تخصیص ۶۰ میلیارد تومان اعتبار بازسازی پروژه های زیرساختی و مسکونی به استان مرکزی

محترمی با اشاره به تصویب اعتبارات جبران خسارات سیل مرداد در هیئت دولت، گفت: ۶۰ میلیارد تومان اعتبار بازسازی پروژه های زیرساختی و مسکونی به استان مرکزی تخصیص یافته است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، «امید محترمی» امروز شنبه (7 آبان) در جمع خبرنگاران به اعتبارات اختصاص یافته برای جبران خسارات ناشی از سیل گفت: با توجه به بارش های سهمگین باران در مردادماه ۱۴۰۱ و وقوع سیل در مناطق مختلف استان مرکزی حدود ۳۰ مرتبه شکل گیری سیلاب در شهرها و روستاهای استان گزارش شد.

 

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی با بیان اینکه در پی وقوع این سیل ۸۰ منزل مسکونی به صورت کامل تخریب شدند و نیاز به احداث این منازل وجود دارد، افزود: حدود ۲۰۰ واحد مسکونی نیز دچار خساراتی شدند که این منازل تحت عنوان واحدهای تعمیری تلقی می شوند و این واحدها در سطوح مختلف جبران خسارت، طبقه بندی و آماده سازی می شود.

 

وی با بیان اینکه بلافاصله بعد از وقوع سیل در استان مرکزی و با تشکیل جلسات توسط ستاد مدیریت بحران، عملیات بازسازی پروژه های آسیب دیده آغاز شده است، ادامه داد: با اجرای طرح های اضطراری توسط دستگاه های اجرایی از قبیل ادارات برق، گاز، جهادکشاورزی، راهداری، بنیاد مسکن و سایر دستگاه ها، شرایط مردم در این مناطق از حالت بحرانی خارج شد.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه عملیات بازسازی پروژه های آسیب دیده از همان روز وقوع سیل در استان مرکزی شروع شد و ساخت و تعمیر واحدهای مسکونی سیل زده نیز توسط گروه های جهادی بسیج سازندگی در این مناطق آغاز گردید، اضافه کرد: میزان پیشرفت بخشی از این واحدها به بیش از ۵۰ درصد رسیده است.

 

تخصیص 26 میلیارد تومان جهت اجرای پروژه های عمومی استان

 

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی با اشاره به اینکه در مرحله اول تخصیص اعتبارات سیل به صورت تنخواه مبلغ ۲۶ میلیارد تومان جهت اجرای پروژه های عمومی استان مرکزی تخصیص پیدا کرد، گفت: این اعتبارات جهت اجرای طرح های جمع آوری سیلاب، زیرسازی روستاها، اجرای کانال های انتقال آب، لایروبی قنوات و... در اختیار دستگاه های اجرایی مربوطه قرار گرفته است.

 

محترمی افزود: در جلسه ۴ آبان هیئت محترم دولت و تصویب اختصاص اعتبار بلاعوض و تسهیلات ارزان جهت جبران خسارات ناشی از سیل در مجموع ۶۰ میلیارد تومان اعتبار بلاعوض جهت اجرای پروژه های زیرساختی و مسکونی به استان مرکزی اختصاص پیدا کرد.

 

وی با بیان اینکه در زمینه تسهیلات واحدهای مسکونی و تعمیری نیز مبلغ ۲۳میلیارد تومان مصوب گردید، خاطر نشان کرد: همچنین در زمینه جبران خسارات کشاورزان نیز تسهیلات مناسبی در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار می گیرد که سهم استان مرکزی نیز متعاقبا توسط این وزارت خانه اعلام خواهد شد.

 

این مقام مسئول اظهار کرد: هیئت دولت برای واحدهای مسکونی احداثی روستایی مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات ۴درصد و برای واحدهای احداثی شهری مبلغ ۲۵۰میلیون تومان تسهیلات ۵درصد مصوب کردند. به هر واحداحداثی در شهر و روستا مبلغ ۵۰میلیون تومان به صورت بلاعوض تعلق خواهد گرفت.

 

پرداخت تسهیلات بلاعوض برای تعمیر

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی همچنین با اشاره به اینکه برای واحدهای آسیب دیده تعمیری شهری و روستایی تا سقف ۲۰ میلیون تومان بلاعوض و در صورت نیاز به اعتبار بیشتر تا سقف ۳۰ میلیون تومان تسهیلات ۴درصد مصوب گردید است، گفت: با توجه به میزان خسارت ارزیابی شده این مبلغ به خانوارها تعلق میگیرد.

 

محترمی اظهار کرد: همچنین به کلیه خانوارهای آسیب دیده از سیلاب تا سقف ۲۰ میلیون تومان بلاعوض معیشتی جهت جبران خسارات لوازم خانگی اعتبار تعلق میگیرد.

وی گفت: در زمینه لوازم معیشتی علاوه بر کمک بلاعوض، تسهیلات ارزان قیمتی در نظر گرفته شده است که به مرور در اختیار این خانواده ها قرار خواهد گرفت.

 

این مقام مسئول، افزود: اعتبارات بلاعوض و تسهیلات اعلام شده هیئت دولت به زودی به بنیاد مسکن و بانک ها ابلاغ خواهد شد و با ابلاغ این تسهیلات روند ساخت منازل شتاب خواهد گرفت.

 

محترمی خاطر نشان کرد: لازم به ذکر است بخشی از لوازم خانگی ضروری آسیب دیدگان از سیل توسط خیرین، ستاد اجرایی، صنایع و... تامین شده است که به مرور توزیع این اقلام درحال انجام است.

کد خبر 1227286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha