مساجد در تمام دوران ها محل تربیت دانشمندان و بزرگان دین بوده است

حجت الاسلام حسنی حلم گفت: مسجد در تمام دوران اسلامی محل تربیت دانشمندان و بزرگان دینی بوده و باید مساجد به غیر زمان برپایی نماز محلی برای برپایی کلاس های آموزشی در انواع حوزه های دینی و علمی باشد.

 

حجت الاسلام والمسلمین « سید مرتضی حسنی حلم» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان همدان گفت: مسجد در جوامع مسلمان به خصوص ایران همواره کارکردهایی فراتر از انجام فرائض عبادی و ادای نمازهای یومیه داشته است و اساسا بسیاری از تحولات بزرگ مانند پیروزی انقلاب اسلامی از مساجد آغاز شد.

 

مدیر ستاد اقامه نماز استان همدان افزود: در هر روستا و محلات شهرهای ایران به اندازه کافی مسجد با کمک مردم متدین و مومن احداث شده است و شاید بتوان گفت که فضای سرانه مسجد در کشور اسلامی ایران در شرایطی مناسب قرار دارد اما در برخی مناطق  این خانه های خدا به خصوص در زمان نمازهای یومیه و جماعت آن رونق گذشته را ندارد.

 

وی ادامه داد: مساجد در گذشته کارکردهایی علاوه بر عبادتاز قبیل مرکز دادرسی، محل تصمیم‌گیری و جهت‌گیری سیاسی، پرداختن به امور اجتماعی و... داشته است که به مرور زمان برخی از این فعالیت‌ها کمرنگ شد و مساجد بیشتر جنبه عبادی به خود گرفت.

 

 وی با اشاره به اهمیت نماز، بیان کرد: امیر المومنین (ع) در نامه های خود به وادیان آن زمان می فرمایند: خدمتی که از نماز برمی خیزد برکتی دوچندان خواهد داشت زیرا نماز فساد و فحشا را از جامعه دور خواهد کرد.

 

مدیر ستاد اقامه نماز همدان  خاطرنشان کرد: دومین شاخصه دین داری در کلام امام علی(ع)، انجام واجبات الهی است و اینکه انسان در هنگام شب قدری را به دعا خواندن و نماز سپری کند و بعد واجبات را فراموش کند تا سال بعد، مورد قبول نیست.

 

حجت السلام حسنی حلم با بیان دیدگاه خود مبنی بر پخش اذان و برگزاری نماز در ادارات دیگر مکان ها، عنوان کرد: لازم است که موضوع پخش اذان در محیط‌ های اداری، عدم تشکیل جلسات اداری در زمان نماز و تشویق پرسنل به شرکت در نماز جماعت مورد توجه مدیران قرار گیرد.

 

وی  با بیان اهمیت باز بودن مساجد در زمان های غیر از برپایی نماز افزود: مسجد در تمام دوران اسلامی محل تربیت دانشمندان و بزرگان دینی بوده و باید مساجد به غیر زمان برپایی نماز محلی برای برپایی کلاس های آموزشی در انواع حوزه های دینی و علمی باشد.

 

 

 

کد خبر 1229690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha