حامی آیت‌الله خامنه‌ای و نگران آرمان‌ها

خبرگزاری شبستان به مناسبت درگذشت آیت الله عباسعلی اختری نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری نگاهی کوتاه به زندگی نامه،سخنان و نوشتار این یار دیرین امام و رهبری می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان تهران؛ آیت‌الله «عباسعلی اختری»، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری دقایقی پیش دار فانی را وداع گفت. وی به دلیل بیماری سرطان، از چند روز گذشته در بیمارستان بستری بود.

 

پدر شهید نورالله اختری در سال ۱۳۱۸ه.ش در خانواده‌ای‌ مذهبی دیده به جهان گشودند. وی تحصیلات‌ جدید را با اخذ دو دیپلم‌ و تحصیلات‌ حوزوی‌ را در حوزه‌‌ علمیه‌ قم و مشهد تا حد اجتهاد ادامه دادند و به تدریس‌ پرداختند‌.

 

دروس حوزوی را از محضر آیات‌ مؤمن‌ و گرامی‌ و آیات‌ عظام‌: میلانی‌، وحید خراسانی، فلسفی‌، انصاری شیرازی، میرزاجوادآقا تهرانی بهره مند شدند.

 

در کنار تحصیل و تدریس، به امر تألیف و تبلیغ اهتمام فراوان داشته و در راستای اهداف والای امام خمینی (قدس سره) و با آغاز نهضت‌ حضرت‌ امام‌ در خرداد ۱۳۴۲، به‌ نهضت‌ مزبور پیوستند و در جریان‌ اعزام‌ روحانیون‌ به‌ خدمت‌ سربازی‌، همراه‌ آیت‌الله هاشمی‌ رفسنجانی‌ وتنی چند از مبارزان دستگیر و به‌ خدمت‌ سربازی‌ اعزام‌ شدند.

 

ایشان در سال‌ ۱۳۵۴، با ایراد سخنرانی‌های‌ افشاگرانه‌ در تهران‌، به‌ مبارزات‌ خود ادامه‌ دادند و به‌ خاطر این‌ سخنرانی‌ها، دستگیر و تحت‌ شکنجه‌ و آزار و اذیت‌ ساواک‌ قرار گرفتند‌. پس‌ از آزادی‌ از زندان‌ مبارزات‌ خود را ادامه‌ دادند تا این که‌ مجدداً در رمضان‌ ۱۳۵۷ه.ش دستگیر شده و به‌ زندان‌ افتادند. در آستانه‌‌ پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌، و در اثر شتاب‌ گرفتن‌ انقلاب‌، از زندان‌ آزاد شدند. پس از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ابتدا به‌ سمت‌ ریاست‌ کمیته‌ انقلاب‌ اسلامی‌ شهرستان‌ شیروان‌ منصوب‌ شدند. سپس‌ در سال‌ ۱۳۵۹ عهده‌دار مدرسه‌‌ عالی‌ کانون‌ اسلامی‌ اراک‌ شده و با حرکت‌های‌ انحرافی‌ موجود، به‌ مبارزه‌ پرداختند.

 

به‌ دنبال‌ شهادت‌ عبدالمجید دیالمه‌ نماینده‌ مردم‌ مشهد در اولین‌ دوره‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، در انفجار دفتر حزب‌ جمهوری‌ اسلامی‌، با اصرار شهید بزرگوار حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌ هاشمی‌نژاد، کاندیدای‌ نمایندگی‌ مجلس‌ شده و با آراء قابل‌ توجهی‌ به‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ راه‌ یافتند. در مجلس‌، در کمیسیون‌ اقتصادی‌ و دارایی‌ فعالیت‌ نمودند و مدتی‌ نیز نایب‌ رئیس‌ کمیسیون‌ مذکور بودند. پس‌ از پایان‌ کار مجلس‌ اول‌، به‌ قضاوت‌ حقوقی دیوان‌ عالی‌ کشور پرداختند‌. ایشان درسال 1360 از طرف‌ امام‌ (ره) به‌ عنوان‌ نماینده‌ امام‌ در استان‌ سمنان‌ و امام‌ جمعه‌ سمنان، و نماینده ولی فقیه در دانشگاههای استان سمنان منصوب‌ شدند.

 

ایشان هم ‌زمان‌ با فعالیت‌های‌ سیاسی‌ به‌ تدریس‌ در دانشگاه‌های‌ شهید بهشتی تهران،‌ دانشگاه‌ تهران‌ و دیگر مؤسسات آموزش عالی و سایرفعالیت‌های‌ علمی‌ ـ آموزشی‌ پرداختند‌. در ۱۳۷۹ ه.ش به‌ عضویت‌ شورای‌ سیاست‌گذاری‌ ائمه‌‌ جمعه‌‌ سراسر کشور درآمدند (تاکنون ادامه دارد). در ۱۳۸۰ از امامت‌ جمعه‌ سمنان‌ استعفا داده و به‌ امامت‌ جمعه‌ شهر ری‌ منصوب‌ شدند. در انتخابات‌ هفتمین دوره‌‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌، کاندیدای‌ نمایندگی‌ از حوزه‌‌ انتخابیه‌‌ تهران‌ بزرگ‌ شدند و توانستند به‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ راه‌ یابند. سمت‌‌ های دیگر وی‌، نماینده ولی‌ فقیه‌ در بنیاد مسکن‌ و قائم مقام نماینده ولی فقیه در دانشگاه های سراسر کشور بود. در کنار تمام این فعالیت ها، تدریس سطوح عالی حوزه در حوزه های علمیه مروی و آیت الله مجتهدی در تهران، از دیگر خدمات ایشان بوده است.

 

ایشان علاوه بر سخنرانی ها و تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن بر پایه استدلال عقلی و منطقی، تاکنون بیش از هشتاد اثر تحقیقی و هفتاد جزوه از بحث های عقیدتی، سیاسی به شکل منظم اراده داده اند و بیش از سی عنوان کتاب تألیف نموده اند.

 

از جمله آثار مرحوم اختری می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

۱ـ آشنایی با قرآن

۲ـ امام و احیای ارزش های انقلاب اسلامی

۳ـ تولی و تبری

۴ـ درخشش علی در قرآن

۵ ـ نقش انتظار در سیر تاریخ

۶ـ نظری به آیین جهاد در قرآن

۷ـ جوان بر سر دوراهی

۸ـ مدیریت فرهنگ کار

۹ـ سیمای کارگزاران از دیدگاه اسلام و…

 

همانطور که پیشتر گفته شد مرحوم آیت الله عباسعلی اختری از مبلغین و سخنرانان انقلابی بودند به همین منظور به بخشی از سخنان و نوشتار های مهمی که از ایشان به یادگار مانده است در ذیل می پردازیم.

 

هیچ‌کس در کشور لیاقت و جایگاه مقام معظم رهبری را جز ایشان ندارد

حجت الاسلام اختری با اشاره به نکاتی در زمینه امر ولایت افزود: ولایت یکی از اصول اصلی اسلام است، نه فقط در اعتقاد شیعه بلکه همه اهل سنت و مذاهب اسلامی ولایت را یکی از مسائل اساسی اسلام می‌دانند، علمای اهل سنت در جاهای مختلف آیات ولایت به این مسئله اشاره کرده‌اند.

 

وی تصریح کرد: اصل ولایت امر مسلمی است و در روایات ما ولایت محوری‌ترین دستورات خداوند متعال است که در روز غدیرخم به پیامبر(ص) امر ابلاغ می‌کند، ولایت امر خدایی است و از خدا به پیامبر(ص) از پیامبر به امامان و از امامان به ولی زمان علما و جانشینان امام عصر(عج) منتقل می‌شود.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد : ولایت درجاتی دارد، ولایت خدا مطلق است، ولایت پیامبران و امامان محدود و تفویضی است که خدا واگذار می‌کند و از امام زمان آن ولایت به علما واگذار می‌شود، امروز در جامعه ما و بعد از ارتحال امام بزرگوار در مجلس خبرگان رهبری بحث ولایت فقیه به عالم‌ترین، پارساترین، آشناترین و برجسته‌ترین شخصیت در میان علما در قامت رسای این مرجع بزرگ، شجاع، دانشمند، مدیر و سیاستمدار آیت‌الله خامنه‌ای مزین شد.

 

اختری ادامه داد: این انتخاب، اختیار و این توافق که ما معتقدیم با لطف خداوند متعال شد، امر ساده‌ای نبود، این لباس ولایت را خدا می‌پوشاند، کسی حق ندارد امام(ع) تعیین کند و امام معصوم برگزیند در این رهبری هم نقش خدایی است که می‌بینیم، طی چند ساعت مجموعه بیش از 70 نفر از علمای بزرگ رهبر انتخاب می‌کنند و تا امروز همه این انتخاب را بهترین می‌دانند.

 

وی بیان کرد: هیچ کس در کشور آن لیاقت و جایگاه مقام معظم رهبری را جز ایشان ندارد و این دلیلی دارد، مقام معظم رهبری از نظر علمی و مرجعیت در میان مراجع بزرگ ما اعلم از همه است، لذا اگر می‌بینید، افرادی شایعه پخش می‌کنند و می‌خواهند، تزلزل در اعتقادات مردم ایجاد کنند، همان‌طور که توطئه‌گران از ابتدای انقلاب با اصل ولایت‌فقیه مخالفت کردند برای این است که جایگاه ولایت فقیه در جامعه اسلامی قدرتمند و قوی است.

 

اختری اظهار کرد: هر کس به هر زبانی علیه این نقطه موضع گیری می‌کند به جایگاه و منصب او نگاه نکنید، این‌ها همه از یک سرچشمه گمراهی توطئه خط می‌گیرند برای اینکه این کار را انجام دهند.

 

وی با بیان این‌که «یادمان ولایت تجدید عهد، پایبندی و اطاعت است» بیان کرد: شجاعت یکی از ویژگی‌هایی است که مقام معظم رهبری دارند، یکی از وزرای سابق آمریکا در رفت و آمدها در کشورهای مختلف این را گفت که ما با ماه‌ها تلاش نقشه‌ای طراحی می‌کنیم و آیت‌الله خامنه‌ای در یک سخنرانی با چند جمله آن‌ها را به هم می‌ریزد و زحمات ما از بین می‌رود و این قدرت و شهامت می‌خواهد.

 

اجرای عدالت و برخورد با مفسدان اقتصادی خواسته مردم است

حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی اختری، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، در نهمین اجلاسیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به این که توجه به خواسته های بحق مردم باعث همراهی آنها با نظام جمهوری اسلامی می شود، گفت: یک خواسته مهم مردم اجرای عدالت و برخورد با مفسدان اقتصادی است .

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اجرای عدالت آرمانی است که تمام پیامبران برای اقامه آن آمدند و هدف نهایی انقلاب جهانی حضرت صاحب الزمان(عج) است، افزود: جامعه ای که عدالتمداری را رعایت نکند نمی تواند خود را پیرو اسلام و طرفدار حضرت مهدی (عج) بداند .

 

وی اظهار کرد: مردم شرافتمند و غیور ایران سختی ها را به خاطر اسلام و انقلاب تحمل می کنند اما وجود تبعیض برای آنها پذیرفته نیست و در مقابل زیاده خواهی ها می ایستند.

 

لزوم تبیین مظلومیت شیعیان بحرین و عربستان در رسانه های جهانی

حجت الاسلام والمسلمین  عباسعلی اختری، طی سخنانی در مراسم بزرگداشت شهدای بحرین در دفاع از آیت الله شیخ عیسی قاسم، با اشاره به جایگاه بسیار رفیع شهدا در نزد خدای متعال اظهار داشت: شهدای مقاومت اسلامی از جمله شهدای بحرین مظلوم ، کسانی هستند که برای احیای نام و یاد اهل بیت(ع) جان شیرین خویش را فدا نموده و از حریت و شرافت دینی خود حراست کردند.

 

وی افزود: شهدای مقاومت اسلامی در کشورهای مختلف اعم از بحرین و یمن و لبنان و فلسطین و عراق و سوریه و دیگر نقاط مایه افتخار و عزت مسلمین هستند و قطعاً خون مطهر این ها باعث سقوط ظالمان و مستکبران خواهد شد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر لزوم افزایش حمایت رسانه ای در دنیا از مردم مظلوم بحرین و محکومیت جنایات آل خلیفه گفت: جای بسی تاسف است برای حکومت های خودکامه ای که حتی اجازه نمی دهند جنازه مطهر شهدا به خانواده هایشان تحویل شود و بعضاً آن ها را بدون اعلام قبلی خاک سپاری می کنند و جای تاسف بیشتر برای مجامع مدعی حقوق بشر است که این همه جنایت می بینند و سخنی بر زبان نمی رانند.

 

وی در ادامه با اشاره به جنایات اخیر آل سعود در منطقه شرق عربستان گفت: آل سعود از نژاد یهود هستند و ریشه آنها به یهودیت می رسد و همین ها هستند که آرزوی نابودی حرم نبوی عتبات عالیات را داشتند اما باید بدانند که با وجود ظلم و ستمشان ، آینده از آن مومنان و پیروان مکتب اهل بیت(ع) است.

 

آیت الله اختری افزود: امروز در هر جایی از منطقه که جنایتی رخ می دهد و بمب گذاری انتحاری صورت می گیرد، رد پایی از آل سعود و یهود مشاهده می شود و این ها نشان می دهد که این ها در نهایت با هم همسو و متحد هستند برای این که به اسلام ناب محمدی(ص) ضربه بزنند.

 

خورشید وجود مهدی عج کی طلوع خواهد کرد؟

حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری در نوشتاری با موضوع نقش انتظار در سير تاريخ،  به بررسی اساسى ترين شرط انقلاب جهانى وشرائط منتظران  پرداخته است: يکى از قوانين نامتغير وسنن حاکم بر جهان هستى، تاثير فاعل با قابل (پذيرنده) است. طبق اين قانون، هر فاعلى به مقدارى مى تواند عمل کند که ماده پذيراى فعل، ظرفيت و قابليت داشته باشد. يک استاد ومعلم دانشمند وماهر، تا حدى مى تواند به شاگرد ومتعلم سواد وعلم بياموزد که او قابليت وظرفيت داشته باشد. معلم در جلسه درس، در مقابل همه شاگردان يکنواخت تدريس مى کند، ولى هر شاگردى به مقدار ظرفيت خودش دريافت مى کند ومى يابد. تفاوت در تعليم نيست، بلکه تفاوت در ظرفيت ها وقابليت ها است. يک مهندس ماهر و هنرمند، تا آنجا مى تواند آثار علمى وهنرى خودش را پياده کند که مواد قابل داشته باشد. مثلا طلاى خالص ويا گل خالص، قابليت پذيرش اثر وفعل هاى مهندس ساختمان را ندارد. اين قانون آن چنان کلى وعمومى است که در سراسر نظام خلقت وآفرينش استثناء ندارد. در اصطلاح فلاسفه، قوه عبارت است از صفت تاثير در غير (موثر بودن)، وفعل عبارت است از انفعال (متاثر شدن) واثر پذيرى آن غير از ناحيه آن موثر. وچه بسا از قوه به فاعل واز فعل به قابل تعبير مى شود. ومى گويند: شى ء واحد، هم فاعل وهم قابل نمى شود، وتقابل بين قوه وفعليه از ضروريات واضحه است.

 

باران جلوه رحمت خداى متعال

يکى از جلوه هاى رحمت خداى متعال باران است. باران در منطقه اى فراگير وبر همه جا وبر همه پستى ها وبلندى ها وگلزارها وشوره زارها، يکنواخت مى بارد. ولى هر نهرى وشطى وهر وادى وهر گودى به مقدار ظرفيت ولياقت خود آب مى گيرد. کاسه به قدر خود ودريا به اندازه ظرفيت خود آب مى گيرند. در گودى آب جمع مى شود ولى در بالاى قله اصلا آب نمى ماند. اين تفاوتها از ناحيه باريدن نيست، بلکه از جهت ظرفيت ها وقابليت ها است.

 

مساله غيبت حضرت مهدى عليه السلام، به همين منوال، معلول عدم قابليت وعدم ظرفيت دريافت وپذيرش آن حضرت بوده است. غيبت او از ناحيه ما مطرح شده است يعنى چون اورا نيافتند و قدرش نشناختند، دشمن توانست به فکر نابودى اوباشد ودست قدرت حق، اورا از نظرها غايب داشت. بنابر اين زمينه آن ظهور و آمدن يوسف فاطمه (عليها السلام) را نيز مانند زمينه آمدن نايبش خمينى (ره)، بايد که مردم فراهم کنند. وتا مردم جامعه، قابليت و لياقت پذيرش آن خورشيد عالمتاب، وآن باران حيات بخش را نيابند، ظهور امکان نداشته و تحقق آن بر خلاف سنت الهى خواهد بود. پس لازم است با نشر عقايد حقه و فراتر رفتن سطح درک وبينش اسلامى وشيعى جامعه، و همچنین دميدن روح انتظار فرج مهدى (عجل الله فرجه) در کالبد اجتماع، زمينه را براى ظهور و قيام حضرت بقية الله (عليه السلام) فراهم نمود، و اين به عهده علاقه مندان ومنتظران حقيقى آن حضرت است.  

 

اين امت يک روز خمينى(ره) را از دست داد. اين امت يک روز با لياقت خمينى(ره) را دريافت نمود. اين امت يک روز حضرت مهدى عليه السلام را از دست داد. اين امت يک روز با کسب لياقت مى تواند اورا دريافت کند.

 

آرمان ها چگونه عملیاتی می شوند؟

حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی اختری درنوشتاری با موضوع نقش انتظار در سير تاريخ،به بررسی آرمان مقدس و راهکار عملی ساختن آن پرداخته است:انقلاب جهانى حضرت مهدى عليه السلام ، همانند همه حوادث تاريخى و رويدادهاى طبيعى واجتماعى و... به تدريج رخ مى دهد، وفقط از طريق علل واسباب خود عملى مى گردد، پس بايد شرايط واسباب تحقق آن به حد کمال خود برسد تا به وجود بيايد. صدر المتالهين مى گويد: بعضى از ممکنات که ذاتا امکان هستى را واجد واز محالات نيستند، صرف ذات آنها کافى نيست، که نعمت وجود را دارا شود، بلکه بايد يک سلسله اسباب وشرايط به آن ضميمه شود، سپس بعد از ضميمه شدن آن شرايط وعوامل آمادگى ساز، استعداد پيدايش مى يابد... وقتى به آن ممکن ذاتى، امکانات ديگر وشرايط متفاوت ديگرى ضميمه شد، پيوسته از حالتى به حالتى انتقال مى يابد، تا آنجا که قوه قابله (مواد تاثير پذير به حد کمال مى رسد، آن گاه قوه فاعله (علت فاعلى) تاثير کرده واز اجتماع وپيوستن دوقوه، چيز تازه اى توليد شده و وجود مى يابد.

 

روى اين اصل، دستورات زيادى از طرف پيشوايان معصوم در فضيلت انتظار به ما رسيده، وفرموده اند که دعا کنيد وهمواره منتظر باشيد وفرارسيدن روز گشايش را از خدا بخواهيد. روى هم رفته منظور اين است که خود را بسازيد وآماده کنيد که مقدمات ظهور فراهم گردد. بديهى است، مردمى که انتظار آمدن رهبر خود را دارند، مى کوشند که شرايط را هر چه بهتر به نفع نهضت ومرام مورد انتظار آماده سازند، واين خود يکى از وظايف مهم وارزنده هر منتظر است. واز طرفى چون هدف شخصى نيست ومنافع فردى در کار نمى باشد، هرگز نبايد از کارها وخدمات خود مايوس بود، بلکه هدف مکتب وعقيده بايد تامين گردد. چنانکه فرموده اند: عقلاى عالم سنگى را در جايى مى گذراند که بعد از صد سال از آن استفاده شود. ممکن است نسلى ريشه اى را فراهم کند ونسل ديگر تنه وساقه، ونسلى ديگر شاخه را، وبالاخره روزى اين آرزوى جهانى جامه عمل پوشد. پس به هر حال، هر کس به هر گونه شرايط را آماده گرداند، بهره اى در ايجاد شرايط ظهور وتحول کامل داشته است. لذا امام رضا عليه السلام، فرمود: انتظار الفرج من الفرج: انتظار فرج، خود روزنه فرج ونجات است.

کد خبر 1228089

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha