«سرکوب فرا مرزی» طرح آل سعود برای تعقیب و حذف مخالفان

آل سعود از پنج سال پیش برای دستگیری و تعقیب مخالفان خود به «سرکوب فرا مرزی» روی آورده است، به طوری که مخالفانش را با فراخواندن به سفارتخانه های خود به قتل رسانده است یا به محض ورود آنها به خاک عربستان بازداشت و محکوم به حبس طولانی مدت شدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در طول پنج سال گذشته، نظارت، ارعاب، آزار و اذیت و تعقیب شهروندان عربستان در خاک آمریکا درسایه تشدید سرکوب در  دوره «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی افزایش یافته است.

برخی از شهروندان عربستانی اعلام کردند: مأموران اداره تحقیقات فدرال(اف بی آی) به آنها توصیه کردند که به خانه هایشان نروند. تعدادی از آنها در آمریکا به دلیل نگرانی یا تردید درباره تعقیب شدن‌شان با ماموران اف بی آی صحبت کردند.

 

چهارنفر از شهروندان عربستان اعلام کردند: اف بی آی به آنها توصیه کرد که به طور غیررسمی به عربستان نروند یا وارد سفارت این کشور نشوند.

دو نفر از شهروندان عربستان اعلام کردند: ماموران اف بی آی به آنها گفتند که در فهرست عربستان برای انتقام قرار دارند.

 

این شهروندان عربستانی در گفتگو با آسوشیتدپرس از ترس انتقام آل سعود خواستند که نامشان فاش نشود، اعلام کردند: رژیم آل سعود یکی از اعضای خاندان سلطنتی را که در حال بازگشت از آمریکا بود، به دلیل تماس‌های تلفنی اش زندانی کرد. وی در این تماس‌ها در زندانی شدن پسرعمویش در زیاض صحبت می کرد.

شاهزاده عبدالله بن فیصل آل سعود دانشجوی دانشگاه نورت ایسترن در بوستون است. وی به ندرت به دوستانش می گفت که یکی از اعضای خاندان سلطنتی عربستان است. او از صحبت درباره سیاست عربستان پرهیز می کرد و بر مطالعه و تحصیلات و برنامه های شغلی و علاقه اش به فوتبال تمرکز می کرد.

 

اما شاهزاده عبدالله پس از اینکه پسرعمویش زندانی شد، در تماس‌هایی که از آمریکا انجام می شد، با نزدیکانش دراین باره صحبت می کرد.

مسئولان عربستان تماس های وی را شنود می کردند و از حرف های وی با نزدیکانش اطلاع داشتند. به همین دلیل، هنگام سفر بازگشت به عربستان به دلیل این تماس‌ها زندانی شد. حکم حبس وی در آگوست گذشته بین 20 تا 30 سال اعلام شد.

 

آسوشیتدپرس گزارش داد: شاهزاده عبدالله 31 ساله متعلق به یکی از شاخه های خاندان سلطنتی است که مورد بیشترین هدف بازداشت‌ها به عنوان منتقد یا رقیب از زمان به قدرت رسیدن محمد بن سلمان در دوره زمامداری پدرش قرار گرفتند.

سفارت عربستان در واشنگتن هرگونه ادعا مبنی بر هدف قرار دادن شهروندان مخالف در خارج از این کشور را رد کرد. سفارت عربستان در پاسخ به پرسش آسوشیتدپرس دراین باره اعلام کرد: این تصور که دولت عربستان یا هر نهاد دیگر متعلق به این کشور شهروندان خود را در خارج در تنگنا قرار می دهد، غیر منطقی است.

 

وزارت خارجه آمریکا به طور مستقیم به هیچ سوالی درباره رفتارهای رژیم سعودی پاسخ نداد. اف بی آی نیز از اظهارنظر دراین باره خودداری کرد.

دادگاه عربستان براساس اسنادی که اف بی آی از آنها اطلاع دارد، ادعا کرد که شاهزاده عبدالله از برنامه «سیگنال» در تلفن همراه خود در بوستون برای صحبت با مادر و سایر بستگان خود استفاده کرده است و درباره پسرعمویش که در زندان محمد بن سلمان است، سخن گفته است. وی همچنین از تلفن عمومی در بوستون برای گفتگو با وکیل درباره این مسئله استفاده کرد.

 

براساس این اسناد ادعایی دادگاه عربستان، این شاهزاده عربستانی نزدیک به 9 هزار یورو(9 هزار دلار) برای پرداخت قبوض آپارتمان پسرعمویش در پاریس ارسال کرده است.

بسیاری از دولت های استبدادی، به طور غیرقانونی شهروندان خود را در آمریکا تحت نظر دارند که سرکوب فرا مرزها نامیده می شود. اقدامات آل سعود در دوره بن سلمان شدت خشونت و استفاده از فناوری پیشرفته علیه مخالفان و منتقدانش را افزایش داده است.

 

فریدوم هاوس(خانه آزادی)، یک سازمان غیردولتی مستقر در آمریکا که از دموکراسی، آزادی سیاسی و حقوق بشر حمایت می کند، اعلام کرد: هدف آل سعود جاسوسی از شهروندان خود و ترساندن آنها و مجبورکردن شان به بازگشت به عربستان است. این مسئله نگران کننده و نقض آزادی بیان است.

 

کد خبر 1229662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha