سازمان های حقوقی آزادی پزشک زن تونسی در عربستان را خواستار شدند/۱۵ سال حبس به جرم لایک پست حزب الله

به دنبال حکم حبس ۱۵ ساله برای یک پزشک زن تونسی در عربستان به اتهام لایک یک پست حزب الله لبنان، سازمان های حقوقی از مقامات تونسی خواستند برای آزادی وی کاری بکنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از النشره،  به دنبال اقدام رژیم عربستان در محکوم کردن یک زن پزشک تونسی به جرم تأییدِ (لایک) فیلمی از طرفداران جنبش حزب ‌الله لبنان در توئیتر و محکوم کردن وی به 15 سال حبس، سازمان های حقوقی و خانواده این زن تونسی از مقامات تونس خواستند این حکم را لغو و وی را آزاد کنند.

 

لیلی المرزوقی، خواهر مهدیه (51 ساله) گفت: خواهرم از سال ۲۰۰۸ در عربستان زندگی و کار می‌ کند، وی در سال ۲۰۲۰ توسط مقامات سعودی به دلیل آنکه فیلمی از تجمعات طرفداران حزب ‌الله در پایتخت تونس و در شبکه اجتماعی توئیتر را لایک کرد در زندان است.

 

وی افزود: بازجویی‌های  او یک سال تمام طول کشید و در ابتدا به اتهام توهین به نظام سعودی به سه سال و نیم زندان محکوم شد و بعد مدتی زندان وی یک سال کاهش یافت تا اینکه دوباره هیئت دادگاه حکم وی را لغو کرد و بر اساس قانون تروریسم وی را به 15 سال حبس محکوم کردند.

 

وی تاکید کرد: در حال حاضر، دادگاهی در عربستان «مهدیه المرزوقی» را به اتهام «توهین به نظام سعودی» محکوم به ۱۵ سال زندان کرد.

 

از سویی دیگر، انجمن تونسی دفاع از حقوق بشر در بیانیه ای اعلام کرد: حکم مهدیه مرزوقی جائرانه و هتک حرمت آشکار به آزادی بیان است.

 

این انجمن در ادامه از مقامات تونسی خواست تا با اقدام فوری خود در خصوص آزادی وی وارد مذاکره با رژیم سعودی شوند.

 

همچنین دیده بان حقوق بشر تونس نیز این حکم در حق مهدیه را محکوم کرد و گفت: مقامات تونسی و دیپلماتیک برای آزادی این پزشک تونسی وارد عمل شوند.

 

طی هفته های اخیر مقامات سعودی احکامی را در حق زندانیان خود که ناقد حکومیت بوده اند، صادر کرده اند که برخی از آنان به 45 سال حبس می رسد.

 

از آغاز این ماه نیز رژیم سعودی، سعد ابراهیم، آمریکایی سعودی تبار (72 ساله) را به 16 سال حبس محکوم کرده است. وی نیز در شبکه های اجتماعی درباره جنگ یمن و ترور جمال خاشقچی صحبت هایی کرده بود که رژیم سعودی را ناراحت کرده است.

کد خبر 1227343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha