خصلت هایی که امام عسکری (ع) آن را برتر از هر چیزی می دانند

وجود مقدس امام حسن عسکری (ع) در روایتی ۲ خصلت را برشمرده اند که والاتر از آن چیزی نیست؛ یکی ایمان به خدا و دیگری نفع رساندن به برادران دینی.

خبرگزاری شبستاناستان فارسمهدی رحمانیان

 

هشتم ربیع الثانی سال ۲۳۲ هجری قمری، خورشید مدینه طلوع دیگرگونه ای داشت؛ خانه امام هادی علیه السلام غرق شادی و نور بود و فرشتگان برای طواف دور گهواره امام حسن عسکری علیه السلام صف کشیده بودند.

 

حسن بن علی بن محمد علیه السلام مشهور به امام حسن عسکری علیه السلام، فرزند امام هادی علیه السلام است؛ مادر او را زنی به نام حُدیث یا «حدیثه» می نامند و در برخی از منابع نام او «سوسن»، «عسفان» و «سلیل» نیز نام برده اند.

 

هادی، نقی، زکی، رفیق و صامت لقب هایی است که برای امام یازدهم شیعیان نام برده اند؛ اما مشهورترین القاب امام، «زکی» و «عسکری» است.

 

چهار کنیه «اَبوحُجّةُالله»، «ابوالحسن»، «اَبوقائم» و «ابومحمد» را برای امام حسن عسکری علیه السلام ذکر کرده‌اند.

 

 این امام همام در سال ۲۳۲ هجری قمری که چهارساله بودند، با پدر بزرگوارش امام هادی علیه السلام به سکونت در سامرا مجبور شد و حدود ۱۹ سال با پدر خویش در این شهر ساکن بود.

 

امام عسکری علیه السلام در سن ۲۲ سالگی و پس از شهادت پدر، به مدت ۶ سال امامت کرد و در این مدت به علت سخت گیری بیش از حد عباسیان، با تقیه بسیار رفتار می کرد و جز یاران نزدیک، کسی را برای ملاقات نمی پذیرفت.

 

دوره امامت امام عسکری (ع) با سه خلیفه عباسی همچون معتز عباسی  (۲۵۲-۲۵۶هجری)، مهتدی (۲۵۵-۲۵۶ هجری) و معتمد (۲۵۶-۲۷۹هجری) همزمان بوده است.

 

پس از گذشت یک سال از روی کار آمدن معتز، خلیفه به امام بدگمان شد و در سال ۲۵۵ قمری ایشان را زندانی کرد. امام در دوره یک‌ساله خلیفه بعدی (مهتدی) نیز همچنان در زندان بود.

 

 

 

با آغاز خلافت معتمد در سال ۲۵۶ قمری که با قیام‌های شیعی روبه‌رو بود، امام از زندان آزاد شد اما در سال ۲۶۰ قمری امام به دستور معتمد به زندان افتاد و خلیفه روزانه اخبار مربوط به امام را پیگیری می‌کرد.

 

احادیثی از امام حسن عسکری علیه السلام

 

 

  • «دو خصلت و حالتی که والاتر از آن دو چیز نمی باشد عبارتند از: ایمان و اعتقاد به خداوند، نفع رساندن به دوستان و آشنایان.»

 

  • «زيبايى چهره، زيبايى آشکارا و ظاهرى است و اندیشه زیبا، زيبايى پنهان و باطنى است.»

 

  • «كسى كه پارسايى جزء سرشت او وجود و سخاوت جزء طبيعت او و بردبارى دوست او گردد، هم دوستانش و ستایش و تعريف او زياد خواهد شد و از دشمنانش با این ستايش انتقام مى گيرد.»

 

  • «خشم، كليد هر بدى و زشتى است.»

 

  • «برترين مردم پيش خدا كسى است كه نسبت به حقوق برادرانش آشناتر و در اداى آن حقوق كوشاتر باشد، و كسى كه در دنيا براى برادرانش فروتنى كند، او پيش خدا از صديقين و از شيعيان راستين علی بن ابى طالب (ع) به شمار مى آيد.»

 

خصلت هایی که امام عسکری (ع) آن را بالاتر از هر چیزی می دانند

 

یک استاد حوزه با تبریک میلاد سراسر سعادت امام یازدهم شیعیان به روایتی از امام حسن عسکری علیه السلام اشاره کرد و گفت: وجود مقدس این امام همام در حدیثی می فرمایند «دو خصلت است که والاتر از آن چیزی نیست؛ یکی ایمان به خدا و دیگری نفع رساندن به برادران دینی».

 

حجت الاسلام «محمداسماعیل مصلی نژاد» در شرح این روایت از امام یازدهم علیه السلام افزود: ما نسبت به دین معلومات داریم اما وقتی این معلومات به باور تبدیل شود مفهوم ایمان دارد.

 

وی با تاکید بر توجه به محتوای عبادات، تصریح کرد: باید سعی کرد عبادت با توجه انجام شده نه از روی تکرار به عادت تبدیل شود.

 

این استاد حوزه همچنین در بیان نفع رساندن به برادران دینی در کلام امام حسن عسکری علیه السلام نیز گفت: این بدان معنا است که انسان سودش به سایر انسان ها برسد و در روایات دیگر نیز پاداش عظیمی همچون به جا آوردن حج برای این افراد آمده است.

 

وی با اشاره به روایت دیگری از امام عسکری علیه السلام مبنی بر اینکه «بپرهیزید از شایعه و بپرهیزید از اینکه به دنبال ریاست باشید چرا که این دو انسان را به هلاکت می رساند»، اظهار کرد: در روزگاری قرار گرفته ایم که باید بصیرت مان همواره به روز رسانی شود.

حجت الاسلام مصلی نژاد از راه های بروز رسانی بصیرت را مطالعه بیانات و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) دانست و افزود: اتاق فکرهای جهان در برابر سخنان رهبری انقلاب (مدظله العالی) سست است.

 

وی با اشاره به سخنان رهبری (مدظله العالی) که فرمودند «در جریان اغتشاشات دچار جنگ ترکیبی بودیم»، عنوان کرد: از ابزارهای بسیار مخرب و کارآمد دشمن در این نوع جنگ سلاح «شایعه» است.

 

امام جماعت مسجد «سید» شهرستان جهرم ادامه داد: شایعه مخاطب را به باور غلط می رساند تا او را نسبت به حقایق و واقعیت ها مایوس و ناامید کند.

 

حجت الاسلام مصلی نژاد با تاکید بر ینکه شایعه هاضمه فکری جامعه را به هم می‌ریزد، تاکید کرد: باید مراقب باشیم چه می‌خوانیم، چه می شنویم و گوش و چشم مان را به دست چه کسی می سپاریم.

 

کد خبر 1228787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha