لزوم تبیین مشوق های حمایتی دولت در زمینه فرزندآوری

سلگی با بیان‌اینکه عدم اطلاع رسانی موثر در حوزه جوانی جمعیت موجب شده زوجین نابارور به دلیل عدم تمکن مالی و هزینه های زیاد درمان ناباروری برای فرزندآوری اقدام نکنند، خواستار تبیین مشوق های حمایتی دولت در زمینه فرزندآوری شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان مازندران،  روح سلگی امروز ۱۱آبان در نشست کارگروه جوانی جمعیت استان به دشگر پذیر بودن مازندران و وجود خرده فرهنگ ها ناشی از حضور مسافران و گردشگران با فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف اشاره و اظهار کرد: سبک زندگی که به استان تحمیل شده است رکن رکین کاهش جمعیت در استان است. 

 

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران با بیان اینکه با بررسی های انجام شده عمده عدم رغبت زوجین به فرزندآوری به مشکلات اقتصادی برنمی گردد بلکه در حوزه فرهنگ دچار چالش هایی هستیم، گفت:   دولت برنامه‌های ویژه‌ای برای افزایش نرخ فرزندآوری در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی برای زوج‌های جوان دارد که باید دستگاه‌های اجرایی نسبت به تبیین این برنامه‌ها تلاش کنند. 

 

وی خاطر نشان کرد: باید برنامه‌های راهبردی دولت در ارتباط با مشوق‌های حمایتی از زوج‌های جوان در راستای ترویج فرزندآوری از سوی دستگاه‌های اجرایی مربوط استان تبیین شود تا به معنای واقعی فرهنگ‌سازی‌های لازم در این حوزه در جامعه صورت گیرد. 

 

سلگی با بیان اینکه فرهنگ سازی در ارتباط با بحران جمعیتی در استان و آینده بینی در ارتباط با این موضوع در افزایش فرزندآوری زوج‌های جوان بسیار تاثیرگذار است، گفت: عدم اطلاع رسانی موثر در حوزه جوانی جمعیت موجب شده زوجین نابارور به دلیل عدم تمکن مالی و هزینه های زیاد درمان ناباروری برای فرزندآوری اقدام نکنند. 

 

به گزارش شبستان، جمعیت سه‌میلیون و ۲۸۳ هزار و ۵۸۲  نفری مازندران براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۰ تعداد موالید در این استان با ۳۵ درصد کاهش از ۴۶ هزار و ۴۶۶ نفر به ۳۰ هزار و ۲۰۳ نفر رسید و میزان باروری کلی هم در استان در این دوره زمانی از ۱.۵ به ۱.۲ کاهش یافت. 


به اعتقاد کارشناسان کاهش قابل توجه موالید و فرزندآوری در مازندران و رسیدن نرخ رشد به ۱.۲ درصد طی یک دوره ۶ ساله در حالی است که به باور صاحبنظران میانگین نرخ باروری در کشور بیشتر از ۲ است و در واقع نرخ باروری در مازندران نصف میانگین کشوری است. 


همچنین میزان باروری عمومی هم در استان در سال  ۱۴۰۰ به کمتر از ۳۰ در یک‌هزار تولد برای خانم‌هایی که در سن باروری هستند، رسید در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۰ طبق آمار ثبت احوال ۵۰ در یک‌هزار تولد بود.

کد خبر 1228554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha