فرهنگ پذیری مهم تر از فرهنگ سازی است

آقا پور با بیان اینکه قرآن مجید در بسیاری از آیات معیار‌های کیفیت زندگی را مطرح کرده است،گفت:فرهنگ پذیری باید مورد توجه قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، نهمین کرسی آزاداندیشی با موضوع «دانشگاه و سبک زندگی دانشجویی»  با حضور رضا نوروز زاده استاد دانشگاه پیام نور و سید مهدی آقاپور مدرس دانشگاه تهران برگزار شد.

آقاپور مدرس دانشگاه تهران در ابتدای جلسه با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه جوانان موتور محرک جامعه هستند و دانشجویان باید تحصیل، تهذیب و ورزش را دنبال کنند، اظهار کرد: جوانان در همه بخش‌های جامعه می‌توانند موتور محرک باشند. جوانان کشور باید از خود گذشتگی و فداکاری داشته باشند و همچنین از توانایی لازم برای انجام امور محوله و مربوطه برخوردار باشند.

وی ضمن معرفی کتاب‌هایی که در این حوزه قابل استفاده هستند، گفت: اگر در بخش تکنولوژی، صنعتی، نظامی و ... پیشرفت داشته باشیم، اما در سبک زندگی رشدی صورت نگیرد، پیشرفت‌های قبلی، ما را به رستگاری نمی‌رساند و امنیت و آرامش را برای ما به ارمغان نمی‌آورد.

مدرس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه تعریف سبک زندگی در دو بحث سبک زندگی ساختاری و سبک زندگی رفتاری خلاصه می‌شود، تصریح کرد: فرهنگ سازی و هدایت ساختارها، ساز و کار‌های علمی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و رسانه‌ای جامعه برای توانایی شکل دهی به نگرش‌ها و انگیزش‌ها و رفتار‌ها سبک زندگی ساختاری است. همچنین سبک زندگی رفتاری یعنی خود کارایی، فرهنگ پذیری و تحول رفتار‌ها و انگیزش‌های اعتقادی و علمی و هویت اجتماعی و فرهنگی.

آقاپور با تاکید بر اینکه سبک زندگی دارای جنبه منفی و مثبت است، گفت: اصطلاح سبک زندگی دارای ۴ مفهوم است که شامل مهارت‌های حرکتی، مهارت‌های زندگی، سبک زندگی و کیفیت زندگی می‌شود. بدون مهارت حرکتی انسان نمی‌تواند با حیوان رقابت کند و مهارت‌های زندگی انسان را با حیوان متمایز می‌کند. رویکرد سبک زندگی همان شیوه‌ها و روش‌های نهادینه زندگی فرهنگی انسان با هنجار‌ها و جهت گیری‌های متفاوت مثبت یا منفی است.

وی با بیان اینکه کیفیت زندگی مهم‌ترین رویکرد و مفهوم سبک زندگی است که قرآن مجید در بسیاری از آیات معیار‌های کیفیت زندگی را مطرح کرده است، اظهار کرد: حلقه سبک زندگی دانشجویی شامل رفتار، ساختار، معیار، تفکر و روح جمعی می‌شود و نگرش، تحصیل، قانون، تهذیب، ورزش، مهارت و ... در سبک زندگی دانشجو تاثیرگذار است.

مدرس دانشگاه تهران در ادامه سخنان خود گفت: باورها، ارزش‌ها، هنجارها، انگیزش‌ها، نماد‌ها و دانش در بخش رفتاری و خانواده، مدرسه، دانشگاه، سیاست، اقتصاد و مذهب در بخش ساختار‌ها به فرهنگ سازی در سبک زندگی دانشجویی کمک می‌کنند. فرهنگ سازی اهمیت زیادی دارد، اما مهمتر از آن فرهنگ پذیری است که باید مورد توجه قرار بگیرد و به جای تاکید به دانش باید اندیشیدن را ترویج و تشویق کنیم.

نوروززاده استاد دانشگاه پیام نور در این نشست اظهار کرد: یکی از چالش‌های اساسی مهم آموزش عالی کشور سبک زندگی دانشجویی است. در نسل اول دانشگاه‌ها بحث آموزش مطرح بود، اما در نسل دوم دانشگاه‌ها تحقیقات اولویت داشت. نسل سوم دانشگاه‌ها، دانشگاه کارآفرین بودند و امروزه نسل چهارم دانشگاه‌ها به عنوان دانشگاه اجتماعی معرفی می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه به مباحث اجتماعی در حوزه شهروندی و سبک زندگی باید پرداخت شود، افزود: رهبر معظم انقلاب و بنیانگذار انقلاب اسلامی دانشگاه را به عنوان دانشگاه انسان ساز و تحول گرا معرفی می‌کنند.

استاد دانشگاه پیام نور با بیان اینکه باید چالش‌ها، مشکلات و موضوعات سبک زندگی دانشجویی بررسی و شناسایی شود، ادامه داد: همچنین پس از شناسایی مولفه‌های سبک زندگی باید بر اساس آن موضوعات متنوع تبیین شوند.

نوروززاده با اشاره به بررسی سازمان بهداشت جهانی در ۳۵ کشور جهان گفت: در این تحقیق سازمان بهداشت جهانی نشان داده است که ۶۰ درصد کیفیت زندگی افراد به سبک زندگی آن‌ها بستگی دارد. البته جهان بینی افراد در سبک زندگی آنان موثر است، زیرا سبک زندگی فردی که جهان بینی دینی دارد، با فردی با جهان بینی مادی متفاوت است.

وی بیان کرد: تحقیقات جهانی نشان می‌دهد بسیاری از دانشجویان در دانشگاه‌ها رفتار‌های پرخطر دارند. به عنوان مثال تحقیقی در ۱۳ کشور جهان انجام شده است که نشان می‌دهد شیوع سیگار در میان دانشجویان افزایش یافته و مصرف سبزیجات نیز کاهش پیدا کرده است.

استاد دانشگاه پیام نور با بیان اینکه مولفه‌های سبک زندگی در دانشجویان و دانشگاه‌ها شامل سلامت اجتماعی، پیشگیری از حوادث، سلامت محیطی و پیشگیری از مصرف مواد مخدر و ... می‌شود، گفت: گاهی زندگی بر آمده از الگوها، ارزش‌ها و باور‌ها است. همچنین اخلاقیات، معنویات و ... تشکیل دهنده سبک زندگی در دانشگاه‌ها هستند.

نوروززاده گفت: اگر دانشگاه را به عنوان سیستم در نظر بگیریم، دارای خروجی، ورودی و پیامد‌هایی است که سبک زندگی دانشجو با ورود به سیستم با تغییراتی مواجه خواهد شد. البته قوانین نیز در سبک زندگی دانشجویان اثرگذار است البته عوامل خارج از دانشگاه نیز بر سبک زندگی دانشجو اثرگذار است. خانواده دوستان از دیگر عوامل موثر در سبک زندگی دانشجو هستند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه درسی پنهان یکی از مسائل بسیار مهم و اساسی است که باید مورد توجه قرار بگیرد چرا که محیط خوابگاه، دانشگاه و کلاس در سبک زندگی افراد موثر است، خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های ما به عنوان نسل چهارم دانشگاه‌ها باید حکمت بنیان باشند چرا که هویت دانشجو یکی از مباحث مهم در سطح زندگی است. در دانشگاه باید تحول دائمی دنبال شود تا کاستی‌ها در سبک زندگی دانشجویان مشخص شود.

کد خبر 1227227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha