اماکن مذهبی از مهمترین اهداف حملات تروریستی

گاهی دشمنان برای خدشه وارد کردن به مقدسات ادیان و مذاهب الهی، دست به انواع حملات تروریستی به اماکن و محل های مذهبی می زنند و قطعا هدفشان از اینگونه حملات شعله ور کردن خشم مردم و توهین به مقدسات است.

خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی/ علی شکوفه؛ گاهی اوقات در اخبارهای منتشره در رسانه ها از حملات تروریستی که به شیوه های مختلف انجام می شود آگاه می شویم و به عنوان یک انسان آن را مورد مذمت قرا می دهیم چرا که هیچ انسان و پیروان ادیان الهی حاضر نیستند قطره ای خون از کسی بر زمین ریخته شود.

 

اما آنان که دست به این جنایات هولناک می زنند به طور یقین از چارچوب ادیان الهی خارج هستند و به واسطه خباثت هایی که دارند دست به این عمل شنیع می زنند، آنان نه بویی از انسانیت برده اند و نه درکی از خداوند دارند، این افراد را نمی شود در دایره انسانیت جای داد.

 

در بین همه حملات تروریستی، گاهی دشمنان برای خدشه وارد کردن به مقدسات ادیان و مذاهب الهی، دست به انواع حملات تروریستی به اماکن و محل های مذهبی می زنند و قطعا هدفشان از اینگونه حملات شعله ور کردن خشم مردم و توهین به مقدسات است.

 

متاسفانه بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در کشور عزیزمان هم، اینگونه حملات تروریستی به وقوع پیوست که عده ای بسیاری ازمردم بی گناه را به خاک و خون کشید که در این گزارش، حملات انجام شده را مورد بررسی اجمالی قرار می دهیم.

 

بمب گذاری در حرم مطهر امام رضا(ع)؛

 

انفجار در حرم مطهر امام رضا(ع) در ۳۰ خرداد ۱۳۷۳ (۲۰ ژوئن ۱۹۹۴) رخ داد، برای افزایش تلفات و زخمی‌ها، انفجار در روز عاشورا یکی از مقدس‌ترین روزهای تشیع صورت پذیرفت که حرم مطهر مملوء از جمعیت مراسم سوگواری شهادت امام حسین(ع) بود.

 

بر اثر شدت انفجار که طبق نظر کارشناسان مربوط حجم آن معادل ۱۰ پوند (۴٫۵ کیلوگرم) ماده منفجره تی.ان.تی بود، ۲۶ نفر جان داده و بیش از ۳۰۰ تن زخمی شدند، اگرچه یک گروه تروریستی پاکستانی مسئولیت حمله را پذیرفت اما ایران سازمان منافقین را مسئول بمب گذاری دانست.

 

در آن زمان مطبوعات مشهد گزارش دادند که «مهدی نحوی» بمب را در کیف زنانه‌ای تا نزدیک ضریح رسانده و «علیرضا رحمانی» و دو زن نیز او را همراهی کرده‌اند، مهدی نحوی متواری می‌شود اما علیرضا رحمانی دقایقی پس از انفجار حرم شناسایی و تعقیب و دستگیر می‌شود. 

 

                          

 

رحمانی همدستانش را لو می‌دهد و ۵ روز بعد، «بهرام عباس‌زاده» که قصد بمب‌گذاری در نماز جمعه مسجد مکی زاهدان را داشت، دستگیر شد، او در اعترافاتش مهدی نحوی را عامل بمب‌گذاری حرم رضا معرفی می‌کند، تصویر چهره‌نگاری‌ شده مهدی نحوی در مطبوعات منتشر می‌شود.

 

وی در یک درگیری مسلحانه با مأموران امنیتی در تهرانپارس، مجروح و دستگیر می‌شود، مهدی نحوی در حالی که روی تخت بیمارستان دراز کشیده بود، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «به دستور سازمان منافقین این کار را انجام دادم و هیچ حرف دیگری ندارم، وی بعد از این اعتراف بر اثر جراحات وارده در بیمارستان مرد.

 

حمله تروریستی به حرم امام خمینی(ره)؛

 

اما دومین حمله تروریستی به اماکن مذهبی کشور در ساعت ۱۰:۱۰دقیقه صبح چهارشنبه مورخه ۱۷ مردا سال ۹۶ رقم خورد به طوریکه طبق گفته پلیس دو تن از نیروهای گروه تروریستی داعش پس از عبور از زیرگذر بزرگراه به‌ سمت ورودی شماره ۷ حرم مطهر حرکت کردند و یکی از تروریست‌ها از درب اصلی و دیگری از درب مجاور وارد رینگ ۴۰۰ متر شدند.

 

                           

  

تروریست‌ها برای گمراه کردن مأموران امنیتی و انتظامی اقدام به انفجار یک بمب صوتی در نزدیکی درب مجاور ورودی ۷ کردند، پس از این انفجار نفر دوم با تیراندازی به نگهبانی که در مجاورت درب اصلی و در داخل اتاقک نگهبانی قرار داشت، وی را مجروح کرد و پس از مجروحیت وی وارد رینگ ۴۰۰ متر شدند.

 

هر ۲ تروریست مواد انفجاری به خود وصل کرده بودند و به محض ورود به حرم، شروع به تیراندازی کور و بی هدف می‌کنند، در همین زمان، ۳ نفر از نیروهای انتظامی حرم مجروح و یک نفر که مأمور فضای سبز بود، به شهادت می‌رسد‌.

 

بر اساس اظهارات پلیس در آن مقطع تروریست ها به هلاکت رسیدند، حتی در این حادثه مأموران پلیس توانستند یک زن را که در حاشیه این اتفاقات حضور داشت و علی ‌‌رغم غیرمسلح بودن، به نظر می‌رسید در ارتباط با تروریست‌ها باشد دستگیر کنند.

 

سومین حمله تروریستی باز هم درحرم امام رضا(ع)رقم خورد؛

 

در سومین حمله تروریستی که ۱۶ فروردین سال جاری اتفاق افتاد، باز هم تکفیری ها حرم مطهر امام رضا(ع) را توسط فردی ۲۱ ساله به هویت «عبدالطیف مرادی» مورد هدف قرار دادند، این حمله به صورت فردی و با سلاح سرد به سه روحانی فعال حاشیه شهر مشهد صورت گرفت، در این حمله دو روحانی به نام های حجت الاسلام اصلانی و دارابی به درجه رفیع شهادت نائل شدند و حجت الاسلام پاکدامن هم به فیض جانبازی نائل آمد.

 

                           

 

طبق اظهارات جانباز این حمله تروریستی، وی که به همراه شهیدان اصلانی و دارابی از جلسه با مسئولین آستان قدس که برای رسیدیگ به حاشیه شهر مشهد تشکیل شده بود، می آمدند، در صحن پیامبر اعظم(ص) مورد حمله وحشیانه فرد تروریست قرار گرفتند.

 

جانباز این حمله در تشریح زمان حمله گفته بود، در حرکت بودیم که ناگهان شهید دارایی به طرف شهید اصلانی تکان و تنه‌ای خورد و بعد ناگهان یک لحظه سر ضارب را دیدم و متوجه خارج شدن چاقوی آغشته به خونی از بدن شهید دارایی شدم، قاتل بلافاصله و ناگهانی ضربه ای با چاقو به قلب و سینه شهید اصلانی زد که من به خود آمدم و خود را جمع و جور کردم و فهمیدم قضیه حمله و قتل است و تازه متوجه ماجرا شدم.

 

این حمله با دخالت مردم و دستگیری فرد تروریست پایان یافت اما اندوه فروانی بر قلب مردم و خانواده شهیدان این حمله تروریستی نهاد، تروریست مذکور که تفکرات تکفیری شدیدی داشت بعد از طی مراحل قانونی محاکمه و به دار مجازات آویخته شد.

 

اما حمله تروریستی چهارم به حرم شاهچراغ شیراز؛

 

غروب چهارشنبه چهارم آبان ۱۴۰۱ در هنگام نماز مغرب تروریست‌ های مسلح حین ورود به حرم مطهر شاهچراغ شیراز، زائران را به رگبار گلوله بستند، تروریست‌های مسلح پس از ورود به شبستان امام خمینی(ره) و مضجع شریف، با اسلحه کلاشنیکف اقدام به تیراندازی به سمت زائران کردند، در این حادثه جانکاه که ملتی را داغدارکرد تا کنون ۱۵نفر شهید و ۳۰ نفر مجروح شده اند.

 

طبق بررسی اولیه، عامل این حادثه تروریستی، عنصر وهابی- تکفیری بوده، این عوامل وهابی- تکفیری با سوءاستفاده از ناامنی ‌های اخیر، دست به این اقدام تروریستی زده اند، تروریست ‌ها‌ از درب ورودی باب‌الرضا وارد شدند و به سمت خادمین تیراندازی کردند و بعد وارد حرم شدند و زائران را به رگبار بستند.

 

                          

 

نیروهای واکنش سریع وارد عمل شدند و عامل این حمله را به ضرب گلوله مجروح کردند، بر اساس گزارش ‌ها فرد دوم نیز که گوشه‌ای از حرم پنهان شده بود ساعاتی پس از این اقدام تروریستی دستگیر شد.

 

متاسفانه با شروع اغتشاش ‌های اخیر، همزمان هجمه علیه مقدسات نیز کلید خورد، آتش زدن قرآن کریم، توهین به ائمه و خاصه امام حسین‌(ع)‌، حمله به نمادها و اماکن دینی از قبیل حسینیه ‌ها و مساجد رخ داد، این حملات نشان دهنده درماندگی دشمن است که برای رسیدن به مقاصد شومش از هیچ کاری دریغ نخواهد کرد.

 

ایران اسلامی از بدو تولد انقلاب به دفعات مکرر مورد حملات وحشیانه طیف های مختلف دشمنان قرار گرفته و هر از گاهی که دشمن موفق به انجام حملات تروریستی شده، داغ های بسیاری بر جان امت پیامبر(ص) گذاشته است و در این بین هم سلحشوران عرصه امنیت کشور بارها موفق به کشف و خنثی سازی حملات تروریستی شده اند.

کد خبر 1226981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha