نیازهای حوزه فرهنگ در کرمان از نگاه مدیرکل ارشاد/ لزوم عدالت فرهنگی در سطح استان

روحی با اشاره به برخی آسیب های حوزه فرهنگ از نیازهای این حوزه هم سخن گفت و با بیان اینکه سهم شهرستان ها از برنامه های فرهنگی بسیار محدود است؛ بر لزوم عدالت فرهنگی در سطح استان پهناور کرمان تأکید کرد.

محسن روحی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان در خصوص مسائل فرهنگی استان با بیان اینکه دولت ها بر اساس رویکرد خود در دوره های مختلف کارهایی انجام دادند؛ افزود: کاستی ها و نقاط قوت این برنامه ها در گذر زمان نشان داده شده است.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان افزود: گاهی برنامه های فرهنگی با رفع کاستی ها، برنامه های خوبی است؛ گاهی برنامه ها رفع تکلیفی است که در این حوزه جشنواره زدگی در برنامه های فرهنگی را در فضای کشور و استان شاهد هستیم و برخی از جامعه فرهنگی هنری هم صرفاً جشنواره نورد شدند و سلیقه کسانی که به حوزه فرهنگی کمک می کردند به سمت جشنواره تغییر کرده و تولیدات فرهنگی هنری را حمایت نمی کنند.

 

 

وی با تأکید بر اینکه باید تغییری در این رویه ایجاد شود؛ افزود: تولیدات فرهنگی هنری با موضوعات اسلامی از مواردی که است که به صورت جدی دنبال می کنیم.

 

 

روحی یکی از مشکلات حوزه فرهنگ و هنر را اعتبارات اندک دانست و اظهار کرد: همان اعتبارات هم میان دستگاه های زیادی توزیع می شود و گاهاً با این اعتبار اندک نمی شود برنامه هایی برگزار کرد لذا حوزه اعتبارات فرهنگ و هنر یک مسئله جدی است و وزیر پیشنهاداتی مطرح کرده که امیدواریم محقق شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه دستگاه هایی که به ظاهر هم شاید خیلی مسئولیت فرهنگی ندارند اما سهم آنان از اعتبارات اداره کل فرهنگ و ارشاد هم بیشتر و گاهی حتی 20 برابر است.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان اظهار کرد: یکی از اولویت های ما «مرجعیت فرهنگی هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی» است به جهت ارتباط با مجموعه های زیاد از جمله انجمن های هنری، مؤسسات قرآنی، روزنامه نگاران و... و ضرورت دارد بقیه دستگاه ها به این مرجعیت احترام بگذارند.

 

 

وی در همین باره افزود: اما گاهی بدون هماهنگی با ما و اینکه اجرای یک برنامه اساساً ضرورت دارد یا خیر، توسط برخی دستگاه ها اجرا می شود لذا ما دنبال این مرجعیت هستیم تا برنامه های منسجم و اثرگذار و غیرموازی در حوزه فرهنگ داشته باشیم.

 

 

روحی ادامه داد: مشکل دیگری که حوزه فعالیت های فرهنگی با آن مواجه است، حجم بالای نیروی انسانی است؛ سالها ورودی جدید نداشتیم و بعضاً از نیروی فعالِ انقلابیِ پویا و جوان محروم هستیم؛ توزیع نیروی انسانی مناسب نیست و در برخی شهرستان ها فقط یک نیرو داریم؛ بخش زیادی از اعتبارات هم صرف حقوق همین نیروها می شود.

 

 

وی در ادامه سخنانش با ابراز رضایتمندی از رویکرد فرهنگی دولت سیزدهم تصریح کرد: در سفر هیئت دولت به استان کرمان 6 پروژه نیمه تمام فرهنگی که بیش از 12 سال و تالار مرکزی که قریب به 17 سال معطل مانده اند، تأمین اعتبار شدند و به زودی تالار مرکزی کرمان و بعد مجتمع های نیمه تمام در نقاط محروم به بهره برداری می رسد.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان عدالت فرهنگی را از اولویت ها نام برد  و با بیان اینکه سهم شهرستان ها از برنامه های فرهنگی بسیار محدود است؛ ادامه داد: پس از اتمام پروژه های نیمه تمام باید به سراغ پروژه های جدید رفت زیرا اداره ارشاد در نرماشیر مکان ندارد، در ریگان ساختمان استیجاری و در رابر یک خانه  استیجاری دارد که ضروری است برای این موارد اقدام کرد.

 

 

وی با اشاره به اینکه به لحاظ موزه ضعیف هستیم و در کرمان فاز دوم موزه هنرهای صنعتی معاصر باید اجرا شود؛ گفت: کرمان مفاخر ارزشمندی دارد که برای موزه بزرگ مفاخر آن باید فکری شود تا به مردم معرفی شوند.

 

 

روحی با بیان اینکه نگاه به صندوق هنرمندان در دولت سیزدهم تقویت شده است؛ در ادامه از تشکیل کارگروه اقتصاد و فرهنگ در استان کرمان خبر داد و اظهار کرد: باید برخی از حوزه های فرهنگی را اقتصادی کنیم. 

 

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در حوزه رسانه بیش از 300 رسانه در استان کرمان فعالیت دارد؛ تصریح کرد: توقع می رود رسانه ها از سطح کیفیت بالاتری برخوردار باشند.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان بر تقویت بخش سخت افزاری و نرم افزاری حوزه فرهنگ تأکید و بیان کرد: «فرهنگ»حوزه پرهزینه ای است و از طرفی بخش های گسترده ای دارد که نیازمند اعتبارات کلان است و باید توجه جدی به آن شود.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1227611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha