آغاز نهضت احیا، بازسازی و نوسازی موسسات قرآنی/ فعالیت های قرآنی را در قالب «مسجد، هیات، بسیج و مردم» انجام دهیم

معاف با اشاره به اینکه باید همه کارهای قرآنی و فرهنگی را در دولت سیزدهم با مردم، کنار مردم و همراه مردم انجام دهیم گفت: همه باید برای احیای امر قرآن در مساجد، خانه ها، هیات اقدام کنیم، این راهبرد دولت است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «علیرضا معاف» در نشست راهبردها و رویکردهای قرآنی دولت مردمی و نقش مؤسسات قرآنی در حل مسائل فرهنگی کشور که امروز 10 آبان برگزار شد، گفت: نهضت احیا، بازسازی و نوسازی موسسات قرآنی در دوران بعد از کرونا آغاز و اجرا خواهد شد.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نشست دولت مردمی با موسسات مردمی را باید ادامه دهیم، افزود: دولت مردمی است و دولت آیت الله رئیسی از مردم است و با مردم و همراه با مردم است. مفهوم و واژه مردمی یک کلمه کلیشه ای و شعاری نیست.

 

استاد دانشگاه با اشاره به شعارهای دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: درباره شعارهای کلان دولت؛ دولت می گوید مردمی است بنابراین باید با موسسات مردمی ارتباط تنگاتنگ و تعاملی داشته باشد. باید همه کارهای قرآنی و فرهنگی را با مردم، کنار مردم و همراه مردم انجام دهیم.

 

 

 

وی با اشاره به آیه 25 سوره حدید:« لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ وَأَنْزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ» گفت: در این آیه فاعلیت با مردم است و حکومت قرار نیست قسط را اجرا کند بلکه اقامه قسط می کند و مردم باید اجرای عدالت و اقامه عدالت را تکفل کنند.

 

معاف با بیان اینکه شعار دولت اجرای عدالت است و این هم باید توسط مردم انجام شود، خاطرنشان کرد: ایجاد امید و یاس زدایی از رویکردهای اصلی دولت است و در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به آن تاکید شده است. رهبر حکیم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی 7 توصیه می کنند و قبل از آن یک فرا توصیه امید آفرینی و یاس زدایی را مطرح کرده و برآن تاکید می کنند که باز این خود مردم باید متکفل و متصدی باشند.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همه اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی با مردم پیش می رود بنابراین مردم یک مساله استراتژیک و راهبردی هستند. وی با بیان اینکه ما در همه دستگاه های دولتی خادم مردم هستیم و برای مردم کار می کنیم و این امر یک راهبرد است، گفت: باید هدفمند، انگیزه مند با مردم در ارتباط باشیم.

 

استاد دانشگاه ادامه داد: پیامبر اسلام یک ساختار مردمی به نام مسجد درست کرد، امام حسین (ع) و واقعه کربلا، هیئات را به وجود آوردند، انقلاب اسلامی نهادی به نام بسیج ایجاد کرد و مقتضیات دهه چهارم و پنجم انقلاب اسلامی نیز گروه های مردمی و جهادی و آتش به اختیار را به وجود آوردند. بنابراین باید کارهایمان را در قالب چهارضلعی «مسجد، هیات، بسیج و مردم» انجام دهیم.

 

معاف تصریح کرد: رهبر حکیم انقلاب هم در یکم ماه رمضان امسال و در دیدار با فعالان قرآنی کشور، فرمودند مساله قرآن در مساجد باید پیگیری شود. چند سال قبل ایشان فرمودند جلسات خانگی قرآن کریم باید اجرا شود.

 

وی تاکید کرد: همه باید برای احیای امر قرآن در مساجد، خانه ها، هیات اقدام کنیم، این راهبرد دولت است. صرفا نمی خواهیم به تعدادی ساختار دولتی یا ساختار مردمی محدود شویم. در جامعه قرآنی به بلند همتی به طبع بزرگ، اندیشه ها و نگاه های بزرگ نیاز داریم. همه طرح های سخت افزاری و نرم افزاری ما باید در راستای افق های انقلاب اسلامی باشد.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید در فعالیت های قرآنی به مواردی که مورد تاکید امامین هستند توجه داشته باشیم؛ همان مواردی که رهبر حکیم انقلاب بارها و سال ها و موکدا مطرح کرده اند، همان ها که امامین انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده اند. استاد دانشگاه امام با یک آیه قرآن قیام کرد و امام با آیات قرآن، جنگ را اداره کرد. همه جا منق قرآن. رهبر انقلاب، سیاست خارجی را با قرآن توضیح می دهند. حوزه فرهنگ و حوزه سبک زندگی را با آیات قرآن توضیح می دهند.

 

وی با اشاره به حوادث اخیر و حرکات تجزیه طلب ها، گفت: رهبر حکیم انقلاب درباره این عده قلیل باز هم با استفاده از آیات قرآن توضیح می دهند و می فرمایند انقلاب اسلامی یک شجره طیبه است و با سبک و ادبیات قرآنی ویژگی های انقلاب را توضیح می دهند. این استاد دانشگاه تاکید کرد: امامین منطق عملکردی نظام را قرآن پایه و قرآن محور توضیح می دهند. با قرآن مسائل را مشاهده می کنند و با قرآن حکومت می کنند.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به رویکردهای مربوط به قرآن، گفت: دو نوع نگاه به قرآن وجود دارد؛ یک نوع نگاه حداقلی، تشریفاتی و فانتزی است و یک نگاه و جهان بینی دیگر یک قرآن حداکثری است که مسائل و مشکلات ما را حل می کند.

 

معاف افزود: شهید صدر که از طرفداران نگاه دوم به قرآن بود؛ نگاهی که آیت الله مطهری و در راس آنها امامین انقلاب همواره گفته اند که قرآن کتاب زندگی است، زنده و پویا و در میدان است. جبهه مقاومت را با قرآن، منطقه را با قرآن، فرهنگ، اقتصاد و سیاست را باید با قرآن پیش ببریم و همه مسائل را با قرآن حل کنیم.

 

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه توسعه فرهنگ قرآنی را با همین راهبرد و نگاه حداکثری پیگیری می کنیم، تصریح کرد: با این رویکرد، موسسات قرآنی مردمی، نقش های جدیدی پیدا خواهند کرد و از نقش های حاشیه ای دور خواهند شد. وی با بیان اینکه باید دولت قرآنی، جامعه قرآنی، حکومت قرآنی و تمدن قرآنی را به عنوان راهبرد قرار دهیم، تصریح کرد: همه باید راهبرد قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی را سرلوحه برنامه ها و فعالیت های قرآنی خود قرار دهیم.

 

معاف با بیان اینکه اولویت ها و راهبرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه قرآنی، همان راهبردهای قرآنی رهبر معظم انقلاب اسلامی است، گفت: حفظ قرآن، مساجد پایگاه قرآن، کانون های فرهنگی و هنری مساجد مامور و مکلف به اجرای آنها هستند. همه نهادهایی که متصدی امر مسجد هستند مکلف به اجرای این راهبرد هستند.

 

معاف ادامه داد: برای مساله مساجد پایگاه قرآن، قرآن مساله حداکثری، حفظ قرآن کریم و جامعه قرآنی باید همه نهادهای فعال در حوزه مسجد حضور داشته باشند. معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت جهاد تبیین و تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، گفت: فعالیت در جهاد تبیین که رهبر حکیم انقلاب فرموده اند وظیفه همه ما است.

 

کد خبر 1228175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha