مازندران نقش محوری در شکل گیری هویت ایرانی اسلامی داشته است

سلگی با بیان اینکه مازندران نقش محوری در شکل گیری هویت ایرانی اسلامی داشته است،‌گفت:نقش تمدن ساز مازندران نیز باید مورد بازخوانی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان ازاستان مازندران، روح الله سلگی، امشب(۱۲آبان) در همایش نام آوران مازندران که همزمان با آغاز هفته فرهنگی مازندران در تالار مرکزی ساری در حال برگزاری است،‌ضمن گرامیداشت ۱۰هزار و ۴۰۰شهید دوران دفاع مقدس و ۴۳شهید مدافع حرم استان،‌اظهار کرد:امنیت و آسایش امروز را مدیون شهدا هستیم.

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران به پیشینه دینی، فرهنگی،‌علمی، ورزشی و مبارزات مردمان این دیار در مقابله با منافقین اشاره کرد و گفت: روز مازندران در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است.

 

وی به نامگذاری روز ۱۴ابان در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز مازندران اشاره و بیان کرد: قدردان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار مازندران برای ثبت نام روز مازندران در تقویم هستیم.

 

سلگی بااشاره به پیشینه تشکیل اولین حکومت علویان در استان مازندران ، گفت: اندیشمندانی که سیر تحولات تاریخ و شکل گیری نظام های سیاسی را مطالعه کرده اند به درستی دریافتند که چه کار بزرگی در مازندران انجام شده و مردمان این خطه از شما کشور در سال ۲۵۰هجری قمری برای تشکیل حکومت تشییع چه اقدام ارزشمندی انجام داده اند.

 

وی با بیان اینکه مردم مازندران با هدف عدالت خواهی و مبارزه با استبداد حکومت هایی که به اسلام منتسب بودند اما چهره واقعی اسلام را نداشتند و ظالم بودند حکومت علویان را بنیان نهادند، افزود : نهال تنومند تشیع که محور مقاومت است در مازندران غرس شد باید این مناسبت در مازندران به شایستگی بزرگداشته شود.

 

معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران با بیان اینکه استاندار مازندران تاکید داشتند امسال برنامه های بزرگداشت مازندران به شیوه متفاوت تری از سال های گذشته برگزار شود،‌افزود: هراقدامی که دشمنان انقلاب علیه ملت ایران می کنند برعلیه آن باید برنامه داشته باشیم.

 

سلگی با بیان اینکه دشمنان انقلاب در صدد سیاه نمایی و ایجاد یاس بین ملت ایران هستند،‌گفت: تلاش داریم نقش هویت بخش مازندران و دیار علویان را بازخوانی کنیم تا نقش آفرینی مردمان این دیار در حفظ ارزش های انقلاب برای همگان تبیین شود.

 

وی با بیان اینکه مازندران دیار علویان است،‌افزود: مردمان این دیار از سال ۲۵۰هجری قمری اولین نظام سیاسی را با نگاه عدالت خواهانه تشکیل داده اند؛‌مردم مازندارن اولین لبیک گویان به راه سیدالشهدا(ع) بوده اند.

 

سلگی با بیان اینکه شخصیت های این دیار از جمله سید حیدر آملی مشهور به میر حیدر در بحث جریان شیعی با جریان طریقت منادی وحدت بین این دو می شود، گفت: نظام سیاسی صفویه با وحدت بین این دو شکل گرفت.

 

وی با بیان اینکه مردم مازندران در انسجام ایرانیان نقش مهم و اساسی داشته اند، ادامه داد: علمای برجسته این دیار در بصیرت بخشی ملت ایران برکسی پوشیده نیست.

 

سلگی به پیشینه لشکر ۲۵کربلا اشاره کرد و خواستار تبیین نقش مازندرانی ها در دفاع مقدس و دفاع از حرم شد.

 

وی با بیان اینکه مازندران نقش محوری در شکل گیری هویت ایرانی اسلامی داشته است،‌گفت:نقش تمدن ساز مازندران نیز باید مورد بازخوانی قرار گیرد.

کد خبر 1228995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha