اقدام قاطعانه «اردوغان» برای اجرای همه پرسی درباره حجاب

«رجب طیب اردوغان» اعلام کرد: مسئله اصلاح قانون اساسی مربوط به حق زنان درباره حجاب به همه پرسی گذاشته می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المیادین، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد: حزب عدالت و توسعه، مسئله اصلاح قانون اساسی مربوط به حق زنان در انتخاب حجاب را به همه پرسی می گذارد.

حزب عدالت و توسعه به ریاست اردوغان در زمانی با مخالفان درباره این مسئله گردهم جمع شدند که احزاب برای به دست آوردن حمایت مردمی قبل از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی با یکدیگر رقابت می کنند.

اخیرا بحث و جدل ها درباره حجاب در ترکیه قبل از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی که قرار است ژوئن آینده برگزار شود، بالاگرفته است.

 

قانون اساسی ترکیه که مبتنی بر سکولاریسم بود، مدت‌ها پیش استفاده از حجاب در موسسات دولتی، مدارس و دانشگاه‌ها و همچنین مکان هایی مانند پارلمان و ساختمان ارتش را ممنوع کرده بود. اما دولت اردوغان در سال 2013 میلادی محدودیت حجاب را لغو کرد.

 

اما برخلاف دهه 90، این مسئله امروز بحث شدیدی را برانگیخته است. درحال حاضر هیچ جنبش سیاسی پیشنهاد ممنوعیت حجاب را در ترکیه نداده است. اما حزب جمهوری‌خواه خلق که مدت‌ها مخالف آن بود، ماه گذشته با پیشنهاد حمایت از این حق به منظور کسب آرا و حمایت ترک‌های مذهبی، مسئله استفاده از حجاب را مطرح کرد.

 

در پاسخ به این پیشنهاد، رجب طیب اردوغان پیشنهاد اصلاح قانون اساسی درباره حجاب را پیشنهاد داد و گفت: می توان این مسئله را به همه پرسی گذاشت.

اردوغان گفت: ما آماده ایم تا گام‌های دیگری برای اجرای این همه پرسی برداریم.

کد خبر 1228880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha