اختتامیه جشنواره استارت آپی ملی «حرفه سبز» در دانشگاه شیراز برگزار شد

آئین پایانی نخستین جشنواره استارت آپ ملی «حرفه سبز» با معرفی برگزیدگان این دوره از جشنواره در دانشگاه شیراز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در استان فارس، اختتامیه‌ جشنواره استارت آپ ملی حرفه سبز، امروز سه شنبه (10 بهمن) با حضور معاون آموزش و مشارکت‌ های مردمی سازمان حفاظت محیط ‌زیست کشور، معاون پژوهش و فناوری و برخی از مدیران پژوهشی دانشگاه شیراز، مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست فارس، نمایندگان سازمان‌ ها و مسئولان مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، سازمان آب منطقه ‌ای، مجریان جشنواره و جمعی از اساتید، دانشجویان و شرکت ‌کنندگان در تالار «دکتر مصطفوی» دانشگاه شیراز و همچنین به‌ صورت زنده در فضای مجازی برگزار شد.

سید فخرالدین افضلی در این آئین گفت: هدف از برگزاری این جشنواره ترکیب فضای کسب ‌و کار  با آموزه ‌ها و فرهنگ درست محیط ‌زیستی است و جشنواره در سه بخش مختلف منتورینگ و رقابت تیم‌ های استارت آپی، بخش کارگاه‌ های کسب‌ و کار و بخش کارگاه‌ های محیط‌ زیستی با عنوان «شبانگاه‌ های داغ محیط‌ زیست» برگزار شد.

عضو هیئت ‌علمی دانشگاه شیراز و مجری برگزاری رویداد «حرفه سبز» افزود: ۶۳ ایده از سراسر کشور در دبیرخانه‌ این جشنواره دریافت شد و ۲۵ ایده انتخاب و ۹ ایده  ایده‌ های برتر شدند و جایزه 15 میلیون تومانی به سه ایده نخست و ارائه‌ تسهیلات به تیم‌ های برتر از حمایت‌ های جشنواره از ایده‌ های برتر به شمار می رود.

وی اضافه کرد: در بخش «شبانگاه داغ» که از بخش ‌های پرمخاطب این جشنواره بود، بیش از 50 نفر از اساتید، محققان و صاحب ‌نظران از سراسر کشور با بیش از پنج هزار مخاطب ثبت شد.

افضلی تصریح کرد: از نهادهای مرتبط مانند صندوق ملی محیط زیست خواستار حمایت  و توجه بیشتر به این رویدادها هستیم.

محمدهادی صادقی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز  هم در این آئین گفت: استمرار چنین برنامه‌ هایی با همکاری مشترک اداره کل محیط ‌زیست فارس و دانشگاه شیراز ارزشمند است و دانشگاه شیراز دارای آمادگی همکاری در عرصه های مختلف با سازمان حفاظت محیط ‌زیست است.

نورالله مرادی هم در این مراسم با تاکید بر اینکه جهان جدید جهانی آکنده از معضلات محیط‌ زیستی است، بیان کرد: در بخش «شبانگاه داغ» عمده‌ مباحث و معضلات و مشکلات محیط ‌زیستی موجود امروز مطرح شد.

معاون آموزش و مشارکت‌ های مردمی سازمان محیط‌ زیست کشور ادامه داد: باید راه‌ حل ‌های مناسب برای برون‌ رفت از مشکلات حوزه‌ محیط ‌زیست داشته باشیم.

وی اضافه کرد: بهره ‌گیری از دانش جدید، فناوری‌ های نوین و حوزه‌ های مختلف دانشی از راهکارهای برون ‌رفت از این وضعیت است تا بتوانیم از بار عظیمی از معضلاتی که بر طبیعت و محیط ‌زیست تحمیل کرده‌ ایم، بکاهیم.

مرادی تاکید کرد: این رویداد زمینه‌ مناسبی برای گسترش این نگاه در بین مسئولان و مدیران اجرائی فراهم کرده و باید تلاش کنیم از ظرفیت ‌های علمی و اجرایی کارآفرینان و طراحان کسب ‌و کارهای علمی، کسب‌ وکارهای دوستدار محیط ‌زیست و زیست سبز استفاده شود.

وی تاکید کرد: توانمند سازی جوامع محلی  و ایجاد کسب ‌و کارهای جدید با خلق ایده ‌های جدید فراهم می شود و با آموزش به جوامع محلی می توان بهره ‌برداری خردمندانه از منابع موجود پرداخت.

مرادی ادامه داد:  استارت ‌آپ‌ ها بخش مهمی هستند تا از بار اضافه‌ بر اکوسیستم و استخراج و بهره ‌برداری از منابع زیستی کاهش داده شوند.

وی با اشاره به اهمیت تعامل سازمان محیط ‌زیست با دانشگاه ‌ها هم گفت: برای حل معضلات محیط‌ زیست باید فضای تعامل را با سازمان حفاظت محیط ‌زیست گسترده کنیم.

مرادی تاکید کرد: ایجاد کنسرسیوم دانشگاه‌ های موجب تجمیع خرد جمعی در کل استان می شود و می تواند در رفع مشکلات حوزه‌ آب و تالاب موثر باشد و با تشکیل کنسرسیوم و با همراهی محیط‌ زیست  میتوان مرکز نوآوری را راه ‌اندازی کرد.

عطا پورشیرزاد هم در این مراسم گفت: تعامل محیط‌ زیست و دانشگاه شیراز مایه خرسندی است و بخش زیادی از مشکلات محیط ‌زیست و تالاب در پی برداشت آب از سد و چاه‌های غیرمجاز  بالادست است که موجب خشکی دریاچه شده برای رفع مشکل تالاب ها سازمان ها باید تعامل کنند.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست فارس افزود: به معنای واقعی مدیریت آب نداریم و با استفاده از ایده‌های استارت آپی می توان بخشی از مشکلات تالاب را مرتفع کرد.

گل‌ آفرین زارع، مدیر روابط عمومی اداره ‌کل محیط زیست فارس هم گفت: این جشنواره با توجه به شعار سال گذشته، تولید، پشتیبانی و مانع ‌زدایی طراحی شد و شعار سال جاری را که تولید، دانش ‌بنیان و اشتغال آفرین است را محقق کرد و توسعه‌ پایدار یک کشور مستلزم رشد اقتصادی، کارآفرینی به ‌همراه حفظ محیط زیست است.

کد خبر 1228263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha