حوزویان و ائمه جماعات تهران اغتشاشات اخیر را محکوم کردند

اجتماع بزرگ استادان و طلاب حوزه های علمیه و ائمه جماعات مساجد تهران امروز شنبه ۱۴ آبان در مسجد و حوزه علمیه مروی تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، اجتماع بزرگ استادان و طلاب حوزه های علمیه و ائمه جماعات مساجد تهران امروز (شنبه 14 آبان) در مسجد و حوزه علمیه مروی تهران برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین محمد هادی رحیمی صادق در این مراسم با اشاره به شهادت مظلومانه عده ای از هموطنان در حرم شاهچراغ (ع) گفت: اگر امام جماعت مسجد زاهدان را به شهادت رساندند، اگر آرمان عزیز را به شهادت رساندند، اگر برخی ها به روحانیون اهانت می کنند به همه آنها عرض می کنیم این لبخندی است که بر لبان شهید نقش بسته بود.

مدیر حوزه های علمیه تهران افزود: ما را از مرگ می ترسانید؟ ما را از شهادت می ترسانید؟ ما عاشق شهادتیم در برابر شما کوتاه نمی آییم. ما به فضل خدای متعال نفس تان را خواهیم گرفت. آمریکای خبیث، اسراییل انگلیس، رییس جمهور احمق و خبیث آمریکا ما نفس شما را خواهیم گرفت؟

 

 


وی اضافه کرد: اگر آرمان ما را گرفتید بدانید که حوزه علمیه ما و حوزه علمیه مروی پر از آرمان هاست. قیام سرشار از معنویت، آزادی، وحدت و آسایش مردم عزیز ماست. روحانیت صدای مردم ماست. روحانیت صدای رسای شماست، روحانیت همیشه صدای ملت ایران است، روحانیت پیشرو در شهادت طلبی است، روحانیت همیشه در صحنه حاضر می شود.

رحیمی صادق گفت:  بیایید ای مردم ایران برای لبیک و رهبر عزیزمان ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای بیایید برای وحدت میان خود، بیایید برای سربلندی نظام جمهوری اسلامی تا با هم متحدتر باشیم.

مدیر حوزه علمیه استان تهران در ادامه با بیان اینکه جهاد تبیین جهاد فوری و ضروری همه ماست، گفت: صحنه را به هیچ وجه نباید خالی کنیم، ساکت نباید نشست، ما بدون هیچ تنشی باید در صحنه حاضر باشیم که همین حضور بهترین اقدام ما و شعار ما در دفاع از نظام است.

وی گفت: آن چیزی که موجب پیروزی انقلاب شده است، بازار ما بود؛ بازاری که مبدا اسلام خواهی است و مبدا پیروزی انقلاب اسلامی بود. ما چند نفری که بازار را به آتش می کشند.

 



وی ادامه داد: آنهایی که در کوچه و خیابان به مردم حمله می کنند و امنیت مردم و دیانت مردم را نشانه رفته اند. این مردم در راهپیمایی 13 آبان به این دشمنان پاسخ دادند.

حجت الاسلام رحیمی صادق گفت: ما دیدیم که کلاس درس جهاد تبیین مقام معظم رهبری چگونه به دانش آموزان برخورد کنید و چگونه با دانش آموزان رفتار کنیم. دیروز ملت ایران در راهپیمایی 13 آبان حجت را بر ما تمام کردند.

وی گفت: اجتماع بزرگ حوزویان در مسجد بزرگ مروی عرض تسلیت به داغداران شهدای مظلوم حادثه تروریستی شاهچراغ است و این حضور لبیکی است به مقام معظم رهبری در حوزه جهاد تبیین. آرمان عزیز حجت را بر ما تمام کرد و در صحنه حاضر بود. به همه اعلام می کنیم که روحانیت در صحنه حاضر است و تا زنده ایم و نفس در جان داریم از پای نمی ایستیم.

مدیر حوزه علمیه استان تهران افزود: ما از مسئولان عزیز قضایی و مسئولان عزیز امنیتی می خواهیم که مماشات را با اغتشاشگران تمام کنند. ما فریاد مردم عزیز ایران را می شنویم و حوزه های علمیه به روی مردم باز است و ما حتی اگر به روحانیت اهانت بشوند می شنویم و به موقع به آن پاسخ می دهیم.

رحیمی صادق گفت: بعد از حادثه تروریستی شاهچراغ و بعد از حادثه شهادت آرمان وضعیت کاملا روشن است و حجت برای همه تمام است و از مسئولان قضایی می خواهیم که قاطعانه با اغشتشاگران برخورد داشته باشند.

وی ادامه داد: حوزه علمیه همیشه پیشگام مبارزه بوده است و در عرصه جهاد تبیین حوزویان کارهای زیادی انجام داده اند که البته این کارها باید بیشتر انجام شود. حوزه علمیه مروی تهران نیز که فیضیه تهران است، اکنون پیشگام اجتماعات بزرگ است.

به گزارش شبستان، حوزویان و ائمه جماعات استان تهران در این اجتماع بزرگ با صدای بلند و رسا این شعارها را فریاد برآوردند: مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس، مرگ بر اسراییل، ایران حرم مردم حرم، منم مدافع حرم و من آرمان دیگرم از خون او نمی گذرم.

 



بنا بر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان نیز در اجتماع بزرگ حوزویان و ائمه جماعات مسجد تهران با بیان اینکه بزرگترین حوزه علمیه کشور در جوار حرم یک دختر مطهره است، گفت: عده ای حدود 25 سال پیش این موضوع را مطرح کردند که دین درک درستی از زمان خود ندارد اما یک دختر دانش آموز نوشت که وقتی به قم آمدم و عظمت حرم فاطمه معصومه (س) و حوزه علمیه قم را دیدم متوجه شدم این سخن نادرست است.


این استاد حوزه علمیه افزود: حضرت فاطمه معصومه (س) جایگاه بزرگی در میان اهل بیت (ع) دارد. ما باید بعد دختر بودن حضرت فاطمه معصومه (س) را در جامعه بهتر تبیین کنیم تا دختران مان درک بهتری از جایگاه خود یپدا کنند به ویژه اینکه چند سالی است که روز دختر به نام حضرت فاطمه معصومه (س) انتخاب شده است.

وی اضافه کرد: این حوزه علمیه است که عظمت شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س) را پاس داشته است. مراج تقلید و علما نیز شان حضرت فاطمه معصومه (س) را نگه می داشتند.

حجت الاسلام پناهیان گفت: اینکه عده ای تلاش می کنند با مطرح کردن نام زن در برابر نظام بایستند به خاطر این است که می دانند اسلام چه اهمیتی برای زن قایل شده است. وی گفت: قرآن می فرماید 20 نفر از شما می توانند در برابر 200 نفر از دشمنان پیروز شوند زیرا دشمنان شما نفهم هستند.

این استاد حوزه علمیه افزود: بی تردید حضرت فاطمه معصومه (س) یک نابغه علمی بوده است به همین دلیل این دختر چنین جایگاه عظیمی در میان اهل بیت (ع) پیدا کرده است. همین حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) از علما بودند.

پناهیان اظهار کرد: وقتی دختری در خانه موسی بن جعفر (ع) و در سن 8- 9 سالگی پاسخ سوالات مردم را می دهد، این موضوع نشان دهنده عظمت حضرت کریمه اهل بیت (ع) است. پاسخ هایی که حضرت معصومه به مردم می دهند وقتی به موسی بن جعفر عرضه می کردند جان پدر به فدای دختر.

 



وی گفت: وقتی حضرت فاطمه معصومه (س) به قم مشرف شدند آن همه عظمت و استقبال بزرگ از ایشان صورت گرفت. فلسفه قرار گرفتن حرم حضرت فاطمه در قم به خاطر تکریم جایگاه علمی کریمه اهل بیت (ع) بود.


حجت الاسلام پناهیان گفت: گاهی ما طوری حرف زدیم، بد تبلیغ کردیم که تلقی مردم از دین چیزی غیر از دانش است. دین چیزی جز پرده برداری از عالم هستی نیست؟ دین آیا چیزی جز عقلانیت است؟

این استاد حوزه علمیه گفت: علامه عسکری طوری رفتار می کردند ک کسی جرات نمی کرد در برابر ایشان کلمه روحانی را به کار  ببرد ایشان می گفتند این کلمه رروحانی ابداع شده توسط مسیحیان است ما باید بگوییم عالم دین.

وی گفت: هیچ طلبه ای خود را از معرض معنوی بزرگتر از آحاد ملت نمی داند. مردم انتظار بیشتری از ما دارند.

این خطیب دینی گفت: شغل ما علم است معنویت که شغل ما نیست. تدریس علم و پژوهش های علمی وظیفه ماست. ما فکر می کنیم کار اصلی ما در حوزه معنویت است کار اصلی ما در حوزه علم است. چرا می گویند گروهی از دانشمندان در حوزه دندانپزشکی یا حوزه مهندسی یا دانشمند هسته ای اما چرا نمی گویند دانشمندان حوزوی. دشمنی که دانشمنان هسته ای را می کشد مزدوران خود و تروریست ها را می فرستد تا روحانیون ما را بکشد و ائمه جماعت ما را در مسجدی در سیستان و بلوچستان به شهادت برساند.

پناهیان گفت: دشمن مردم را به کشتن دانشمندان ترویج می کند به خاطر همین سعی می کند به خاطر غفلت ما عنوان دانشمند را برای روحانیون به کار نبرد.

وی گفت: اخلاقی که در دین ما است، حاصل پژوهش ها است. اخلاق یک دانشی است که طلبه ها تحصیل می کنند. من دارم جسورانه می گویم که دانشجوی پزشکی را می گویند دانشجوی پزشکی، دانشجوی مهندسی را می گویند دانشجوی مهندسی، دانشجومی علوم انسانی را می گویند دانشجوی علوم انسانی، طلبه را نیز باید بگویند دانشجوی علوم دینی چه فرقی می کند؟ بگذارید این ابداعات شوم از ذهن مردم از بین برود.

پناهیان گفت: الان من طلبه هر جا می روم اقشار مختلف مردم انواع سوالات را از من می پرسند. این سکولاریسمی که در ذهن برخی ها شکل گرفته است به خاطر برداشت نادرست از دین است. مسئله حجاب یک مسئله انسانی است یا اجتماعی؟ در هواپیما وقتی سوار می شوید از شما نمی پرسند آیا صلاح می دانید کمربند خود را ببندید یا خیر اما وقتی می گویند حجاب را رعایت کنید می گویند ارزش های اخلاقی و اسلامی را رعایت کنید این در حالی است که حجاب یک ارزش انسانی و اجتماعی است.

وی گفت: ما طلبه ها گاهی ادبیات خود را کنترل می کنیم و ستاد امر به معروف و نهی از منکری را تشکیل می دهیم تا حجاب را به عنوان ارزش اخلاقی و انسانی معرفی کنیم.

وی ادامه داد: حدود 20 سال پیش در مسجد جامع قم تا دانشجو را از نزدیک بیینید که یک استاد حوزه علمیه و یک مرجع چه می گوید. دانشجویان می گفتند عجب این اساتید محققانه صحبت می گویند. آنگاه متوجه شدند که آقای فقیه در هر موضوع شناسی کاملا عالمانه و فقیهانه سخن می گوید.

این استاد حوزه علمیه گفت: دانشجیویان ما هاج و واج به استادان حوزه علمیه نگاه می کردند که چگونه در زمینه درس خارج فقه اصول سخن علمی و محققانه گفته می شود. ما خود را روحانی و طلبه همدیگر را صدا می زنیم و این تلقی نادرست در جامعه تقویت می شود.

پناهیان گفت: تخصصی شدن برخی رشته ها در حوزه ها نیز بسیار عالی است زیرا تلقی قشر دانشجوی ما از دین اصلاح می شود.
وی گفت: دانشگاه پزشکی به ما آموزش نمی دهد. مهندسانی که در ساخت و ساز تحصیل کرده اند صحنه عمل اجتماعی می خواهند. نظام صحنه عمل آنها را تهیه می کند؛ بسیاری از موضوعات فرهنگی که افراد در آن تخصص پیدا می کنند نظام نامه خود را می خواهد، نامه نظام پزشکی داریم، نظام روانشناسی داریم، نظام فرهنگی ندرایم.

پناهیان یادآور شد: اگر ما نظام فرهنگی داشته باشیم آنگاه مشخص می شود که طلبه ما به چه دردی می خورد. من می خواستم اینجا از اغتشاشگران صحبت کنم اما دیروز که مردم در 13 آبان آمدند کار را تمام کردند ما چه چیزی از مردم می توانیم در اینجا مطرح کنیم.

وی ادامه داد: امام صادق (ع) فرمودند طلبه های ما را بر اساس درایت شان بسنجید. ما در حوزه های علمیه مدرک اصلی مان اجتهاد است اجتهاد یعنی تولید علم یعنی یک مجتهد بتواند تولید علم کند.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: برخی طلبه ها می گویند ما باید دنبال تبلیغ و مجتهد شدن برویم. مجتهد شدن که یک وظیفه نیست. آقای جاودان می فرمودندعالم دین باید تعقل کند تفکر بتواند بکند و تفکرمان منجر به رفع جهل شود و تولید علم کند.

وی گفت: عالمی که نتواند استنتاج کند و نتواند رفع حل مشکلات مردم استنتاج کند چه عالمی است؟! حوزه های علمیه بیش از هر چیزی به اصلاح جامعه کمک کند.


وی افزود: اگر می گویند عالم اسلامی یعنی باید دولت قبل از اسلامی شدن جامعه فراهم شود. برخی از مردم هستند تا اوضاع شان خوب نشود به دین گرایش پیدا نمی کنند ما در برابر آنان وظیفه داریم که رزق و روزی مردم را به خوبی برسانیم. من از تک تک ائمه جماعات استان تهران تقاضا می کنم کاری بکنید مردم در یک اداره رشوه خواری دیدند بگویند می روم به ائمه جماعت مسجد می گویم تا او پدر رشوه خوار را دربیاورد. مگر یک طلبه در مسجدی که یک مدرسه است و اگر در مسجدی برای تربیت ذهن و حافظه کار نشود ترغیب نشدند آن مسجد کارکرد و کارایی خود را ندارد. اگر امور مساجد چنین ائمه جماعتی دارد باید از حوزه های علمیه کمک بگیرد همان طور که بیمارستان ها از دانشجویان علوم پزشکی جدا نیستند.

پناهیان گفت: باید هرچه طلبه می بییند باید یاد استاد و ساختن ذهن بیفتند، این گونه نیست که باید جلسات متعددی برگزار شود مستنندهایی تهیه شود که مردم بدانند طلبه یک اندیشمند و پرورش دهنده ذهن است.

این استاد حوزه علمیه اضافه کرد: من می خواهم بگویم حوزه باید مثل دانشگاه دیده شود. چراغ نباید به مردم این موضوع را اطلاع دهیم طلبه چرا به مباحث اخلاقی می پردازد؟ طلبه به آن صورتی که مردم برداشت می کنند اصل کارش در حوزه اخلاق نیست. طلبه کارش به عنوان اخلاق به عنوان یکی از واقعیت های زندگی مربوط است. آیات قرآن بیشتر شبیه گزاره های روانشناسی است تا مکارم اخلاقی.

وی ادامه داد: آن چیزی که در دین ما است، می توان به عنوان یک گذر اخلاقی به عنوان یک موضوع مربوط به دین به آن پرداخت.

پناهیان افزود: وقتی انشقاقی در جامعه ایجاد می شود و تزلزل ایجاد می شود، دشمن غلبه می کند. یک طلبه چه سعادتی دارد که شربت شهادت را می نوشد و با شهادت خود به روشنگری می رسد. آرمان بیقرار شهادت بود و وقتی خبر شهادت آرمان را شنیدم این شعر به ذهنم رسید که آرمان شایسته شهادت بود.

این استاد حوزه علمیه گفت: آرمان مشتاق رفتن بود، آماده پرواز شدن بود، دشمنان عاشقی را کشتند، چه سعادتی داشتند که توانستند یک عاشق شهادت را شناسایی کنند. حادثه شاهچراغ در این روشنگری موثر بوده است. آرمان خیلی حقایق را روشن کرد. شهید آرمان علی وردی طلبه پایه سوم و چهارم همچون شهید مطهری با خون خودش روشنگری کرد.

وی گفت: ما امنیت را در جامعه خود طلب می کنیم تا دشمنان ما بی رمق نا امید شوند و مکرشان به خودشان برگردد.

بنا بر این گزارش، پس از پایان سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین پناهیان شعارهایی در محکومیت اقدامات اغتشاشگران و حامیان آنان یعنی آمریکا، انگلیس، اسراییل و عربستان سعودی سر دادند.

کد خبر 1229573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha