باید کاری کرد کتاب جزو دلمشغولی های کودکان شود

باباجانی گفت: توصیه می کنم که خانواده ها به مطالعه و کتاب توجه داشته باشند تا کودکان و نوجوانان نیز به کتاب و کتابخوانی علاقه مند شوند و کتاب جزو دلمشغولی های بچه ها شود.

خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: «علی باباجانی» از نویسندگان و شاعران خردسال، کودک و نوجوان است. وی کتاب هایی همچون اتل متل یه بابا، سیب و بستنی، بهار کی می آید، دو تکه ماه، حنانه، یک نفر تو را دوست دارد، منهای یک، حیات پاکان، آینه نازنین، دنیا هدیه می خواهد و تو را صدا می زنم را به رشته تحریر درآورده است. وی در جشنواره های بسیاری مانند مطبوعات کودک و نوجوان، امام رضا، نهج البلاغه، ره آورد، سرزمین نور و مستور برگزیده شناخته شده است. به منظور اطلاع از اثر جدیدی که از این نویسنده با عنوان «دفترچه خاطرات یک گربه» منتشر شده است، گفتگویی با وی ترتیب دادیم که قسمت دوم و آخر آن بدین شرح است:

 

«از دفترچه خاطرات یک گربه» در چه قالبی نوشته شده است؟

این کتاب را در قالب داستان طنز برای کودکان نوشتم. شخصیت ثابت قصه ها، گربه است و شخصیت های فرعی، افراد مختلف اعم از بزرگسال، نوجوان و کودک در تیپ های شخصیتی مختلف هستند. این کتاب از سال 98 در دست ناشر بود که به تازگی منتشر شده است.

 

این کتاب شامل چند داستان است؟

در واقع قصه ها 12 تا بود که 9 تای آنها در این کتاب چاپ شده است، قبلا این قصه ها در مجله پوپک به چاپ رسید و بچه ها از آن استقبال زیادی کرده بودند. روزی که ماهی گرفتم، روزی که ساعت پیدا کردم، روزی که دیر کردیم، روزی که بازی کردم، روزی که به مدرسه رفتم، روزی که کباب شدم، روزی که استخدام شدم، روزی که ترسیدم و روزی که خاطراتم خورده شد، عناوین داستان های این کتاب هستند.

 

چه شد که تصمیم گرفتید «از دفترچه خاطرات یک گربه» را بنویسید؟

حیوانات شهری مثل گربه با یک سری بی مهری ها و حتی اذیت و آزارها از سوی آدم ها مواجه هستند . من هم تصمیم گرفتم در مورد این بی مهری ها بنویسم. در این کتاب از رفتار برخی آدم های بزرگ و حتی بچه ها با حیوانات گفتم به عنوان مثال فردی که یک روز حالش خوب است، به گربه غذا می دهد و روزی که حالش بد است با لگد از گربه استقبال می کند. برخی بچه ها نیز بچه گربه را همچون یک اسباب بازی می دانند و این تفکر باعث اذیت و آزار حیوان می  شود؛ بدین ترتیب این اتفاقات را در قالب طنز نوشتم.البته دیده ام در برخی از مناطق در گوشه ای از پیاده رو برای گربه ها غذا می ریزند اما افرادی هم هستند که متاسفانه حیوانات را مورد اذیت و آزار قرار می دهند.

 

پرداختن به مساله مهربانی با مخلوقات خدا چقدر برای کودکان ضروری است؟

بچه ها همه چیز را از بزرگترها یاد می گیرند. اگر پدر و مادر و اطرافیان مهر و محبت کنند، بچه ها نیز یاد می گیرند. اگر پدر و مادر رفتار درستی با حیواناتی نظیر گربه داشته باشند، بچه ها نیز رفتار درست را یاد می گیرند و هرگز حیوان آزاری نخواهند کرد. مهربانی باید در درون باشد که به دیگران برسد. پدر و مادری که مخلوقات خدا را دوست دارند و به آنها محبت می کنند، به احتمال زیاد فرزندان با محبتی خواهند داشت. ما در این زمینه باید یک تولیدکننده مهربانی و محبت باشیم و این مهر در وجودمان باشد که بتوانیم آن را نثار دیگران اعم از گیاهان، حیوانات و انسان ها کنیم.

 

مهربانی با حیوانات چقدر مورد توجه ائمه اطهار(ع) بوده است؟

یکی از چیزهایی که در روایات و احادیث ما به آن تاکید شده است، توجه و مهربانی به حیوانات است. در روایتی آمده است که پیامبر اکرم (ص) در حال وضو بودند و می بینند گربه ای تشنه است، مقداری آب در ظرفی می ریزند و برای گربه می گذارند. با اینکه پیامبر (ص) مشغول یک کار عبادی بودند اما به یک حیوان توجه و کمک کردند. ما روایات زیادی داریم که ائمه اطهار (ع) به حیوانات توجه می کردند و به بقیه توصیه می کردند که حیوان آزاری نکنند. این بحث خود می تواند یک کتاب مجزا و جذاب برای کودکان باشد.

 

آیا در نظر ندارید که این کتاب را شما بنویسید؟

اتفاقا در چنین فکری هستم که یک سری از حکایات و روایات و احادیث از ائمه اطهار (ع) را گردآوری کنم و در مورد برخورد ائمه اطهار (ع) با حیوانات و توصیه هایی که در این زمینه کردند یک مجموعه داستان برای بچه ها بنویسم. خوشبختانه داستان های زیادی در این زمینه وجود دارد که مهمترین آنها، داستان ضامن آهوی امام رضا (ع) است. این داستان ها زیاد است و مطمئنا بچه ها علاقه مند به این مقوله می شوند و داستان ها برایشان جذاب خواهد شد.

 

و حرف آخر؟

توصیه می کنم که خانواده ها به مطالعه و کتاب توجه داشته باشند تا کودکان و نوجوانان نیز به کتاب و کتابخوانی علاقه مند شوند و کتاب جزو دلمشغولی های بچه ها شود.

 

گفتنی است، کتاب «از دفترچه خاطرات یک گربه» نوشته علی باباجانی مشتمل بر 55 صفحه با شمارگان هزار نسخه با قیمت 52 هزار تومان از سوی انتشارات مدرسه چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

کد خبر 1227418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha