توضیحات استاندار نینوا در خصوص روند بازسازی مسجد جامع «نوری»

استاندار نینوا در خصوص آخرین تحولات مربوط به بازسازی مسجد جامع نوری و مناره کج آن توضیحاتی داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از العهد نیوز، نجم الجبوری، استاندار نینوا ضمن شفاف سازی آخرین تحولات اعلام کرد: مسائل فنی باعث تاخیر در تکمیل کار بازسازی مسجد نوری و مناره کج آن شده است.

 

وی افزود: «به دلایل فنی مربوط به نیاز کارگران به زمان و تلاش زیاد در جمع ‌آوری آجرها، این روند به کندی پیش می رود. این فرآیندی است که نیاز به دقت بالایی دارد و باید هر قطعه را در جای مناسب خود قرار دهند.»

 

وی تاکید کرد: اکنون پایه های مناره مسجد جامع نوری نصب شده است و همزمان اداره آثار باستانی در استان توانسته مسجد اصلی را در زیر مسجد النوری پیدا کند، اما بسیار پایین است و با توجه به آنکه کارگران و یونسکو بر کار آن نظارت دارد، کار به زمان نیاز دارد.»

 

مسجد جامع نوری از مساجد تاریخی شهر موصل و محل اعلام تشکیل خلافت اسلامی داعش به وسیله ابوبکر بغدادی در سال ۲۰۱۴ بود. این مسجد در غرب موصل و در شهر قدیم موصل واقع شده‌ است و یکی از نمادهای اصلی شهر موصل تلقی می‌ شد.

 

مسجد جامع نوری در ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ (۲۱ ژوئن ۲۰۱۷) در پی نبرد موصل و در حالی که در کنترل داعش بود، منهدم شد.

 

مناره خمیده که به علت انحنای آن به این نام خوانده می‌شود، قدیمی‌ ترین مناره عراق بود در پی نبرد موصل منهدم شد و فروریخت. ارتش عراق و داعش، هر یک دیگری را به تخریب این مسجد تاریخی، متهم کرده‌است.

 

در تابستان 2017، جشن‌ های رسمی به مناسبت «آزادسازی» موصل توسط نیروهای عراقی و ائتلاف بین‌ المللی، برگزار شد. داعشی ها بیش از سه سال در سال 2014 مناطق وسیعی از عراق را اشغال کردند و موصل را به «پایتخت» خود تبدیل کردند . نام مسجد النوری به سازنده آن نورالدین الزنکی در سال 1172 برمی گردد. از آنجا ابوبکر البغدادی رهبر سابق داعش برای اولین بار ظاهر شد. و در تابستان 2014 تأسیس «خلافت» را اعلام کرد.

 

سازمان آموزشی، فرهنگی و علمی سازمان ملل متحد (یونسکو) از سال 2019 حدود 100 میلیون دلار جمع آوری کرده است که نیمی از آن از امارات متحده عربی به عنوان بخشی از پروژه «احیای روح موصل» است و قرار است کار مرمت این مسجد تا پایان سال 2023 میلادی پایان یابد.

کد خبر 1229530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha