مسجدی که حامی ۱۵۰ نفر از ایتام روستایی است/ اختصاص سالانه ۵۰۰ میلیون تومان به معیشت و تحصیل ایتام

کانون فرهنگی‌هنری «انصارالحجة(عج)» با راه‌اندازی مرکز نیکوکاری بوستان، ۱۵۰ نفر از ایتام روستای شمیل را در محورهای معیشتی، تحصیلی و ازدواج حمایت می‌کند. به همت این کانون سالانه بین ۴۰۰ تا میلیون تومان کمک به ایتام اختصاص می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، روستای شمیل از توابع بندرعباس و در فاصله ۸۰ کیلومتری از مرکز استان هرمزگان قرار دارد، اکثر اهالی شمیل به دلیل موقعیت جغرافیایی منطقه و وجود رودخانه های بزرگ به شغل کشاورزی و دامداری اشتغال دارند. کانون فرهنگی هنری مسجد «انصارالحجة(عج)» از کانون های مساجد فعال این روستا است که از سال ۱۳۹۰ تاسیس شده و با حمایت از ۱۵۰ نفر از ایتام روستا به آنها در محورهای تحصیلی، تامین هزینه تحصیل در دانشگاه، تهیه جهیزیه و توزیع بسته های معیشتی خدمت رسانی می کند.

 

«داوود تنی‌پور» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ دانش آموز یتیم در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه و نیز دانشجو تحت پوشش کانون مسجد انصارالحجه(عج) قرار دارند، اظهار کرد: با توجه به اینکه تعدادی از ایتام روستای شمیل عضو کانون فرهنگی هنری بودند، به صورت مقطعی به آنها در محورهای مختلف کمک می کردیم، اما بعد از مدتی با همکاری خیرین رویکرد کانون به سمتی رفت که علاوه بر کمک رسانی به ایتام عضو، دیگر ایتام روستا را نیز شناسایی کردیم و تحت حمایت قرار دادیم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد انصارالحجة(عج) از راه اندازی مرکز نیکوکاری «بوستان» به همت این کانون خبر داد و افزود: این مرکز با همکاری خیران در زمینه حمایت از ایتام و کمک رسانی به آنها در محورهای تحصیلی، تهیه لوازم التحریر، تامین هزینه دانشگاه و تهیه جهیزیه برای نوعروسان، تامین لباس در فصل سرما و گرما در روستا فعالیت می کند؛ یکی از طرح های کانون ویژه ایتام اجرای طرح «نان مهربانی» با هدف تامین نان ایتام است که در مناسبت های مختلفی همچون ماه مبارک رمضان و محرم و صفر اجرا می شود.

 

 

 

 

 

وی در ادامه بیان کرد: مرکز نیکوکاری بوستان به صورت ماهیانه بسته های معیشتی و غذای گرم را هم میان ایتام تحت پوشش توزیع می کند. علاوه بر آن کانون ضمن تامین مایحتاج ضروری ایتام، دیگر درخواست های ایتام برای کمک رسانی به آنها را دریافت و پس از ابلاغ به مرکز نیکوکاری با حفظ شان متقاضیان اقدام به رفع نیازهایشان می کند.

 

 

 

 

تنی پور اضافه کرد: در مجموع با محاسبه کمک های نقدی و غیرنقدی، مرکز نیکوکاری بوستان کانون انصار الحجة(عج) به صورت سالانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان کمک به ایتام انجام می دهد. ضمن اینکه با شناسایی استعدادهای آنها به صورت رایگان برنامه ها و دوره های آموزشی نیز برایشان برگزار می کند.

 

 


 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد انصارالحجه(عج) با بیان اینکه بیش از ۱۵۰۰ نوجوان و جوان عضو کانون هستند، خاطر نشان کرد: کانون ۱۵ سال است که در موضوع تخصصی گرافیک و عکاسی نیز فعالیت دارد و در همین راستا اقدام به برگزاری مستمر دوره های آموزشی، برگزاری جشنواره گرافیک، مسابقات فرهنگی، کارآفرینی و اشتغال برای بچه های مسجد کرده است. اکنون بچه های مسجد در فعالیت های گرافیکی در فضای واقعی و مجازی خودکفا شده اند. جشنواره نقاشی کودک و نوجوان یکی از ابتکارات جالب این کانون است، که در آن شرکت کنندگان روی پارچه ای به طول ۱۵۰ متر موضوعات روز روستا و جامعه را نقاشی می کنند.

 

 

 

 

وی با اشاره به دیگر برنامه ها و طرح های کانون مسجد انصار الحجه(عج) افزود: طرح «شنبه های با کتاب»، ویژه کودک و نوجوان، از دیگر برنامه های شاخص کانون است که در این طرح کودکان و نوجوانان محله روزهای شنبه هر هفته  در کتابخانه مسجد دور هم جمع می شوند و هر کدام کتاب مورد علاقه خود را انتخاب و مطالعه می کنند.

 

 

 

 

تنی پور افزود: علاوه بر آن کانون انصار الحجة(عج) در طول سال برنامه هایی در بخش های مختلف فرهنگی، هنری، تربیتی، آموزشی، کتابخوانی، مشاوره ای، اردویی  در دو بخش خواهران و برادران برای مقاطع سنی مختلف به ویژه کودک و نوجوان اجرا می کند. 

 

 

 

 

وی به برگزاری جشنواره و نمایشگاه توانمندی ها و صنایع دستی بچه های مسجد اشاره کرد و گفت: قرائت دکلمه متن ادبی، اجرای سرود و برگزاری کارگاه آموزشی صنایع دستی از بخش های مختلف این جشنواره و نمایشگاه بود و آثار شرکت کنندگان در رشته های سرود، تئاتر، نقاشی، قصه گویی، شعرخوانی همراه با صنایع دستی از جمله «نمدبافی» در معرض دید عموم قرار گرفت.

 

 

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری مسجد انصار الحجه(عج) در ادامه به تشکیل گروه های سرود و تئاتر در این کانون اشاره کرد و گفت: از پنج سال پیش به صورت تخصصی در این در رشته وارد شدیم و در حال حاضر گروه سرود کانون در ۷ جشنواره استانی و ملی شرکت کرده است که نتیجه آن کسب یک مقام اولی در جشنواره سرود کانون های مساجد روستایی استان هرمزگان، مقام سوم جشنواره استانی سرود کانون های مساجد، کسب دو مربته‌ای مقام سومی در جشنواره سرود امامت و ولایت روستای نصیرایی میناب و یک مقام تکخوان برتر در جشنواره امامت و ولایت بوده است.

 

 

 

 

وی به برگزاری نخستین جشنواره ملی«قصه گویی روستا و عشایر» با مشارکت کانون و دیگر دستگاه های فرهنگی استان در سال های گذشته اشاره و بیان کرد: احیای فرهنگ و سنت های روستا و عشایر، کارآفرینی و تولیدات روستا و عشایر و هویت های فرهنگی و هنری روستا و عشایر از جمله موضوعات نخستین جشنواره ملی قصه گویی روستا و عشایر با عنوان «قصه های روستای من» بوده است.

 

 

 

 

مدیرکانون فرهنگی هنری انصار الحجه(عج) با اشاره به برگزاری دوره آموزشی مهدویت، گفت: این دوره آموزشی با موضوع بررسی «فرقه های انحرافی و آسیب های اجتماعی» با هدف آشنایی عموم مردم با مباحث مهدویت، معنویت مهدوی، تربیت خانواده مهدوی و آشنایی با فرقه های انحرافی و آسیب های اعتقادی در این کانون برگزار شد.

 

تنی پور با اشاره به برنامه «در محضر صحیفه»، گفت: این برنامه از سلسله برنامه هاي جانبی گراميداشت مقام شامخ امام سجاد(ع) است که همه ساله همزمان با برگزاری کنگره بین اللملی امام سجاد(ع) به نيابت از شهدا اجرا می شود.

 

 

 

 

وی برگزاری همایش عفاف و حجاب و سبک زندگی اسلامی، برگزاری نخستین نمایشگاه لباس های بومی و محلی، اجرای طرح «شور و نشاط مسجدی» با هدف جذب کودکان و نوجوانان به مسجد و برگزاری کارگاه آموزش نماز را بخش دیگری از برنامه های کانون مسجد انصار الحجه(عج) نام برد.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1229879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha