وجود زیرساخت های تشخیص تهدیدات بیوتروریسم در کشور/ مصرف دارو باید شکل بهینه پیدا کند

دکتر احمدی نژاد برنامه ها و دستاوردهای حوزه سلامت استان کرمان در پدافند غیرعامل را تشریح و بخشی از اقدامات مقابله با تهدیدات بیوتروریسم را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر مهدی احمدی نژاد، دوشنبه(۹ آبان) در نشست خبری تشریح برنامه ها و دستاوردهای حوزه سلامت استان در پدافند غیرعامل گفت: پدافند به شیوه ای دفاعی اطلاق می شود تا در تهاجم ها کمترین آسیب ها را داشته باشیم.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل شامل پیش بینی ها و اقداماتی و حالت دفاعی است که در برابر حوادث غیرنظامی، انجام می شود مثل واکسیناسیون در برابر آسیب هایی که به پیکره اجتماع وارد می شود.

 

 

وی نمونه دیگر پدافند غیرعامل را سیستم تصفیه آب و مواد غذایی در برابر حملات شیمیایی و میکروبی و رادیو اکتیو و بیوتروریسم دانست زیرا با پیشرفت علم روز به روز احتمال حملات جدیدتر افزایش می یابد.

 

 

دکتر احمدی نژاد با بیان اينکه تا زمانی که جنگ های میکروبی اتفاق نیفتاده بود کسی به فکر مقابله با آن هم نبود؛ گفت: در آزمایشگاه های اوکراین میکروب هایی با درصد بالای مرگ و میر تا ۳۰ و ۶۵ درصد ساخته شده در حالیکه کرونا با همه سر و صداهایی که کرد تنها ۵ درصد مرگ و میر را دارد.

 

 

وی اظهار کرد: اتفاقات دیگری که ما را هوشیار می کند " پرندگان مهاجر کُدگذاری شده" است که طبق همه پروتکل ها، کُدگذاری پرندگان مهاجر ممنوع است زیرا قابلیت جابجایی بین قاره دارند و خط سیر آنها مشخص است و می توانند بسته های میکروبی خاصی در بدن این پرندگان جاگذاری و آنها را از طریق مسیریاب دنبال می کنند و به محض رسیدن در کشورِ هدف، بدن او را متلاشی کرده و جنگ میکروبی علیه آن کشور راه می اندازند.

 

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه کرونا یک زنگ خطر برای هوشیار شدن بود و خیلی از کشورهای دنیا را از خواب بیدار کرد؛ گفت: در کشور ما به دلیل عدم حمایت های خارجی، از این تهدید استفاده شد و با افتخار ۶ نوع واکسن ضدکرونا ساختیم و امروز ایران صادرکننده این واکسن ها و جزو بهترین کشورهایی است که کرونا در آن مهار شده است.

 

 

وی علاوه بر واکسن؛ تولید ماسک، رعایت فواصل اجتماعی، شستن دست ها و... را از دیگر اقدامات پدافندی غیرعامل دانست و در خصوص تهدیدات بیوتروریسم اظهار کرد: این تهدیدات از تولید ویروس کشنده و قارچ های تهاجمی که مقاومت دارند تا استفاده از سموم و مواد شیمیایی که در دراز مدت به بدن و حتی به ژنتیک ضربه می زنند.

 

 

دکتر احمدی نژاد از اقدامات قابل توجه پدافندی و وجود آزمایشگاه ها و تجهیزاتی خبر داد که تشخیص در آنها به سرعت انجام می شود و ادامه داد: وقتی موج سرماخوردگی در اوایل مهر آغاز شد شک کردیم کرونا باشد تا اینکه در آزمایشگاه مرجع نمونه گرفتیم و مشخص شد این بیماری آنفلوانزا است و حتی زیر شاخه آن هم مشخص شد.

 

 

وی با بیان اینکه در کشورمان زیرساخت های تشخیصی وجود دارد و دانشمندان به سرعت کار‌ می کنند؛ از تهیه نقشه حوادث استان اعم از تهدیدات بیوتروریسم و غیره خبر داد و اظهار کرد: در این نقشه حتی نقاط و نوع اتفاقاتی که با آن مواجه هستیم شناسایی، رنگ بندی و برای هر یک سناریو نوشته شده و عملیات های ویژه طراحی و تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با این تذکر که تحقیقات بیوترویسم در همه جای دنیا بسیار محرمانه است؛ افزود: نمونه آن کووید ۱۹ است که برخی مقالات منتشر شده حاکی از آن است که در سال ۲۰۱۳ به این بیماری اشاره شده است.

 

 

وی ادامه داد: در نقشه راهی که ما طراحی کردیم نوع خطر را شناسایی و متناسب با آن برای خدمات دهی به بیماران مکان هایی حتی جانمایی شده و با انجام مانورها، میزان توانایی خود را شناسایی کردیم.

 

 

دکتر احمدی نژاد درباره سطح توانایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: سازمان غذا و دارو دانشگاه هر هفته در میدان میوه و تره بار کرمان حضور یافته به صورت تصادفی از میوه ها نمونه گیری و همه سموم و مواد شیمیایی دنیا را آزمایش می کند و هیچ سمی نیست که قابل ردیابی در مواد غذایی نباشد.

 

 

وی در خصوص کووید ۱۹ این ویروس را از جمله کرونا ویروس ها و با خاصیت سرعت انتشار بالا دانست و توضیح داد: اما این قابلیت به تنهایی برای بیوتروریسم بودن کووید ۱۹ کفایت نمی کرد بلکه تهاجم به بافت های حیاتی لازم بود که آن با استفاده ازخفاش است زیرا گیرنده هایی دارد که به ریه متصل است و آن را دچار آسیب می کند لذا کووید ۱۹ ترکیبی از دو ویروس جداگانه است.

 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان این نکته را یادآور شد: کرونا هر چند وقت یکبار جهش می یابد که ممکن است سرعت آن را کم یا زیاد کند اما از کنار آن نباید راحت بگذریم زیرا ویروس در برابر سیستم دفاعی بدن خود را تقویت و سویه جدید ایجاد می کند؛ به طور مثال بالاترین میزان مرگ و میر در کرمان مربوط به سویه آلفا بود و آن زمانی اتفاق افتاد که انگلیس اشتباه استراتژیک ایمنی گله ای را رقم زد و به دنبال آن این سویه قوی ایجاد شد و یا در سویه دلتا که هند این اشتباه را مرتکب شد.

 

 

وی به تهدیدات میکروبی در استان کرمان به دلیل همجواری با سیستان و پاکستان و ورود دام قاچاق به استان اشاره و تصریح کرد: به همین دلیل همیشه در معرض بیماری تب کریمه کنگو هستیم؛ سال گذشته اپیدمی در سرخک داشتیم که در پی مهاجرت افاغنه رخ داد و مجبور به واکسیناسیون فوری شدیم.

 

 

دکتر احمدی نژاد درباره بیماری آنفلوانزا هم اظهار کرد: این بیماری تقریباً هر ۳۰ تا ۳۱ سال جهش مرگبار دارد و در ایران سال ۲۰۰۹ رخ داد و البته بعد از جنگ جهانی دوم خیلی مرگ و میر در دنیا گرفت اما نوع فعلی آن خیلی خطرناک نیست.

 

 

وی در خصوص کمبود آنتی بیوتیک در اوایل شیوع آنفلوانزا بیان کرد: علیرغم اینکه مواد اولیه آن در کشور وجود داشت اما بنا به دلایلی شرایط تولید شربت برای کودکان یک دوره متوقف شد و الان قرار بر این است مشکل حل شود‌ اما سِرُم به مقدار زیاد وارد شده و بیمارستان ها با کمبود سرم مواجه نیستند اما نکته مهم این است مصرف دارو باید شکل بهینه پیدا کند‌.

 

 

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: مقاومت به آنتی بیوتیک به دلیل مصرف بی رویه زیاد شده و عامل مرگ و میر در آی سی یو است.

 

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر ضرورت ایجاد «شهرک سلامت استان کرمان» که همه تخصص ها و مراکز تشخیصی و تصویر برداری را داشته باشد؛ از رایزنی ها برای احداث این شهرک خبر داد و در ادامه به کمبود تخت بیمارستانی و پیگیری برای جبران آن با ساخت بمیارستان جدید اشاره کرد.

 

 

وی در پایان از برگزاری ۱۲ کارگاه آموزشی با هدف توانمندسازی نیروها و سطح شهرستان های استان‌ و تعداد ۱۸ مانور در راستای پدافند غیرعامل اشاره کرد.

 


 

کد خبر 1227995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha