نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه کارآفرینی تشریح شد

وبینار بین‌المللی «موردکاوی نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه کارآفرینی: کتابخانه عمومی سیاتل» با هدف بررسی نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه کارآفرینی، به همت دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سومین جلسه از سلسله وبینارهای فراملی «کتابخانه‌های عمومی در زیست‌بوم دانش‌بنیان» با عنوان «موردکاوی نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه کارآفرینی: کتابخانه عمومی سیاتل» چهارشنبه ۲۷ مهرماه با سخنرانی جی لیمن Jay Lyman، فارغ‌التحصیل رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه واشنگتن و کتابدار حوزه کسب‌وکار در کتابخانه عمومی سیاتل و به دبیری منصور کوهی رستمی، رئیس هیئت‌رمدیره انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران و عضو هیئت ‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد.

 

منصور کوهی رستمی در این وبینار ضمن اشاره به جایگاه و ظرفیت‌ کتابخانه‌های عمومی برای ارائه خدمت در حوزه کسب‌وکار گفت: کتابخانه‌های عمومی دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند خدمات مؤثری به کسب‌وکارهای کوچک ارائه کنند. باید با داده‌هایی که کتابخانه‌ها در اختیار دارند و کارآفرینان به آن دسترسی ندارند، خدمات ارائه کنیم. امروزه برندگان و بازندگان کسب‌وکار در اقتصاد بر اساس میزان اطلاعاتی که در دست دارند تعیین می‌شوند؛ یعنی کسب‌وکاری برنده است که اطلاعات بیشتری در دست دارد.

 

وی افزود: کتابخانه‌ها از این منظر موقعیتی منحصربه‌فرد دارند و می‌توانند با ارائه این اطلاعات دید وسیع‌تری در اختیار کارآفرینی قرار دهد که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار را دارد.

 

تلاش برای ایجاد همکاری میان کتابخانه‌ها و کارآفرینان

رئیس هیئت ‌مدیره انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران درباره ارتباط کتابخانه‌های عمومی و کارآفرینان گفت: کتابخانه‌ها می‌توانند مستقیماً فضایی را در اختیار کارآفرینان برای ایجاد کسب و کار اختصصاص دهند. ما باید با کارشناسان تجاری همکاری کنیم و کتابخانه‌های عمومی می‌توانند به‌عنوان مرکزی برای آموزش برگزاری جلسات گفتگو بین کارآفرینان باشد. کتابخانه با ایجاد این ارتباط و همکاری با کارشناسان تجاری، می‌تواند زمینه‌ آموزش در موضوعات مختلف حقوقی، حسابداری، بازاریابی و تجارت الکترونیک را فراهم کند.

 

وی در این باره توضیح داد: هر منطقه برای خود دارای صنعت و کسب‌وکار شاخصی است. ما باید محتوای کتابخانه‌های عمومی را متناسب با صنایع محلی‌مان تنظیم کنیم؛ برای مثال، در حوزه کشاورزی یا دامپروری، سفالگری و گلیم‌بافی باید اطلاعاتی را در کتابخانه ارائه کنیم که متناسب با این صنایع محلی باشد. اگر ‌چنین باشد کتابخانه عمومی می‌تواند موتور محرک توسعه صنایع محلی باشد.

 

تجربه ارائه خدمات کارآفرینی در کتابخانه عمومی سیاتل

در ادامه این وبینار، جی لیمن، فارغ‌التحصیل رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی دانشگاه واشنگتن به ارائه تجربیات خود در حوزه ارائه خدمات کارآفرینی در کتابخانه عمومی سیاتل پرداخت و گفت: کتابخانه عمومی سیاتل برای مدت طولانی به مردم کمک کرده تا کسب‌وکار مخصوص خود را راه‌اندازی کنند. این خدمات حتی پیش از سال ۲۰۰۹ یعنی زمانی که من در این کتابخانه شروع به فعالیت کردم، وجود داشت. ما به‌مرورزمان در پاسخ به تغییراتی که در جامعه رخ می‌داد، خدمات‌مان را تغییر دادیم و خود را با شرایط جدید منطبق کردیم.

 

وی افزود: یکی از تغییراتی که در این کتابخانه ایجاد کردیم کاهش حجم متون چاپی در زمینه کسب‌وکار و ایجاد و گسترش پایگاه «اطلاعات آنلاین» در این حوزه بود. تغییر بزرگ دیگر در اوایل سال ۲۰۲۰ یعنی زمان پاندمی کرونا و تعطیلی کتابخانه بود. البته ما خدمات خودمان را آنلاین کردیم که تجربه و تغییری بزرگ برای جامعه و ما بود.

 

کتابدار کتابخانه عمومی سیاتل آمریکا ادامه داد: ما به کارآفرینان کمک کردیم تا کارشناسانی پیدا کنند که به آنها برای ادامه کسب‌وکارشان کمک کنند. یکی دیگر از اقدامات ما برگزاری برنامه حضوری به نام «open house» بود که طی آن با دعوت از کارشناسان، زمان مشخصی را برای گفتگو در حوزه کسب‌وکار به مراجعه‌کنندگان اختصاص می‌دادیم. در این جلسات سؤالات مختلفی از سوی کارآفرینان از ما پرسیده می‌شد.

 

جی لیمن درباره سایر خدماتی که در کتابخانه عمومی سیاتل در حوزه کارآفرینی ارائه شده گفت: یکی از اقدامات ما در زمان شیوع کووید ۱۹ و تعطیلی کتابخانه، ارائه مشاوره حقوقی به صاحبان کسب‌وکار بود. مردم درباره اینکه قانون چه تأثیری بر کسب‌وکارشان در زمان تعطیلی می‌گذارد سؤالات مختلفی داشتند که مشاوره ما در این حوزه برای آنها بسیار کاربردی بود. همچنین اجرای کارگاه‌های آموزشی «بازاریابی دیجیتالی»، «مشاوره اعتباری» و بسیاری کارگاه‌های دیگر، از دیگر خدماتی بود که در زمینه کسب‌وکار به مراجعان ارائه می‌دادیم.

 

ارائه خدمات تحقیقاتی در بازار کسب‌وکار

این پژوهشگر با اشاره به عضویت خود در کارگروه «کتابخانه‌ها برای کسب‌وکار» گفت: این کارگروه متشکل از ۷ کتابدار کتابخانه سیاتل است. ما در این کارگروه، پاسخگوی سؤالات کاربران هستیم و بهترین خدمات ما مشاوره نفربه‌نفر است که افراد می‌توانند یک ساعت زمان مشاوره با یکی از اعضای این کارگروه را رزرو کنند تا در تحقیقات مربوط به حوزه بازار به آنها کمک کنیم. مردم به دنبال اطلاعاتی هستند که باید برای دستیابی به آن هزینه بسیاری پرداخت کنند، اما آنها اغلب قادر به پرداخت مبالغی مانند ۴ یا ۵ هزار دلار برای دریافت یک گزارش نیستند. البته ما همیشه همان گزارش‌ها را برای آنها نمی‌خریم و گزارش‌های مشابه را با قیمت پایین‌تری خریداری و به آنها ارائه می‌کنیم.

 

جی لیمن ادامه داد: وقتی صحبت از اطلاعات مربوط به شرکت‌های دیگر می‌شود، ما فهرستی از این شرکت‌ها را از طریق ابزاری که خریداری کرده‌ایم، به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهیم که به آن «محور داده» می‌گوییم. محور داده، فهرستی از شرکت‌هایی را که در سیاتل وجود دارد به مخاطبان ارائه می‌کند؛ شرکت‌هایی که ما می‌توانیم محصولی را به آنها بفروشیم و یا شرکت‌هایی که رقیب کسب‌وکار ما هستند.

 

این پژوهشگر حوزه کتابخانه‌های عمومی درباره نحوه کمک به سازمان‌های غیرانتفاعی در کتابخانه‌ها توضیح داد: ما به سازمان‌های غیرانتفاعی که در حوزه فعالیت‌های اجتماعی سودمند فعالیت می‌کنند و به دنبال کمک‌های مالی بلاعوض هستند، خدماتی ارائه می‌کنیم. «پایگاه‌ داده درخواست کمک‌هزینه»، که توسط ما اداره می‌شود، نحوه کمک سازمان‌ها به این بنیادهای غیرانتفاعی را ردیابی می‌کند. من این افتخار را دارم که از اوایل سال ۲۰۲۰ در این کارگروه برای حمایت از افراد سیاه‌پوست سیاتل در حوزه کارآفرینی فعالیت می‌کنم. به‌طورکلی کتابخانه جایی است که سازمان‌ها و افراد را گرد هم می‌آورد تا با یکدیگر گفتگو و به بهبود وضع جامعه کمک کنند.

 

در پایان این وبینار، منصور کوهی رستمی با تشکر از جی لیمن برای اشتراک‌گذاری تجربیات خود گفت: ما در ایران حوزه کسب‌وکارهای کوچک و کارآفرینی و تبیین نقش کتابخانه‌های عمومی در توسعه این کسب‌وکارها برنامه‌های متعددی داریم که در قالب همایش‌ها، جایزه و وبینارهای متعدد آنها را ارائه کرده و خواهیم کرد. البته این اتفاق مستلزم همکاری و هم‌افزایی است که امیدواریم بتوانیم با یاری همیشگیِ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این ایده‌ها را بومی‌سازی کرده و در کشور اجرا کنیم.

کد خبر 1227195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha