امنیت و سازوکار برقراری آن در حرم های زیارتی

برقراری امنیت در مکان های مذهبی خاص مانند حرم مطهر امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه و حرم مطهر شاهچراغ(ع) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که این وظیفه مهم در حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) به سپاه سپرده شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از خراسان رضوی؛ علی شکوفه؛ قطعا دارا بودن امنیت فراوان در مدل های مختلف مهمترین مسئله برای هر جامعه و کشوری است، هر کشوری که بتواند به بهترین شکل امنیت جامعه درونی و بیرونی خود را فراهم کند، هم از گزند دشمنان خارجی در امان خواهد بود و هم در معادلات منطقه ای و جهانی کشوری قدرتمند از حیث سیاسی و نظامی تلقی می شود که ایران اسلامی ما به برکت خون شهدا، داشتن حکومتی مقتدر و دیگر شاخصه های موجود جزو کشورهای امن جهان است.

 

«امنیت» یک نعمت بی ‌بدیل بوده و در همه ابعاد فردی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، قضائی و غیره از نیازهای اصلی فرد و جامعه بوده و ایجاد گسترش آن نیز وظیفه آحاد ملت، حکومتها و دولتها است، امنیت از ضروری‌ترین نیازهای بشر از آغاز زندگی ‌اش است و پاسخ‌گویی به سایر نیازهای بشر در سایه وجود آن امکان پذیر است.

 

هیچ مکتب یا نظام حقوقی نمی‌تواند خود را نسبت به موضوع امنیت بی‌تفاوت قلمداد نماید زیرا امنیت گذشته از اینکه فی ‌نفسه یکی از ضروری‌ترین نیازهای بشر است بلکه عامل مهمی برای رشد و توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، علمی و اقتصادی است.

 

امنیت آنقدر اهمیت دارد که پیامبر (ص) می ‌فرمایند: وطنی که امنیت و شادی در آن نیست خیری هم در آن نیست، همچنین حضرت علی(ع) نیز در همین رابطه فرموده ‌اند: «لاخیرفی الوطن الامع الأمن و المسره» از مفاد این دو حدیث چنین بر می‌آید که سرور و مسرت فرع بر امنیت بوده و شادی بدون امنیت بی معنی است.

 

اینکه امنیت مهمترین نیاز جامعه بشری است بر هیچ کسی پوشیده نیست و برای همگان کاملا مبرهن است اما ما در این مجال می خواهیم امنیت را در مکان هایی خاص از کشورمان مورد برررسی قرار بدهیم، مکان هایی که به لحاظ معنوی در سطح قداست قرار دارند و برای جامعه ایرانی، شیعیان و مسلمانان بسیار بسیار حائز اهمیت است.

 

امنیت در حرم مطهر امام رضا(ع)؛

 

                 

 

برقراری امنیت در مکان های مذهبی خاص مانند حرم مطهر امام رضا(ع)، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و حرم مطهر شاهچراغ(ع) از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که این وظیفه مهم در حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) به سپاه سپرده شده است که الحق والانصاف تامین امنیت هر مکانی که به سپاه سپرده شده، نهایت امنیت در آن محل برقرار شده و سپاه توانسته توطئه های متعددی را خنثی و برای تامین امنیت در بالاترین سطح ممکن تلاش کند.

 

به طور مثال در طول بیش از ۲۷ سال بعد از انفجار در حرم مطهر رضوی و با تلاش نیروهای امنیتی، اطلاعاتی و نظامی هیچ مشکل تروریستی در این مکان مقدس رخ نداد و این در حالی است که حرم امام رضا(ع) اولین هدف دشمنان اسلام و نظام برای ناامن کردن است تا حرمت شکنی های این‌ چنینی را در جهان بازتاب دهند، هرچند در نوروز سال جاری یک فرد تکفیری باعث به شهادت رسیدن دو روحانی شد اما امنیت همچنان در بالاترین سطح ممکن در حرم مطهر رضوی برقرار است.

 

لایه اصلی امنیتی داخل حرم توسط سپاه تامین می شود که فرمانده یگان حفاظ حرم مطهر توسط فرمانده سپاه امام رضا(ع) تعیین می شود و فضای بیرونی و خارج از حرم مطهر هم توسط نیروی خدوم انتظامی محافظت می گردد تا امنیت با وجود حضور دهها میلیونی زائران در طول سال به طور کامل برقرار گردد و موارد داخلی و عمومی حرم مطهر هم بر عهده حراست آستان قدس می باشد.

 

بعد از حمله تروریستی به مجلس و حرم امام خمینی(ره) تولیت وقت آستان قدس رضوی برای افزایش و تقویت اقدامات و برنامه‌های امنیتی و حفاظتی مربوط به حرم امام رضا(ع) در ۱۰ آبان سال ۹۷ یگان حفاظت آستان قدس به پشتوانه ماده ۳۵ قانون احكام دائمی برنامه ‌‌های توسعه كشور مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ مجلس شورای، دستورالعمل تشكیل یگانهای حفاظت دستگاه‌های اجرایی، طی گردش كار شماره ۷۸۵۴۱ مورخ ۱۳۹۶/۹/۲۷ به محضر فرمانده كل قوا تقدیم گردیده و در تاریخ ۱۴/ ۱۲ /۱۳۹۶ به تصویب معظم ‌له رسیده را تاسیس کرد.

 

این ماده قانونی به دستگاههای اجرایی اجازه می ‌دهد در صورت نیاز یگان حفاظت تأسیس کنند همچنین بر اساس این ماده، دستگاه‌های اجرایی در صورت نیاز به یگان حفاظت مکلف ‌اند پس از کسب موافقت و مجوز ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به تشکیل یگانهای حفاظت اقدام کنند.

 

امنیت در حرم مطهر حضرت معصومه(س)؛

 

                  

 

موقعیت استراتژیک شهر قم و وجود بارگاه منور حرم حضرت معصومه(س) یکی دیگر از مهمترین نقاطی است که تروریست ها و دشمنان انقلاب برای ضربه زدن به نظام می توانند از آن استفاده کنند به طوریکه تروریست ها در سال ۶۵ همزمان با عید قربان یک دستگاه خودروی ژیان که حاوی بمب تایمری بود را در خیابان سه راه موزه نزدیک به درب باب القبله حرم حضرت معصومه( س) منفجر کردند.

 

در خصوص تامین امنیت حرم حضرت معصومه(س)، در سال ۹۵ طرح پیشنهادی شورای تأمین استان قم برای حفاظت اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) بررسی و طی نامه ای توسط معاون سیاسی، امنیتی استاندار برای اجرا به شهرداری ابلاغ گردید که در این طرح با فاصله ۳۰ متری از حرم گیت های بازرسی ساخته و تامین نیروی انسانی هم بر عهده سپاه گذاشته شد.

 

خوشبختانه با تلاش های شبانه روزی تا کنون هیچگونه حمله تروریستی به این مکان مقدس رخ نداده که این مهم مدیون تلاش های بی وقفه حافظان امنیت به خصوص یگان حفاظت سپاه است اما به طور حتم افزایش سطوح مختلف امنیتی در این مکان مقدس به شدت حائز اهمیت است.

 

تامین امنیت حرم مقدس حضرت معصومه(س)همچون حرم مطهر امام رضا(ع) توسط لایه های مختلفی انجام می شود که حلقه های بیرونی حرم توسط نیروی انتظامی، لایه میانی با نیروهای سپاه و داخل ضریح و موارد عمومی هم بر عهده حراست حرم است.

 

امنیت در حرم شاهچراغ(ع)؛

متاسفانه ۴ آبان سال جاری شاهد وقوع یک حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع) بودیم که سبب شهادت و مجروح شدن جمعی از هموطنانمان گردید، بعد از وقوع این حمله تروریستی ابعاد امنیتی این حرم باید مورد بازنگری و اصلاح ساختاری قرار بگیرد.

 

به طور حتم تمهیدات امنیتی در این حرم مطهر هم رعایت شده اما قطعا کمبود ضرایب امنیتی باعث حمله تروریستی به این مکان مقدس شد چرا که اینگونه حملات تروریست ها معمولا به مکان هایی صورت می گیرد که از امنیت کمتری برخوردار باشند لذا متولیان این حرم شریف و مسئولین امنیتی ذیربط باید تمهیداتی ویژه ای را لحاظ کنند.

 

طبق اطلاعات به دست آمده تامین امنیت این مکان فقط به عهده حراست خود حرم بوده که اگر این چنین باشد، حرم شاهچراغ(ع) نیاز مبرمی به حضور یگان حفاظت سپاه در این مکان مقدس دارد لذا ایجاب می کند که مسئولین هر چه سریعتر نسبت به رفع موارد امنیتی اقدامات لازم را انجام دهند.

 

کاستی های تامین امنیت در حرم شاهچراغ(ع) بر کسی پوشیده نیست به طوریکه «ابوالفضل عمویی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس سه شنبه 10 آبان در نشست این کمیسیون، اظهار کرد: این اقدام تروریستی توسط داعش طراحی و اجرا شد و افراد مختلف دخیل در آن توسط نیروهای امنیتی شناسایی شدند همچنین بنابر گزارش ارائه شده، در تأمین امنیت این مکان مذهبی کاستی‌ هایی وجود داشته است.

 

حفظ امنیت در اماکن مذهبی آنقدر دارای اهمیت است که در ماده 6 فصل دوم، بخش ماموریت های اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آن اشاره شده است، حال این سوال مطرح می شود که با وجود دشمنان فراوان که هر لحظه منتظر فرصتی برای ضربه زدن به امنیت کشور هستند، چرا تمهیدات امنیتی سطح بالا در شاهچراغ(ع) رعایت نشده است و چرا حفاظت حرم همانند حرم های مطهر امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س)از لایه های متعدد تشکیل نشده است؟

 

                   

کد خبر 1228324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha