توسعه زیرساخت های شهرک های صنعتی و کاهش عوامل دست و پاگیر زمینه ساز رونق اقتصادی گلستان

توسعه زیرساخت های شهرکهای صنعتی از قبیل آب، برق، تلفن، گاز و زمین موجب کاهش هزینه ها و عوامل دست و پاگیر برای سرمایه گذاران می شود و علاوه بر افزایش کیفیت تولیدات، قیمت تمام شده آن را کاهش خواهد داد ودر نتیجه به رونق اقتصادی گلستان منجر خواهد شد.

خبرگزاری شبستان- استان گلستان،

شهرک‌ها و نواحی صنعتی گلستان از جمله زیرساخت‌های رونق تولید و اشتغال هستند که حل مشکلات مرتبط با تامین نیازهای اولیه از جمله فراهم کردن نیازهای اساسی و کمک به فروش تولیدات در بازارهای داخلی و خارجی، می تواند گامی بلند برای توسعه پایدار استان و حرکت در مسیر رونق اقتصادی باشد.

 

با وجود توجه به این شهرکها و نواحی طی سال های اخیر، رفع برخی مشکلات تبدیل به رویای غیرقابل دسترسی شده که به اعتقاد فعالان این بخش، از بین رفتن آنها می تواند حرکت واحدهای صنعتی مستقر در این مناطق را شتابان تر کند.

 

گلستان استانی صنعتی به شمار نمی رود و کشاورزی، وجه غالب فعالیت های اقتصادی این استان است که با بهره برداری از این ظرفیت و تولیدات متنوع حاصل از آن از جمله راه اندازی صنایع تبدیلی کشاورزی، می تواند به رونق توامان کشاورزی و صنعت در استان امیدوار بود.

 

کمبودهای زیر ساختی در تامین برق و آب منطقه اقتصادی اترک، کمبود زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی و حل معضل واحدها تحت تملک بانکها از جمله مشکلات واحدهای مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی گلستان است که توجه به آن در کنار کمک به حل مشکل کمبود سرمایه در گردش و یافتن راه چاره برای فروش محصولات به خصوص در بازارهای خارجی، به ترغیب بیشتر سرمایه گذاران برای گسیل سرمایه ها در این مناطق اقتصادی منجر خواهد شد.

 

گلستان ۱۳ شهرک صنعتی و ۱۱ ناحیه صنعتی دارد که مساحت مجموع آن 2 هزار و 105 هکتار است که به گفته مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گلستان تاکنون برای هزار و ۲۵۸ طرح، زمین به سرمایه گذاران طرف قرارداد واگذار شده که ۸۲۲ مورد آن با  ۱۳ هزار و ۲۰۰ فرصت شغلی  به بهره برداری رسیده است.

 

رضا شهمرادی افزود: از طرح های بهره برداری شده، ۶۱۲ واحد با سرمایه گذاری ۱۴ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال و با ایجاد فرصت شغلی برای ۹ هزار و ۳۱۴ نفر، فعال بوده و ۲۱۰  واحد با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد ریال و با اشتغال سه هزار و ۸۱۲ نفر به دلایلی از جمله نبود نقدینگی، نبود بازار فروش ، کمبود مواد اولیه، فرسودگی ماشین آلات‌ و اختلاف شرکا راکد هستند.

 

وی تصریح کرد: در بین شهرک ها و نواحی صنعتی تحت مدیریت، شهرک صنعتی اترک  به سبب واقع شدن در منطقه آزاد تجاری اینچه برون از شرایط ویژه ای برخوردار است که حل دغدغه ها و چالش های فراروی این منطقه به عنوان یکی از مطالبات مدنظر در سفر رئیس جمهور به استان پیگیری خواهد شد.

 

تامین نشدن برق و آب به عنوان یکی از زیرساخت های مهم و ضروری، از جمله مشکلات شرکت های مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی گلستان است.

 

توسعه زیرساخت های شهرکهای صنعتی از قبیل آب، برق، تلفن، گاز و زمین موجب کاهش هزینه ها و عوامل دست و پاگیر برای سرمایه گذاران می شود و علاوه بر افزایش کیفیت تولیدات، قیمت تمام شده آن را کاهش خواهد داد ودر نتیجه به رونق اقتصادی منجر خواهد شد.

 

برای توسعه صنعت و حمایت از صنعتگران، توسعه شهرک های صنعتی و نواحی صنعتی امری مطلوبی است اما باید همزمان با توسعه این نواحی قوانین حوزه تولید را هم اصلاح کرد.

 

رفع کاغذ بازی های اداری، کاهش هزینه های حمل و نقل، رفع مشکلات ارزی از جمله مواردی است که موجب توسعه صنعت می شود.

 

رفع موانع  در ارائه تسهیلات بانکی به مراکز صنعتی یکی از اصلی ترین مطالبات صنعتگران است که به مشکل بزرگ تولیدکنندگان تبدیل شده است.

 

یکی از مهمترین دغدغه های متقاضیان حوزه صنعت تامین زمین در شهرک های صنعتی است و به نظر می‌رسد دولت بجای آنکه زمین رایگان به صنعتگران بدهد در واگذاری زمین سختگیری های زیادی می کند.

 

شاید لازم باشد نهادها و دستگاه‌ها مشکل صنعتگران را درک کنند و چوب لای طرح تولید نگذارند و دستگاه‌های مختلف از واحدهای تولیدی حمایت کنند.

 

نماینده مردم کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان گفت: توسعه شهرک های صنعتی و جذب مشارکت سرمایه‌گذاران در رونق تولید و اشتغال تاثیرگذار است.

 

عبدالجلال ایری افزود: در راستای رونق تولید، تسریع در صدور مجوز و همکاری بانک‌ها با مایه گذاران برای پرداخت وام باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

 

نماینده مردم مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجلس شورای اسلامی هم گفت که وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی چهار شهرستان منطقه شرق گلستان از حیث زیرساخت‌ها مناسب نیست.

 

رضا آریانپور اظهار امیدواری کرد: با تصمیمات مناسب به رفع کمبودهای زیرساختی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شرق گلستان کمک شود.

 

وی بابیان اینکه زیرساخت‌های شهرک صنعتی مینودشت فرسوده شده و نیاز به بهسازی دارد، اضافه کرد: شهرک صنعتی کالیگش زمین برای توسعه ندارد و شهرک صنعتی مراوه‌تپه نیاز به ایجاد زیرساخت دارد ضمن اینکه کلاله شهرک صنعتی ندارد و ظرفیت ناحیه صنعتی آن هم تکمیل است.

 

آریانپور ادامه داد: طی چند سال اخیر حداقل ۲۰۰ سرمایه‌گذار علاقمند به سرمایه‌گذاری در کلاله به سبب نداشتن شهرک صنعتی در این شهرستان به سایر شهرهای استان گلستان فرستاده شدند.

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی هم گفت: ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع مالی این سازمان در قالب تامین سرمایه در گردش برای پرداخت به صنایع کوچک با کمتر از ۱۰ نفر نیروی کار در استان گلستان اختصاص یافت.

 

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی یادآور شد: در یک سال گذشته ۶ هزار هکتار زمین برای شهرک‌ها و نواحی صنعتی در کشور بویژه مناطق کمترتوسعه یافته صنعتی از جمله گلستان تامین شد.

 

وی، تامین ۱۸ هکتار زمین برای ناحیه صنعتی دهنه کلاله را بخشی از این اراضی ذکر کرد و گفت: تلاش می‌کنیم با استفاده از منابع ملی و استانی، زیرساخت‌های ناحیه صنعتی این شهرستان فراهم شود.

 

رسولیان اضافه کرد: برای رفع مشکل آب ناحیه صنعتی دهنه کلاله و درصورت اخذ مجوز حفر یک حلقه چاه، شرکت شهرک‌های صنعتی منابع مالی آنرا تامین خواهد کرد.

 

وی همچنین گفت: با هدف توسعه زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی گلستان امسال ۱۰۰ میلیارد تومان به این استان اختصاص می‌یابد و انتظار می‌رود به همان نسبت اعتبارات استانی برای این بخش در نظر گرفته شود.

 

رسولیان اظهارداشت: واحدهای فعال شهرک‌ها و نواحی صنعتی گلستان شرایط مطلوبی دارند که نشان‌دهنده مستعد بودن منطقه برای توسعه و سرمایه گذاری است.

 

وی افزود: سال گذشته با وجود کاهشی بودن بودجه دولت، شاخص زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ۲ برابر افزایش یافت که اضافه شدن ۱۰۰ هکتار زمین برای توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی گلستان از نشانه‌های آن است.

 

کد خبر 1228397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha