لزوم رعایت توصیه های ایمنی در مساجد در فصل سرما

متولیان مراکز عمومی همچون مساجد همواره به رعایت اصول ایمنی توصیه شده اند چرا که بعضا به دلیل غفلت از این موضوع نتایج ناگوار و حوادثی رخ داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، حوادث هیچ گاه خبر نمی کنند و دامنه آن به قدری بزرگ و گسترده بوده که پیر و جوان، زن و مرد و مکان عمومی و خصوصی نمی شناسد و با وقوع آن تا سر حد مرگ پیش می رود.

 

گاز گرفتگی و یا مسمومیت ناشی از گاز بخاری و سیستم های گرمایشی گازی در فصل سرما یکی از حوادث نگران کننده و معروف به مرگ خاموش است که در این روزها جان بسیاری را تهدید کرده و باید توصیه های ایمنی را جدی گرفت.

 

رعایت اصول ایمنی و رعایت توصیه های کارشناسی همواره در پیشگیری از حوادث موثر بوده و مانع از وقوع حوادث شده است.

 

 

مساجد به عنوان مراکز عمومی که افراد زیادی برای اقامه نماز، فعالیت فرهنگی و آموزشی رفت و‌ آمد می کنند مستلزم رعایت اصول ایمنی بوده و متولیان این مراکز دستورالعمل ها را در حوزه های مختلف رعایت کنند.

 

حادثه مسجد و غیر مسجد نمی شناسد و هنگام وقوع به جان و مال عمومی و شخصی آسیب می زند از این رو کارشناسان ایمنی متولیان مساجد شامل هیات امنا، امام جماعت، خادم و مسئولان تشکل های فرهنگی را به رعایت اصول ایمنی توصیه کرده اند.

 

حادثه مسمومیت گاز مونوکسید کربندر کمین نمازگزاران

کاهش دمای هوا و لزوم تامین زیرساخت های لازم برای گرمایش مساجد در طی هفته گذشته دغدغه متولیان این مراکز شده که در صورت بی دقتی باید منتظر حوادث تلخ باشیم.

 

مسمومیت گاز مونوکسید کربن در همین روزهای اول سرمای سال باعث بروز مشکل برای هفت نفر در مسجد المهدی قاسم آباد شهرستان تیران و کرون شد.

 

به گفته سخنگوی اورژانس 115 استان اصفهان، هفت نفر از نمازگزاران مسجد المهدی روستای قاسم آباد واقع در بخش کرون شهرستان تیران و کرون دچار مسمومیت شدند.

 

عباس عابدی افزود: این حادثه به دلیل اشکال در دودکش بخاری مسجد رخ داد که این هفت نفر از آقایان دچار مسمومیت شدند.

 

وی با بیان اینکه حال آنان مساعد است تصریح کرد: این حادثه تلفات جانی نداشت و با اطلاع رسانی و حضور به موقع تیم اورژانس به صورت سرپایی مداوا شدند.

 

 

بررسی اخبار حوادث استان اصفهان حاکی از این است که طی ۲ سال گذشته تاکنون این دومین حادثه مسمومیت گاز مونوکسید کربن در مساجد تیران و کرون است.

 

هشدار مسئولان مدیریت بحران به متولیان مساجد

مدیرکل بحران استانداری اصفهان با اشاره به حوادث ناشی از نشت گاز دستگاه های گرمایشی گفت: کنترل به دقت این وسایل در کاهش مشکلات و بروز حوادث مثل مسمومیت و آتش سوزی نقش دارد.

 

منصور شیشه فروش توجه به توصیه های ایمنی را مورد تاکید قرار داد و یاد آور شد: نسبت به رفع نشت گاز و مطمئن بودن لوله بخاری حساس باشیم.

 

وی ادامه داد: مراکز عمومی به دلیل تردد بالای مردم از حساسیت خاصی برخوردار بوده و بی توجه به اصول ایمنی در حوزه های مختلف، آسیب های زیادی را به همراه دارد.

 

 تامین تجهیزات ایمنی در مساجد

یکی از نیازهای اصلی مساجد و مراکز عمومی، وجود تجهیزات فنی و امدادی برای ایمنی و مداخله در حوادث بوده که می تواند از بروز حوادث پیشگیری و یا هنگام اتفاقات خاص از خسارت های زیاد پیشگیری می کند.

 

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان بر همین موضوع تاکید کرد و اذعان داشت: وجود کمپسول های آتش نشانی، جعبه کمک های اولیه و نیروهای آموزش دیده می تواند از وقوع حوادث و یا اتفاقات ناگوار و خسارت های سنگین جلوگیری کند.

 

فرهاد کاوه آهنگران با اشاره به نظارت های دوره ای این سازمان بر مراکز عمومی مثل مساجد گفت: رعایت اصول ایمنی لازم و نباید از رصد وضعیت دستگاه های گرمایشی و برقی غفلت کرد.

 

کد خبر 1229603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha