کانون ها مساجد در تربیت جوانان برای تمدن سازی اسلامی موثرند

حجت الاسلام قرارلو با اشاره به نقش کانون های مساجد کشور در تربیت جوان انقلاب و جهادی گفت: کانون ها مساجد در تربیت جوانان برای تمدن سازی اسلامی موثرند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: استکبار در تعبیر رهبر انقلاب یک تعبیر قرآنی است؛یعنی آدم مستکبر، دولت مستکبر، گروه مستکبر، و آن کسانی و آن دولتی که قصد دخالت در امور انسان‌ها و ملّت‌های دیگر را دارد، در همه  کارهای آنها مداخله می‌کند برای حفظ منافع خود؛ خود را آزاد می‌داند، حقّ تحمیل بر ملّت‌ها را برای خود قائل است، حقّ دخالت در امور کشورها را برای خود قائل است، پاسخگو هم به هیچ کس نیست؛ این معنای مستکبر است.در بیانات دیگر رهبر انقلاب می فرمایند" یکی از مهمترین حوادث شیرین سال ۱۴۰۰ این بود که آمریکاییها، در همین اواخر البته، آمدند اعتراف کردند، به زبان خودشان گفتند که ما در فشار حداکثری علیه ایران شکست خفّت‌بار خوردیم. تعبیر «خفّت‌بار»، تعبیر خود آمریکایی‌هاست. حادثه‌ی مهمّی است. ملّت ایران پیروز شد. ملّت ایران توفیق پیدا کرد. هیچ کس نمیتواند این را به خودش نسبت بدهد. ایستادگی ملّت ایران به یک چنین پیروزی بزرگی رسید. حوادث متعدد دیگری هم رخ داد؛ چه در نزدیکی ما، چه در دوردستها که همه ثابت کرد درستی راه ملّت ایران در مقابل استکبار را. نشان داد که راه درست همین راهی است که ملّت ایران در مقابل استکبار دارد حرکت میکند. خب اینها شیرینی‌ها بود." در همین رابطه گفتگویی با حجت الاسلام قرارلو  استاد حوزه و دانشگاه در مورد روز استکبار ستیزی به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مورد علت نامگذاری روز دانش آموز توضیح بفرمایید؟

 اولین علت نامگذاری روز دانش آموز این است که واقعه کشتار جمعی از دانش آموزان و دانشجویان تهرانی که به نشانه اعتراض به حکومت پهلوی صبح روز 13 آبان 57 در محوطه دانشگاه تهران حاضر شده بودند و علیه حکومت شاهنشاهی شعار می دادند با برخوردهای اولیه متفرق نشدند و حکومت پهلوی اقدام به تیراندازی به سوی آنها می کند و در این حادثه 56 نفر از دانش آموزان به شهادت می رسند.

 

حضرت امام (ره) که در خارج از کشور به سر می بردند پیامی را به این دانش آموزان و دانشجویان ابلاغ می کنند و می فرمایند:" عزیزان من صبور باشید که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است، ایران جایگاه آزادگان است و من از این راه دور چشم امید به شما دوخته ام و صدای آزادی خواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان می رسانم".

 

در 13 آبان سال 1343 امام (ره) به ترکیه تبعید شدند و علت دیگر این است که در 13 آبان سال 58 تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان و دانش آموزان و نوجوانان انقلابی پیرو خط امام صورت گرفت و این دلایل از جمله علت های نامگذاری روز 13 آبان به نام دانش آموز است. سال ها بعد در دفاع مقدس نیز شهید فهمیده 13 ساله شهید شد که به این نامگذاری افزوده شدند.

 

در مورد نقش جوانان و نوجوانان در بیانیه گام دوم انقلاب توضیح بفرمایید؟

 

نقشی که دانش آموزان در بیانیه گام دوم انقلاب رهبر انقلاب به آن اشاره کردند، این است که در این بیانیه دانش آموزان باید به عنوان سرباز ولایت هستند و بیانیه گام دوم انقلاب را به عنوان منشور تربیتی و چراغ راه هدایت خود بدانند و با هدایت معلمان، مربیان و دلسوزان نظام در جهت تحقق اهداف بیانیه گام دوم گام بردارند. سنگ بنای فرهنگ، اقتصاد، سیاست و اجتماع در آموزش و پرورش است و این آموزش و پرورش است که دانش آموزان را می سازد؛ دانش آموزانی که صاحبان اصلی این نظام و انقلاب در آینده هستند.

 

رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب می فرماید:" بیش از هر چیز در بیانیه گام دوم متکی به ایمان اراده و امید جوانان و نوجوانان انقلابی هستیم" و اشاره می کنند که دانش آموزان باید توجه ویژه به ورزش، درس و عبادت داشته باشند. دانش آموز در مدرسه فعال، کاری، مثبت و شاداب باشد. حرکت زایی و پویایی یکی از مهمترین عواملی است که باید دانش آموزان انقلابی داشته باشند. رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم تاکید موکد دارند که دانش آموزان باید درس بخوانند و آن قدر در این موضوع قوی باشند که درس خواندن برای آنها یک صفت والا باشد. رهبر انقلاب در این بیانیه اظهار داشتند علم و علم آموزی را همراه با تقویت ایمان و رابطه خود با خداوند متعال داشته باشید. خطاب به دانش آموزان، رهبر انقلاب اعلام می کنند که "دل ها و روح های شما پاک است، شاداب و بی آلایش است". در این بیانیه رهبر انقلاب جوانان را دعوت به تقویت رابطه با خداوند می کنند.

 

 آیا دانش آموزانی که قبل و بعد از انقلاب را این اتفاقات رقم زدند، دانش آموزان امروز نیز چنین ظرفیتی را دارند؟

 

 معتقدم جوانان امروز با بصیرت بیشتر و آگاه تر از دانش آموزان اول انقلاب هستند و تشکل هایی که برای دانش آموزان شکل می گیرد، بسیار خوب سازماندهی شده است و باید بهای بیشتری به آنها داد تا جوانان و نوجوانان انقلابی تربیت شوند و در چنین حوادثی که در طول انقلاب چندین بار اتفاق افتاده است به خوبی بتواند نقش خود را ایفا کند. از جمله این تشکل ها می توان به تشکل های سازمان دانش آموزی، مجلس دانش آموزی و بسیج دانش آموزی اشاره کرد و باید بر روی این تشکل ها سرمایه گذاری بیشتری صورت بگیرد. همچنین تقویت بنیه اعتقادی و سلحشوری دانش آموزان تلاش بیشتری کرد تا این دانش آموزان که نقش آنها در بیانیه گام دوم به خوبی ترسیم شده است، بتوانند نقش خود را ترسیم کند.

 

رهبر انقلاب خطاب به دانش آموزان انقلابی می فرماید:" دشمن را بشناسید و فریب او را نخورید باید در این راه علم پیدا کنید و علم را که یافتید پنجه شما نسبت به دشمن قوی تر است  اگر علم نداشته باشید کسانی که دارای پنجه قوی هستند، حتما شما را به زمین خواهند زد".

 

در مورد حوادث و اغتشاشات اخیر و استفاده دشمن از جوانان و نوجوانان توضیح بفرمایید؟

 

 رهبر انقلاب می فرمایند دشمن را بشناسید و فریب دشمن را نخورید؛ متاسفانه در اغتشاشات اخیر شاید برخی از دانش آموزان، جوانان و نوجوانان ما حضور پیدا کرده بودند، اکثرا فریب دشمن را خوردند که گرفتار دشمن شدند و به این موضوع توجه نکردند یعنی دشمن شناسی خوبی نداشتند که فریب دشمن را خوردند و گرفتار مسایلی شدند که آنها را از اجتماع دور کرد. ما از جوانان و نوجوانان انقلابی انتظار داریم که مانند شهید فهمیده عمل کنند و مانند دانش آموزان سال 57 که در محوطه دانشگاه تهران را با آگاهی، بصیرت و دانایی علیه حکومت پهلوی اعتراض و اعتراض مسالمت آمیز خود را اعلام کردند. این امر محقق نمی شود مگر اینکه آموزش و پرورش و خانواده ها در جایگاه تربیت و تزکیه آگاهی و بصیرت لازم را پیدا کنند و آموزش هایی که برای جوان و نوجوان انقلابی لازم است را فرا گرفته تا به آنها آموزش دهند تا در بزنگاه ها بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند. امام (ره) از تسخیر لانه جاسوسی به انقلاب دوم تعبیر کردند و واقعا انقلاب دومی بود که پای آمریکا را از ایران و خاورمیانه دور کرد و اکنون نیز خباثت های بیشتر دشمن را شاهد هستیم و می بینیم که منافع بیشتر آنها از خاورمیانه تحت الشعاع قرار گرفته است و به همین دلیل سنگ اندازی و شیطنت های آنها به جمهوری اسلامی بیشتر شده است.

 

در مورد نقش کانون های مساجد در تربیت و کادرسازی نظام اسلامی توضیح بفرمایید؟

 

 مسجد و کانون های مساجد قطعا در تربیت جوانان و نوجوانان موثر هستند. امام (ره)فرمودند "مساجد سنگر است و سنگرها را حفظ کنید " و قطعا دانش آموزان و نوجوانان و کسانی که به مسجد مراجعه می کنند و هیئت امنا و اعضای پایگاه های بسیج در مساجد رفتارشان و نحوه آموزش آنها بسیار در تربیت جوانان و کادرسازی آنها برای نظام اسلامی موثر است. افرادی که در مسجد فعال هستند باید جذب حداکثری را الگوی خود قرار داده و از دفع حداکثری پرهیز کنند و با برنامه ریزی های مختلف از جمله حلقه های صالحین، تربیت انقلابی جوانان را مد نظر قرار دهند.

وقتی جوان و نوجوان ارزشی و انقلابی تقویت شود در بزنگاه ها بهترین تصمیم را می گیرد و تحت تاثیر احساسات قرار نمی گیرد و تبلیغات منفی دشمن را نمی پذیرد و کانون های مساجد یکی از تشکل هایی است که در راستای تربیت و تعلیم جوان و نوجوان تاسیس شده است و باید از نظر مالی و اقتصادی پشتیبانی شوند و افرادی در این اماکن حضور یابند که با جذب حداکثری با دل جوانان ارتباط برقرار کنند و تنها با دستورالعمل ها و مصوبه ها و شرایط موجود نمی توان در این راه موفق شد. این افراد باید دارای اخلاق حسنه و رفتاری باشند که بودن جوانان در مسجد را عشق بورزند و جوانان با علاقه مندی در پایگاه ها و کانون های مساجد حضور یابند زیرا آینده نظام اسلامی دست این جوانان است و رهبر انقلاب فرمودند "ما در حال انتقال تمدن نوین اسلامی به دنیا هستیم" و باید نفرات انقلابی در این راه تربیت شوند تا بتوانیم در راه تمدن سازی ،تمدن نوین را به دنیا معرفی کنند و خود نیز از گردانندگان این تمدن و انقلاب اسلامی و نظام اسلامی باشند.

 

کد خبر 1229480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha