نگاه تسهیل کننده به فعالیت صندوق های قرض‌الحسنه وجود داشته باشد

فکور گفت: همان طورکه مالیات باید از منفعت افراد دریافت شود، نظر به اینکه صندوق به هیچ وجه به دنبال منفعت نیست و امر پسندیده قرض الحسنه را دنبال می کند، بنابراین ضرورت دارد نگاه تسهیل کننده به فعالیت صندوق قرض الحسنه ولیعصر(عج) فومن وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، «موسی فکور»  امروز(یکشنبه، 15 آبان) در جلسه پیگیری مسائل کاری صندوق قرض الحسنه ولیعصر(عج) فومن با بیان اینکه کار خیر مبنای دینی و قرآنی دارد اظهار کرد: افرادی که قرض الحسنه پرداخت می کنند، در کار خیر سهیم هستند.

 

فرماندار فومن با اشاره به نیت خیر در فعالیت این قرض الحسنه که بیش از چهار دهه در شهرستان فومن ادامه یافته است، دعای خیر و بعد اخلاقی این فعالیت اقتصادی را مورد توجه قرار داد و افزود: پرهیز از دریافت نرخ سود بالا و دوری از ربا که از ویژگی های شایسته و تحسین برانگیز این صندوق قرض الحسنه است، این نکته را الزام می کند که این صندوق را نباید بنگاهی اقتصادی بلکه موسسه ای خیریه تصور کرد.

 

وی گفت: همان طور که مالیات باید از منفعت افراد دریافت شود، نظر به اینکه این صندوق به هیچ وجه به دنبال منفعت نیست و امر پسندیده قرض الحسنه را دنبال می کند بنابراین ضرورت دارد نگاه تسهیل کننده به فعالیت این صندوق وجود داشته باشد.

 

قائم مقام هیات مدیره این صندوق در این جلسه تصریح کرد: نگاه اداره امور مالیاتی به این صندوق قرض الحسنه که به صورت موسسه خیریه عام المنفعه فعالیت می کند با صندوق های اعتباری متعارف فعال در عرصه اقتصادی کشور یکسان است و این نگاه به سبب ماهیت قرض الحسنه ای این صندوق نیازمند تغییر است.

 

وی افزود: تنها نهاد حمایت کننده از فعالیت این صندوق، سازمان اقتصاد اسلامی است که فقط در بحث ارائه اوراق کاغذی و چاپی با این صندوق همکاری می کند، همچنین اعضای هیات امنا و هیات مدیره این صندوق از عواید مالی محدود آن هیچ استفاده ای نمی کنند.

 

رئیس اداره امور مالیاتی شهرستان با بیان اینکه صندوق های قرض الحسنه از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند، اما مشمول مالیات بر عملکرد هستند اظهار کرد: بنابراین در صورتی که تکالیف مالیاتی خود شامل دفاتر اقتصادی و اظهارنامه ها را به درستی پر کنند و اطلاعات مالی خود را شفاف بیان کنند، امکان معاضدت وجود خواهد داشت.



گفتنی است؛ صندوق قرض الحسنه ولیعصر (عج) فومن که در سال ۱۳۵۶ تاسیس شد با دریافت مجوز فعالیت از بانک مرکزی، با ارائه خدمات مالی ویژه، برای تسهیلات قرض الحسنه پرداختی خود فقط یک بار به میزان ۴ درصد کارمزد دریافت می کند، همچنین بسیاری از افراد در این صندوق، حساب سپرده قرض الحسنه خود را به صورت وقف افتتاح می کنند.

 

کد خبر 1229802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha