دشمن شناسی، نخستین گام در پدافند غیرعامل است

مدرس کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل، دشمن شناسی را اولین گام در پدافند غیرعامل دانست و گفت: در شناخت دشمن مسئله تفکر و اهداف دشمن و همچنین قدرت و توانمندی دشمن بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ «محمدرضا حسین نژاد» استاندار خراسان شمالی امروز سه شنبه در همایش آموزشی و توجیهی پدافند غیرعامل گفت: امروز تمام دنیا بر روی مسئله تاب آوری شهرها در مقابل موضوعات مختلف از جمله هجمه نظامی تا بلایای طبیعی کار می کند.

 

وی با بیان اینکه برخی حوادث همچون سیل و زلزله طبیعی بوده و برخی حوادث همچون پرتاب راکت انسان ساخت است، افزود: هرچند باید برای هر دو نوع حادثه، آمادگی و توان دفاعی بالایی داشت اما موضوعات انسان ساخت باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه همچنان که بشر در حال پیشرفت است لذا باید لایه های دفاعی مختلفی را طراحی کنیم، افزود: در حوزه پدافند غیرعامل باید بتوانیم تاب آوری مناطق و شهرها را افزایش داده و با شناسایی مناطق مهم و امن، آمادگی دفاعی خود را بالا ببریم.

 

در ادامه این همایش «نیکخواه» مدرس کارگاه آموزشی پدافند غیرعامل اظهارکرد: هرچند موضوع پدافند غیرعامل در عصر حاضر بسیار مهم و حیاتی است اما باورهای ما در این حوزه خیلی ضعیف است.

 

وی با اشاره به اینکه هرچند از سال 82 و بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری حوزه پدافند غیرعامل شکل گرفته اما هنوز کار عملی و جدی مهمی نداشته ایم، یکی از ضعف ها را در حوزه آموزش نام برد و گفت: ما در این بخش دچار چالش هستیم چرا که از اساتید خبره بهره نبرده ایم.

 

نیکخواه در تعریف پدافند غیرعامل گفت: کلیه اقدامات و تدابیری که بدون استفاده از سلاح، موجب کاهش آسیب پذیری، تلفات، خسارات و افزایش پایداری شود.

 

این مدرس مدیریت راهبردی، از افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، ارتقای پایداری، تسهیل مدیریت بحران و تداوم فعالیت های ضروری هم به عنوان اصول پدافند نام برد.

 

وی، دشمن شناسی را اولین گام در پدافند غیرعامل دانست و گفت: در شناخت دشمن مسئله تفکر و اهداف دشمن و همچنین قدرت و توانمندی دشمن بسیار حائز اهمیت است.

 

نیکخواه، مسئله پدافند غیرعامل با بحران را متفاوت دانست و رسالت پدافند غیرعامل را حفظ سرمایه انسانی، حافظت از زیرساخت ها و پاسخ مناسب به تهدیدات نام برد.

 

این کارگاه آموزشی که با حضور مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی در محل سالن اجتماعات بانک ملی بجنورد برگزار شده بود، تا ظهر امروز ادامه داشت.

کد خبر 1228244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha