موضوع «فرونشست زمین» در استان های درگیر در دستور کار است

حسام گفت: موضوع پیشگیری از فرونشست زمین در استان‌های درگیر از موضوعات اولویت دار و مورد توجه سازمان مدیریت بحران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، رسول حسام امروز پنجشنبه (12 آبان) در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خراسان جنوبی با اشاره به موضوع فرونشست زمین، اظهار کرد: در یکی از استان‌هایی که فرونشست زمین به حوزه‌های سکونتی ورود کرده، مسایل مربوطه مورد بررسی قرار گرفته است.

 

معاون سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه موضوع فرونشست زمین با اولویت حوزه‌های سکونتی در استان‌های درگیر از موضوعات مورد توجه سازمان است، افزود: برای اقدامات پیشگیرانه و بازدارندگی در این زمینه ورود کرده‌ایم.

 

حسام تصریح کرد: تامین اعتبار پیشگیری از فرونشست زمین و کاهش اثرات آن در حال پیگیری است.

 

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه حوزه‌های آسیب‌پذیر باید در اولویت اول پیشگیری قرار بگیرد، گفت: حوزه آبخیزداری و آبخوانداری به منظور کاهش آسیب‌پذیری پدیده‌های مختلف مد نظر است و بخشنامه‌هایی از سمت وزیر کشور ابلاغ شده و قرارگاه خاصی شکل گرفته است.

 

حسام گفت: رئیس جمهور نیز دستور ویژه‌ای به سازمان برنامه و بودجه برای تامین سه هزار میلیارد تومان در این خصوص داده است.

 

وی گفت: ایجاد قرارگاه‌های بحران در سطح کشور در دستور کار است و این قرارگاه‌ها به‌صورت قطبی با نگاه تجهیز و نوسازی تجهیزات برای آمادگی در مواقع بحران‌ها یا پاسخ و مقابله با آن در دستور کار قرار گرفته اما مدیریت آنها هنوز قطعی نشده است.

 

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران گفت: برای ایجاد قرارگاه‌ها برنامه‌ریزی خواهد شد که نیازمند هم افزایی بین دستگاه ها هستیم.

 

حسام عنوان کرد: امسال برای تحقق بخشیدن به ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران کشور برای انجام اقدامات مربوط به پیشگیری و کاهش خطر و آمادگی در برابر بحران از استان‌ها و وزارتخانه‌ها نظرخواهی کرده‌ایم که در این زمینه اولویت‌ها احصا شده و به سازمان بودجه و بودجه کشور ارسال می‌شود چراکه با اینکه دو سال از بودجه ۱۴۰۰ می‌گذرد اما هنوز اعتبار برنامه ماده ۱۶ قانون مدیریت بحران کشور اجرایی نشده است.

 

وی با بیان اینکه از سال ۸۴‌ به بعد کسانی ‌که تمکن مالی داشتند به سمت بهره‌مندی از تسهیلات رفتند اما برای تحقق صد درصدی اکنون دچار مشکل هستیم، گفت: هم اکنون هزینه‌ها بالا رفته و سقف تسهیلات حتی با ارتقایی که داده شده بازهم پایین است که اگر این شرایط ادامه یابد مجدد شاهد تولید مسکن نامقاوم خواهیم بود لذا باید بسته‌ای را با تغییر رویکرد و کمک بنیاد مسکن در دستور کار قرار دهیم.

 

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران در پایان گفت: حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با توجه به گستردگی استان و پراکندگی جمعیت دارای مشکلاتی در حوزه مدیریت بحران است که جدی‌تر از قبل به این موضوع ورود می کنیم.

 

 

کد خبر 1228917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha