، 180 مصوبه با 6500 میلیارد تومان اعتبار عمرانی و در مجموع سقف اعتبارات  16 هزار میلیارد و 289 میلیارد تومان به اضافه 340 میلیون یورو تسهیلات ارزی برای این استان به‌دنبال داشت که به اذعان کارشناسان، مصوبات و اعتبارات خیلی خوبی برای توسعه لرستان بوده و در دولت‌های قبل این مقدار اعتبارات و مصوبات دقیق و کاربردی سابقه نداشته است.

 

با توجه به معضل بیکاری موجود در استان لرستان،  بخش مهمی از مصوبات سفر در حوزه  احیای صنایع را کد  در استان، تکمیل طرح های عمرانی، اشتغال و توسعه لرستان و ... بود که با اشتغال و توسعه لرستان تکمیل این طرح ها پس از سال‌ها رکود، عزم دولت بر راه‌اندازی تمام پروژه‌های مهم و کلیدی لرستان بود، تا سبب توسعه و ایجاد اشتغال برای جوانان لرستان شود.

 

با توجه به توسعه زیرساخت های علمی و پژوهشی را به جرات می‌توان یکی از مهمترین دستاوردهای کشور دربخش سلامت دانست که در سایه تربیت نیروهای متخصص حاصل شده است.

کد خبر 1226816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha