کمبود داستان هایی که نماینده ایران، اسلام و انقلاب هستند

عسکری با بیان اینکه با داستان هایی که نماینده ایران، انقلاب و اسلام باشند کمتر روبرو هستیم، گفت: حماسه این سه کلمه را به هم پیوند می زند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مجید عسکری امروز دوشنبه 9 آبان در نشست خبری فراخوان سومین جایزه ملی داستان حماسی که در سالن طاهره صفارزاده در حوزه هنری برگزار شد، گفت: حوزه هنری خراسان رضوی از 4-5 سال پیش دبیرخانه ای با عنوان هنر حماسی راه اندازی کرده است. این دبیرخانه بنا دارد با استفاده از مبانی هویتی و نگاه به هویت ایرانی اسلامی در محتوای فعالیت های هنری کشور تغییرات و حساس سازی ایجاد کند.

 

رییس حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به اینکه از قدیم ادبیات شیعی در خراسان سابقه داشته است، بیان کرد: علاوه بر این خراسان جایگاه حکیم فردوسی و از بزرگترین حماسه سرایان ایران محسوب می شود. دبیرخانه هنر حماسی بنا دارد با استفاده از زیربنای محکم امید و آینده تمدنی ایران اسلامی در بین هنرمندان ترویج کند.

 

وی با بیان اینکه دبیرخانه هنر حماسی سه محور فعالیتی دارد، عنوان کرد: حوزه اول مفهوم هنر حماسی، تحقیق و پژوهش پیرامون آن است. در این زمینه در حوزه هنری خراسان رضوی نشست های مختلفی برگزار کردیم و همچنین در حال برگزاری نشست های دیگر با حضور اساتید، هنرمندان و نویسندگان هستند. محور دوم فعالیت دبیرخانه هنر حماسی تولیدات است که کمابیش به آن ورود پیدا کردیم. در این زمینه پرده خوانی و نقالی با مضامین نو با توجه به ادبیات کهن را مد نظر داشتیم.

 

عسکری تصریح کرد: محور سوم فعالیت دبیرخانه هنر حماسی که مهمترین و جدی ترین فعالیت محسوب می شود، حساس سازی فعالیت های ترویجی است. ما در این حوزه دو رویداد برگزار کردیم. رویداد سینمای حماسی و رویداد داستان حماسی را برگزار کردیم. در داستان حماسی اصلی ترین هدف ما این بود که رمان و داستان با مضامین حماسی و امیدآفرین و هویتی برای ایران اسلامی تولید شود. در دور اول مدل و سبک ما این بود که داستان نویسان طرح ارسال می کردند و طرح های برگزیده تبدیل به رمان می شد. 200 طرح در دوره اول به ما رسید که ما چهار کتاب منتشر کردیم.

 

رییس حوزه هنری خراسان رضوی اظهار داشت: در دوره دوم جایزه ملی داستان حماسی که اختتامیه آن اردیبهشت امسال برگزار شد 250 اثر به دبیرخانه رسید، سه اثر در بخش رمان و چهار اثر در حوزه داستان انتخاب شدند که به زودی منتشر خواهند شد. دوره سوم این جایزه تلفیقی از دو دوره قبل است. ما سعی کردیم در این دوره مبالغ جوایز را نسبت به دوره های قبل بیشتر کنیم.

 

وی با اشاره به مبلغ جوایز سومین جایزه ملی داستان حماسی بیان کرد: در بخش داستان کوتاه پنج جایزه 10 میلیون تومانی در نظر گرفتیم. در بخش رمان به نفر اول جایزه 100 میلیون تومانی و به نفر دوم و سوم به ترتیب جایزه 50 و 30 میلیون تومانی تقدیم می کنیم.

 

رییس حوزه هنری خراسان رضوی یادآور شد: امسال یک بخش ویژه در فراخوان سومین جایزه ملی داستان حماسی گنجاندیم. بر اساس آن از نویسندگان نوقلم درخواست کردیم که طرح های خود را برای ما ارسال کنند. طرح های پذیرفته در قالب کارگاه نگارش رمان به تولید آثار منجر خواهد شد.

 

عسکری تصریح کرد: در دبیرخانه هنر حماسی به ویژه با محوریت فراخوان داستان حماسی تمرکز ما بر این است که به لحاظ محتوای سوژه کار کنیم و غنایی که در ایران داریم را در قالب داستان به فضای هنری عرضه کنیم. انقلاب قالب داستان و سینما برای این دو رویداد حساب شده بوده است. معتقدیم با داستان های هویتی که نماینده ایران، انقلاب و اسلام می باشند، کمتر مواجه هستیم. حماسه می تواند این سه کلمه را به هم پیوند بزند.

 

رییس حوزه هنری خراسان رضوی با بیان اینکه هر سال بنا داریم آثار برگزیده جایزه ملی داستان حماسی را منتشر کنیم، گفت: در دوره اول 200 اثر را به دست ما رسیده است که 18 رمان چاپ کردیم و چهار رمان برگزیده شد. در سال دوم چهار رمان و سه داستان انتخاب شد که در قالب چهار مجلد تا پایان امسال منتشر خواهد شد.

 

گفتنی است، در پایان این نشست از پوستر سومین جایزه ملی داستان حماسی رونمایی شد. تقویت زبان و ادبیات فارسی و تقویت ادبیات داستانی از همه مهم تر هویت سازی از جمله اهداف جایزه ملی داستان حماسی است.

کد خبر 1227904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha