گلایه از ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهر بیرجند

طالبی به ساخت و سازهای غیرمجاز اشاره کرد و گفت: متأسفانه در حاشیه شهرها به صورت خودسرانه ساخت و سازهایی انجام می شود که هزینه هایی بر شهر تحمیل می کند و باید جلوی ‌آن گرفته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سید محمدرضا طالبی ظهر امروز سه شنبه (10 آبان) در جلسه شورای استان با بیان اینکه قانون شکنی خوب نیست،‌ اظهار داشت: هرجا قانون قابلیت تفسیر دارد باید قانون را به نفع مردم منعطف کرد.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی به اغتشاشات و جریانات اخیر اشاره کرد و افزود: روحیه استکبارستیزی به عنوان فرهنگ در بین آحاد مردم (جامعه شیعه و سنی) پایه گذاری شده است و نشأت گرفته از اعتقادات و آموزه های دینی آنهاست.

 

وی با بیان اینکه دشمنان قسم خورده نظام همه توان خود را برای تضعیف نظام به کار گرفته اند، گفت: دشمن در حوزه های مختلف رسانه ای، سایبری، داخلی و... ورود کرده است و در حوزه رسانه 17 هزار رسانه مجازی و نوشتاری کار تخریبی و براندازانه نسبت به نظام مقدس جمهوری دارند.

 

طالبی به جنگ های نیابتی، گروهکی در اقصی نقاط کشور، شمال غرب، جنوبی غرب، شرق و جنوب شرق و... اشاره کرد و ادامه داد: دشمن در سیستان و بلوچستان کشته سازی داشته و اقدامات خود را به اسم نیروهای امنیتی می گذارد.

 

به گفته وی هدف اصلی دشمن ایجاد درگیری و جنگ‌های داخلی در کشور راه اندازی جنگ نظامی با هدف کشورگشایی است اما دشمنان از اعتقادات مردم ایران غافل است.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: نظام ما به ولایت فقیه اعتقاد دارد و شهادت را سعادت می داند و تا زمانی که این اعتقادات وجود داشته باشد دشمنان نمی توانند کاری بکنند و به همین دلیل به سمت جنگ فرهنگی می روند.

 

طالبی با بیان اینکه اتفاقات اخیر کف روی آب است، اظهار داشت: ما نگرانی نداریم و با این اتفاقات ناخالصی ها زدوده می شود گرچه این جریانات هزینه زیادی را بر نظام تحمیل کرده است.

 

رئیس شورای خراسان جنوبی هم ضمن محکوم کردن جنایات اخیر گفت: این جریانات برای همه اتمام حجت بود که دشمنان به دنبال برهم زدن امنیت کشور هستند و باید برخورد قاطعی با هنجارشکنان انجام شود.

 

محمدرضا حاجی آبادی افزود: امروزه موظفیم با کار، تلاش و جهاد تبیین در همه عرصه های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی و... زمینه توسعه شهر و روستا را فراهم کنیم.

 

وی ضمن انتقاد از نبود متولی واحدی در بحث فرهنگ افزود: با توجه به نبود متولی واحد در این زمینه با مشکل مواجه می شویم.

 

وی با اشاره به بیرجند که تنها یک بخش دارد، گفت: با توجه به گستردگی می توان با تجمیع تعدادی روستا، بخش دیگری به این شهرستان اضافه کرد.

 

حاجی آبادی اعتمادسازی را مهمترین مقوله دانست و تاکید کرد: باید مطالبات مردم در جهت خدمت رسانی مد نظر قرار گیرد.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در این زمینه گفت: هر جای استان به لحاظ جمعیتی و سایر شاخص ها که قانون اجازه دهد ارتقا می یابد و تنها مرز، مرز جغرافیایی و تصمیمیات سیاسی شهرستان ها است.

 

طالبی افزود: افزودن بخش باید منطبق با مرز جغرافیایی و سیاسی باشد.

 

نماینده شورای شهرستان قاین هم خواستار شورا باوری و شورا یاوری شد و گفت: نگاه مرکز استان به شهرستان ها باید نگاه پدرانه باشد و ابتدا مایحتاج نقاط دوردست تأمین شده سپس به فکر راه اندازی و احداث مواردی مانند استادیوم ورزشی در مرکز استان باشند.

 

محمدرضا قرایی به حضور 60 هزار بیمه شده تأمین اجتماعی در این شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: با وجود این تعداد بیمه شده احداث بیمارستان تأمین اجتماعی شهرستان با وجود کلنگ زنی سال هاست بلاتکلیف رها شده است.

 

وی با بیان اینکه باید قوانین بومی و شهرستانی شود، افزود: باید مشکلات مردم در ادارات مورد بررسی قرار گیرد که متأسفانه به علت جرأت کم مدیر مردم با مشکلاتی مواجه شده و نارضایتی هایی به همراه دارد.

 

قرایی خواستار حفط شأن و جایگاه شورا شد و تأکید کرد: شورا در کنار مسئولان دولت به دنبال حل مشکل مردم است.

 

وی ضمن گلایه از برگزاری جشنواره زرشک یادآور شد: تشییع جنازه زرشک به جای جشنواره زرشک در استان انجام شد و این جشنواره عایدی برای مردم نداشت.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی هم در پاسخ به نماینده قاین گفت: ما هم بر شورا باوری و شورا یاوری اعتقاد داریم و شورا مانند دیگر نهادها جایگاه قانونی دارد و باید بر مصوبات شورا در چارچوب قانون احترام گذاشت.

 

طالبی هم بر نگاه پدرانه مرکز استان نسبت به دیگر شهرستان ها تأکید کرد و در خصوص بیمارستان تأمین اجتماعی شهرستان خاطرنشان کرد: نگاه دولت بر اتمام پروژه های نیمه تمام و در ابتدا پروژه ها با پیشرفت 50 درصدی است.

 

وی بر انعطاف قانون به نفع مردم تأکید کرد و افزود: اجرای قانون به صورت یکنواخت برای اقصی نقاط کشور از ایرادات ما هم هست و باید در هر نقطه از کشور به تناسب شرایط قانون اجرا شود.

 

وی در خصوص عدم پاسخگویی مسئولان گفت: اگر مدیری پاسخگوی مردم نیست مراتب را منعکس کنید چرا که مدیران نوکر مردم هستند و این مهم به صورت شفاهی و کتبی به ادارات تذکر داده شده است.

 

نماینده شورای طبس هم با اشاره به بدهی پیمانکاران به دهیاری ها خواستار حل این مشکل شد و گفت: آنچه طبس را خاکسترنشین کرده است ارسال 90 درصد مالیات های اخذ شده به سایر نقاط استان است.

 

طاهری با وجود کاهش نزولات جوی و خشکسالی های چند ساله عدم توجه به دامدار و عشایر را باعث افزایش مهاجرت ها دانست و با وجود ظرفیت های اشتغال در این شهرستان خواستار داشتن نگاه ویژه به طبس شد.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی درخصوص بدهی دهیاران به پیمانکاران گفت: بدهی دهیاران به دفتر روستایی استانداری منعکس می شود و با توجه به نهضت آسفالت ادامه کار در روستاها در دستور کار قرار دارد.

 

طالبی افزود: پیگیری وضعیت دام، نهاده ها و... توسط حوزه اقتصادی و رئیس سازمان جهاد کشاورزی در حال پیگیری است و باید با پرداخت تسهیلات، ارائه مشوق ها ضرر و زیان دامدار را جبران کرد.

 

نماینده سرایان در شورای اسلامی هم ضمن گلایه از برخی مدیران استانی در زمینه پرداخت تسهیلات گفت: با وجود پیگیری های متعدد، متأسفانه تسهیلات به متقاضیان در بخش های مختلف کشاورزی، دامداری و... پرداخت نمی شود.

 

حسین روحی نداشتن بخشدار در بخش آیسک را از مشکلات مطرح کرده و افزود: متأسفانه در استان شاهد تنگ نظری هستیم و برخی مسئولان پا را فراتر از قانون گذاشته و مشکلاتی که به راحتی قابل حل هستند را بلاتکلیف می گذارند.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در پاسخ به این نماینده شورا گفت: در حال حاضر به علت نبود اعتبار، تسهیلات پرداخت نمی شود و پیگیری های صورت گرفته و به دنبال حل این مشکل هستیم.

 

نماینده شورای اسلامی فردوس ادامه داد: درآمد مردم شهرستان از فروش انار است و امسال با توجه به افزایش کمیت و کیفیت این محصول، متأسفانه از باغدار انار کیلویی 6 هزار تومان خریداری می شود و فروش محصول عایدی با توجه به افزایش قیمت سم، کود و... برای کشاورز ندارد.

 

علی حیدرزاده افزود: مسئولان وقتی مسئولیت قبول می کنند فقط زینت جلسه نیستند و در قبال مردم مسئول هستند.

 

نماینده شورای اسلامی درمیان هم راه اندازی میل 73 را خواستار و آن را زمینه ساز ایجاد اشتغال استان و شهرستان دانست.

 

الهیاری تسریع در دو بانده سازی محور درمیان -بیرجند را با وجود قول های داده شده خواستار شد و گفت: با پیگیری های انجام شده قول راه اندازی دو باب کتابخانه در طبس و گزیک داده شد که متأسفانه تاکنون اجرایی نشده است.

 

وی برگزاری جشنواره زرشک را بدون عاید برای کشاورزان دانست و یادآور شد: قبل از شروع جشنواره زرشک با قیمت بالاتری از کشاورز خریداری می شد و با برگزاری جشنواره متأسفانه شاهد افت قیمت خرید توافقی بودیم.

 

نماینده شورای اسلامی نهبندان هم گریزی به افزایش کرایه منزل و نبود واحدهای مسکونی مناسب در این شهرستان زد و گفت: در این شهرستان هیچ نوع میوه زیر 25 هزار تومان نیست تا جایی که بیش از 50 درصد مردم قادر به تأمین میوه برای خانواده نیستند.

 

حسین حسینی خواستار افزایش نظارت ها شد و افزود: با وجود منابع معدنی جاده دسترسی معادن، زیر ساخت اولیه آب، برق و... در این مناطق وجود ندارد.

 

نماینده مردم بشرویه هم خواستار اجرای عدالت در توزیع اعتبارات شد و با اشاره به دید بسته برخی مدیران گفت: متأسفانه اجرای همه قوانین مجلس از این استان شروع می شود.

 

براتی یادآور شد: متأسفانه اختیارات مدیران شهرستانی از کارشناسان استان هم کمتر است و باید برای حل مشکل مردم به این مهم توجه شود.

 

وی به استخر سرپوشیده در این شهرستان اشاره کرد و گفت: در چند سال گذشته اعلام شد برای تکمیل این پروژه به دو میلیارد تومان نیاز است که با وجود گذشت چند سال و اختصاص 10 تا 12 میلیارد تومان هنوز هم به همان دو میلیارد تومان برای تکمیل نیاز دارد.

 

نماینده شورای زیرکوه هم به قصه پر غصه زرشک اشاره کرد و گفت: قدمت این محصول در این شهرستان بیش از 300 تا 400 سال است و با این وجود برای برگزاری جشنواره از هیچ کشاورزی نظرخواهی نشد.

 

محمدعلی ملکی عدم پرداخت تسهیلات را از مشکلات کشاورزان عنوان کرد و افزود: با این درآمد فعلی از فروش محصولات، کشاورز قادر به احداث بارگاه بهداشتی زرشک نیست.

 

نماینده شورای سربیشه هم دریافت مالیات های هنگفت را از مشکلات عنوان کرد و گفت: دریافت مالیات کمر تولید کننده را شکسته است تا جایی که در شهرک سربیشه سرمایه گذاری دو میلیارد تومان تسهیلات گرفته و برای وارد کردن دستگاهای مورد نیاز باید 950 میلیون تومان مالیات بپردازد که برای تولید کننده جوان پرداخت این مالیات توجیه ندارد.

 

حسین فنودی نبود پرواز مناسب به تهران را از مشکلات دیگر برشمرد و یادآور شد: برای شرکت در جلسات مرکز به اجبار تا مشهد رفته و از آنجا تا تهران با پرواز مجزا می رویم که مشکلاتی به همراه دارد.

 

وی عدم پرداخت عوایدی ناشی از سوخت را هم از مشکلات دانست و گفت: این مهم باعث مهاجرت مردم از مناطق مرزی می شود.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی در خصوص راه اندازی بازارچه میل 73 گفت: اراده بر راه اندازی بازارچه های مرزی استان است و تاکنون پیگیری های زیادی با طرف افغانستانی انجام شده است اما با توجه به تغییرات والی ها توسط طالبان با مشکل مواجه می شویم.

 

طالبی افزود: متآسفانه عدم آشنایی طرف افغانستانی با ضوابط بین المللی باعث بروز مشکلاتی می شود.

 

وی در خصوص دو بانده شده محوردرمیان-بیرجند گفت: برنامه های عمرانی از اولویت های پیش رو بوده و امید است دوبانده سازی جاده های مواصلاتی اصلی در دستور کار قرار گیرد.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی راه اندازی پست 400 نهبندان را در رفع مشکل برق مؤثر دانست و یادآور شد: مهمترین زیرساخت برای جذب سرمایه گذار برق است که با راه اندازی این پس این مهم مرتفع می شود.

 

وی با بیان اینکه امید است استخر سرپوشیده بشرویه هم به زودی به اتمام برسد، درخصوص مالیات دریافت شده گفت: ما هم به این موضوع معترض هستیم و مدیرکل مالیاتی را مأمور انعکاس مشکلات با مرکز کردیم چرا که پرداخت مالیات های هنگفت دور از انصاف است.

 

وی درخصوص پروازهای استان هم یادآور شد: پیگیری های زیادی با تعدادی شرکت انجام شده و امید است به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم.

 

طالبی تأکید کرد: برای آبادانی و ماندگاری مردم در نوار مرزی اقدامات عمرانی در دستور کار قرار دارد. 

 

وی با بیان اینکه برای آبادانی و ماندگاری مردم در نواحی مرزی اقدامات عمرانی در دستور کار قرار گرفته است، قول پیگیری برای اداره ارشاد فردوس (در زمینه نداشتن مدیر) را داد.

 

طالبی همچنین با تاکید بر اینکه ساخت و سازهای غیر مجاز باعث تحمیل هزینه است، یادآور شد: شهردار بیرجند پس از قبول مسئولیت ابتدا با تخلفات ساخت و ساز و انبوه سازی مخالفت کرد اما شنیده ها حاکی از آن است که دوباره ساخت و سازها به همان سمت و سو رفته و انبوه سازی انجام می شود.

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان جنوبی افزود: در گذشته وقتی قرار به احداث بنا و یا انبوه سازی بود به دلایلی مسئولان امر در شهرداری چشم خود را بر روی تخلفات می بستند تا مردم یا بساز و بفروش تخلف کند و در نهایت؛ با تشکیل پرونده در کمیسیون و اعمال جریمه مشکل حل می شد.

 

وی ضمن انتقاد از برگشت ساخت و سازهای غیر مجاز و انبوه سازی به (روال) گذشته، یادآور شد: برگشت به گذشته اقدام خوبی نیست.

 

طالبی به ساخت و سازهای غیر مجاز اشاره کرد و یادآور شد: متأسفانه در حاشیه شهرها به صورت خودسرانه ساخت و سازهایی انجام می شود که این ساخت و سازها هزینه هایی بر ما تحمیل می کند.

 

وی با بیان اینکه دستگاهای اجرایی در جای خود قوانین را اجرا نمی کنند و یا نظارت انجام نمی شود، گفت: متأسفانه قانون شکنی انجام شده و ساخت و ساز صورت می گیرد که برگشت آن برای ما هزینه دارد و تخریب آن حاشیه های اجتماعی دارد و عدم تخریب هم در زمان بحران مانند سیل مشکلاتی را به همراه دارد.

 

وی تأکید کرد: اگر ساخت و ساز و ... خلاف ضوابط و قوانین باشد نباید اجازه ساخت و ساز داده شود بلکه باید جلوی کار گرفته شود.

 

کد خبر 1228333

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha