ذخایر سدهای مشهد به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است

اسماعیلیان گفت:در ۲ سال گذشته از ذخایر قبلی موجود در سدها استفاده شد، به همین دلیل ذخایر سدهای مشهد به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است، امیدواریم بارندگی‌ها در سال جاری به میزان مناسب باشد و شاهد افزایش حجم سدها باشیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی، «حسین اسماعیلیان» در جمع خبرنگاران افزود: هم اینک حدود ۱۹ درصد از حجم ذخیره سد دوستی آب دارد، در شرایط کم آبی قرار داریم، حجم برداشت از سدها و به ویژه سد دوستی را به حداقل رسانده‌ایم تا از این ظرفیت بتوان در شرایط پیک و حادتر استفاده کرد.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: منابع آب موجود به روشهای مختلف مدیریت می شود تا ذخایر آبی طوری حفظ شوند که تا چند ماه آینده قابل استفاده باشند، در ۲ سال آبی گذشته مشهد و استان در وضعیت خشکسالی شدید قرار داشت، در سال آبی ۹۹-۱۴۰۰ میانگین بارندگی نسبت به دوره دراز مدت ۶۰ درصد کاهش داشت و بدترین خشکسالی در ۵۰ سال گذشته را تجربه کردیم.

 

اسماعیلیان افزود: سال آبی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نیز میزان بارندگی نسبت به بلندمدت ۲۳ درصد کاهش داشته است، این در شرایطی است که در مشهد بخش قابل توجهی از منابع آبی از طریق منابع سطحی تامین می شود و کاهش بارندگی‌ها تاثیر سریعی در آورد سدها دارد.

 

وی اضافه کرد: در ۲ سال گذشته از ذخایر قبلی موجود در سدها استفاده شد، به همین دلیل ذخایر سدهای مشهد به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است، امیدواریم بارندگی‌ها در سال جاری به میزان مناسب باشد و شاهد افزایش حجم سدها باشیم.

 

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه شهروندان نیز با رعایت مدیریت مصرف و مصرف بهینه آب در عبور از شرایط تنش آبی یاریگر باشند، گفت: منابع آبی مشهد شامل دریاچه‌های پشت چهار سد طرق، ارداک، دوستی و کارده، چندین حلقه چاه و ۲ رشته قنات است.

 

اسماعیلیان افزود:خراسان رضوی دارای ۳۲ سد در حال بهره‌برداری در شهرستانهای تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، جغتای، جوین، تایباد، تربت‌جام، چناران، سرخس، نیشابور، کلات و فریمان است.

 

وی اظهارداشت:ظرفیت ذخایر آب سدهای استان خراسان رضوی یک میلیارد و ۵۱۲ میلیون متر مکعب است که یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون متر مکعب آن مربوط به سد دوستی به عنوان بزرگترین سد استان است که به صورت مشترک و با سهم مساوی بین ایران و کشور ترکمنستان تقسیم می شود.

کد خبر 1227273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha